ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שלישי) במליאה לציון הנאום ההיסטורי של חיים הרצוג באו"ם בשנת 1975. נתניהו תקף את יחסו של האו"ם לישראל ואמר כי נמשכת המגמה העוינת לישראל באו"ם עד היום. "מחפשים לגנות אותנו בכל הזדמנות", אמר נתניהו."האו"ם גינה אותנו ובכך הוא מועל בייעודו ונותן רוח גבית לטרור", הוא הוסיף. 



לדברי נתניהו בשנה האחרונה קיבלו באו"ם 20 החלטות אנטי ישראליות בעוד שנגד איראן התקבלה החלטה אחת. "ככל שמדובר באו"ם, נטייתו לחבוט בישראל היא בלתי מוסרית בעליל", הדגיש נתניהו.



לטענת נתניהו החלטותיו של האו"ם אינן קשורות לצעדיה של ישראל. "דווקא ישראל שמגנה על עצמה מטרור אכזרי, דווקא היא זוכה למטר של גינויים", אמר נתניהו. לדברי נתניהו מדובר במציאות שלא תרפה את ידיה של ישראל. "חזקים מכל עלילה והסתה שקרית", הוסיף נתניהו.



בדיון על הנאום ההיסטורי של חיים הרצוג באו"ם, לצד ראש הממשלה, נאמו יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין ויו"ר האופוזיציה ובנו של חיים הרצוג, ח"כ יצחק הרצוג. ח"כ יצחק הרצוג התייחס לנאומו ההיסטורי של אביו ואמר כי "גם היום ברחבי תבל יש המבקשים לחסל אותנו ואת המפעל המרהיב והגדול שלנו. גם היום אנחנו משלמים מחיר דמים כבד מנשוא שעה שאנחנו קוברים את בנינו במלחמת קיום, בזמן שמנסים לפגוע בזכותנו הטבעית וההיסטורית להגדרה עצמית". הרצוג השווה בין ההתמודדויות באו"ם בתקופת אביו ובימים אלה והוסיף כי "מטרתם אחת, להחליש אותנו ולמוטט את הקרקע המוסרית מתחת לרגלינו. אז לא ידעו מה זה BDS אבל מה שהיה הוא דומה מאוד כפל הלשון העולמית והצביעות נותרה בהרבה מקרים כמו שהייתה.



הרצוג התייחס לגל הטרור הנוכחי והוסיף כי "השכול לא עושה אבחנה בין הדתות והעדות תל אביבים וירושלמים נשים גברים וטף. בטרור עלינו להילחם ללא פשרות, אבל אסור לנו לתת למרצחים לשנות את פניה של ישראל היהודית והדמוקרטית. ישנם ערכים שאסור לנו שיהיו במחלוקת. מוטב שנכיר לעצמנו יום יום מחדש את אותם ערכים שנוסחו במגילת העצמאות 'מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי גמור לכל אזרחיה,". לדברי הרצוג מגילת העצמאות וערכיה הם חומת המגן של ישראל ושל הציונות. "השיח האלים והמפלג שתופס אחיזה בחברה הישראלית. דתיים וחילוניים, כולנו ישראלים, כולנו מוכנים לשים נפשנו למען המדינה".



"איננו מתכוונים לשתוק על הפצת כזבים"

 


יו"ר הכנסת אמר בישיבה כי "כאז, כן היום, איננו מתכוונים לשתוק על הפצת כזבים המוציאים דיבת העם היהודי ומדינת ישראל רעה". אדלשטיין התייחס להקשר ההיסטורי מול העת הנוכחית והוסיף כי "גם בחלוף השנים מוכיח האו"ם שוב את הנתק העמוק שלו מהמתרחש באזורנו ואת עמדתו החד-צדדית לגבי הסכסוך הקיים פה. גם היום, עשרים וארבע שנים לאחר שבוטלה באו"ם אותה החלטה אומללה של השוואת הציונות לגזענות, מוביל האו"ם בפועל קו אנטי ישראלי מובהק, שלעתים אינו נופל בהרבה בחומרתו מאותה החלטה על הציונות. במובנים רבים דבר לא השתנה גם בחלוף ארבעים שנה".



ב־10 בנובמבר 1975 התקבלה ההחלטה המשווה את הציונות לאפרטהייד בעצרת האומות המאוחדות, שקדמו לה סדרה של פעולות דיפלומטיות אנטי־ישראליות. "הציונות היא צורה של גזענות ואפליה גזעית", קבעו שם בתמיכתן של 72 מדינות, מרביתן מדינות ערב ומדינות קומוניסטיות, מול 35 שהתנגדו לה.



"לא היו לנו אשליות בקשר להצבעות", כתב חיים הרצוג, אז שגריר ישראל באו"ם, "המאמצים הערביים, כולל שוחד, הצליחו ברגע האחרון לגבי מספר מדינות... גם המאמצים שלנו ושל היהודים שיפרו כמה מההצבעות". הרצוג לא עזב את האולם לפני אחד הנאומים המפורסמים שלו, שבשיאו קרע מעל הבמה את טופס ההחלטה והבהיר כי "עבורנו, העם היהודי, אין זו אלא פיסת נייר, ואנו נתייחס אליה ככזו".