והרי החדשות מעידן יניב ועיקרן תחילה. כן, הוא עדיין חושב עליה, על האחת והיחידה נטולת השם, שהזניקה אותו לפני כמעט עשור כמו כוכב שביט לקריירה; ואם זאת קרטעה זמנית, יניב השאיר את הצרות מאחור וכדבריו, נאמן לעצמו יותר מאי פעם, יצא לדרך חדשה עם אלבומו החמישי, "בדרך לעצמי".



אני יושב איתו בבית הקפה השכונתי בצפון העיר, ליד הדירה השכורה שבה התגורר בימים יפים יותר. לפנינו ה"מוצר". בצילום שעל עטיפתו נצפה יניב כשהוא מחייך במהורהר, ומבטו נעוץ כלפי מטה. גם בצילומים הבאים בחוברת המילים יניב לא מישיר מבט למצלמה.



האם זה מקרי?
"הצילום על העטיפה ספונטני, ואולי יש בו משהו קסום וטהור, אולי גם משהו ביישני ונבוך".



ומסתורי?
"כל אחד יכול לקחת את זה לאן שהוא רוצה, אבל הצילום הזה הכי התחבר לי לכותרת 'בדרך לעצמי', כשם השיר שכתבו לי נעם חורב וניצן קייקוב. השיר הזה מבטא את המקום החשוף שאליו מביא אותי האלבום".



בצילום האחרון בחוברת המילים רק עיניך נחשפות. גם זה מקרי?
"זה לגמרי לא מקרי, אלא סיום נאות למסע שעוברים איתי במהלך ההאזנה לשירי האלבום עד השיר האחרון – 'הכל בידי שמיים' – ששמו אומר הכל".



"קיבלתי פרופורציות". יניב (במרכז) ב"בוליווד". צילום: יח"צ
"קיבלתי פרופורציות". יניב (במרכז) ב"בוליווד". צילום: יח"צ



השיר מרמז על חזרה בתשובה?
"לאו דווקא. אומנם גדלתי במשפחה מסורתית מאמינה, עם קידוש, חגים, בית כנסת וכו', אבל אין לי שום קשר לחזרה בתשובה, חוץ מהאמונה שהכל בידי שמיים".



לאחר שהפצצת עם אלבום חדש כמעט כל שנה, חלפו יותר מארבע שנים מאז אלבומך הקודם, "כן לאהבה". מדוע?
"כנראה רציתי לעשות את הדברים בדרך שלי וזה לקח את הזמן שלו, בלי לנסות לרדוף אחרי הצלחה מסחרית כזאת או אחרת ובלי שום לחץ מסביב. בינתיים עזבתי חברת תקליטים ואת המנהל שהיה לי, והקמתי חברת ניהול משלי, שנקראת 'ע.י.בראשית'. כעת, הפקתי הכל והשקעתי את הכסף".



רבבות?
"יותר מרבבות" (צוחק).



זה סיכון, לא?
"אולי זה סיכון, אבל מבחינתי זה גם כמו סטארט־אפ אישי, כשאני מאוד מאמין במוזיקה שאני עושה".



מאבדים את הביטחון העצמי כשמשתהים בהוצאת אלבום?
"היו חודשים כאלה, בעיקר אחרי שגנזתי אלבום שעליו עבדתי כמעט שנתיים. אז שלושה חודשים לא נגעתי בפסנתר, דבר שבדרך כלל לא קורה אצלי, מי שכל בוקר, אחרי שטיפת הפנים והנחת התפילין, מתיישב לנגן בפסנתר".



הרגשת שזה נגמר?
"לא. לרגע לא. כל הזמן בטחתי בעצמי, אבל חשבתי שצריך לאפס את המערכת, ותוך כדי כך אולי להרים קצת את הרגל מהגז ולהתפנות לחשבון נפש".



מה קרה מאז "חושב עליה"?
"מספיק לציין שאז הייתי רק בן 19 וכעת אני בן 29. הוצאתי אלבומים, השתתפתי בפרויקטים ובפסטיבלים, גם זכיתי פעמיים בתואר 'זמר השנה'. עשיתי הכי טוב שאפשר, אבל במהלך הזמן יכול להיות שלא תמיד נבחרו השירים הכי טובים, והתקבלו החלטות ניהוליות לא מוצלחות. אני לא מכיר זמר שכל דרכו סוגה בשושנים. עליות וירידות הן חלק מהמקצוע. אם צריך לקחת שני צעדים לאחור כדי לזנק חמישה צעדים קדימה, אין לי בעיה עם זה".



לקחו לו מהבנק את כרטיס האשראי והוא עבר לגור עם הסבתא ולאחר מכן עם ההורים. "ברוך השם, התקופה הקשה מאחורי", הוא מבשר, "אם כי אז הסתנוורתי מההצלחה ונקלעתי לחובות".



מה נתנה לך ההשתתפות בדוקו־ריאליטי "בוליווד"?
"היא הכניסה לי פרופורציות לחיים. כשאתה רואה באילו תנאים חיים אנשים במומבאי, אתה אומר 'וואו', מרגיש בערך כמו מלך העולם, ומודה לאלוהים שבכלל יש לך קורת גג. עם כל הקשיים והמלחמות שאנחנו עוברים כאן, אסור לנו להתלונן. חוץ מזה, הייתה לי שם הזדמנות לצפות מקרוב בתעשיית הבידור הכי גדולה בעולם, שנמצאת במדינה שמנפיקה 900 סרטים בשנה בממוצע".



הציעו לך שם תפקידים?
"בוא נאמר שניגשתי לכמה אודישנים, אבל כדי להצליח שם בגדול צריך לדעת הינדית. זה נתן לי רעיון לנסות תפקידי משחק בטלוויזיה בארץ".



נעבור לאלבום החדש. לאיזה כיוון הלכת בו?
"נעבור. אני ואורי אבני, המפיק המוזיקלי המרכזי, התייחסנו פחות להגדרות ולקחנו את השירים שהכי התחברתי אליהם מבחינת מילים ולחן. השתדלנו שהאלבום לא יישמע כאוסף מקרי של שירים. בין הכותבים: פבלו רוזנברג, עינת הולנדר, אבי אוחיון, תומר הדדי, אדיר גץ, מאור תיתון ועוד".



לעומת שני האחרונים, אתה דווקא פסחת על שלב "כוכב נולד" בקריירה שלך.
"התחלתי לעבוד על האלבום הראשון בתחילת התקופה של 'כוכב נולד'. לא רק שלא הייתי צריך את זה, אלא גם לא רציתי. פרצתי עם להיט משלי בלי שיהיה לי צורך בתוכניות כאלה, מה גם שאני לא מאמין בתרבות האינסטנט. מדובר באחלה מקפצה, אבל אם אפשר בלעדיה, עדיף".



בעצם גם אתה פרצת אינסטנט.
"זה נכון, אבל מה שרבים לא יודעים זה שאצלי זה קרה אחרי שנתיים וחצי של עבודה".



וכרגע?
"כרגע כולי עסוק במופע החדש, שיעלה ב־10 בינואר בזאפה הרצליה, וינהל אותו מוזיקלית דור דניאל. הוא וסגיב כהן יתארחו במופע, שבו אשמיע את מיטב הלהיטים, לצד שירי האלבום החדש. עכשיו צריך לבחור, אחרת נגיע לארבע שעות בערך, וזה לא מומלץ".



תנסה לא לשיר את "חושב עליה".
"רק זה חסר לי. הקהל עוד ישלח אותי הביתה".



גם לאלבום הבא ניאלץ להמתין ארבע שנים פלוס?
"חלילה. כבר אחרי חג העצמאות הקרוב אני מתחיל בהכנות לקראת האלבום הבא. בינתיים אני מקווה שהקהל יזרום עם האלבום הנוכחי. נתתי בו הכל. כאילו שמתי את הלב שלי על המיקסר של אולפן ההקלטות". 



עידן יניב - השקת האלבום "בדרך לעצמי", 10.1, ראשון, 22:00, זאפה הרצליה