כמו אוגרים על גלגל ריצה צבעוני, פעם למעלה ופעם למטה, כך חברי הכנסת ה־20 מעבירים את הזמן בפרלמנט. אוכלים, רצים, מניעים גלגל כלשהו, מדי פעם פורשים לישון. בכנסת של 61:59 יש עיסוק בפרוצדורות וכמעט אין עיסוק במהות.



חלק מן המכרסמים, עכברי הכפר, שרקנים או נברנים, מצליחים מפעם לפעם לנגוס בפיסות חוק. לכרסם ולפורר. פה נופלת איזו הצעת חוק ממשלתית, שם מישהו מן הקואליציה דוחף נייר קדימה. לעתים האופוזיציה גוברת על הקואליציה והצעת חוק פרטית צולחת את הקריאה הטרומית. כולם יודעים שזה ייקבר באיזו ועדה באמצעות סעיפי תקנון שיאפשרו לקואליציה להפיל ולהשהות את ההצעה. בכל זאת, אלה צוהלים ואלה מקטרים. כמו אוגרים על גלגל ריצה צבעוני השמחים למראה חבריהם. הם טיפסו עוד שלב בסולם העגול, אבל בסוף זה רק גלגל.



רצים, רצים בלי להגיע לשום מקום. בכנסת הקודמת העבירו בשנה הראשונה חקיקה מסיבית; כמו חוק גיוס חובה או העלאת אחוז החסימה; הצליחו לחוקק תקציב בזמן; העבירו את חוק הריכוזיות וצמצום התחרות; והתמודדו עם בעיות בשוק הספרים. אך בכנסת ה־20, אוטוטו בת שנה, כמעט כלום לא קורה.


בכיר בקואליציה סיפר לי לפני כמה ימים שמאחורי הקלעים המצב עוד יותר חמור. חמור במובן קשה. לא חמור במובן החייתי. מילא האוגר על גלגל הריצה; חלק מחברי הכנסת הם סתם עדרים השועטים לכל כיוון, בלי רועה, בלי רצון ובלי צאן. למעשה, הוא אמר לי, זו אולי הכנסת הגרועה מכולן. אין יעילות, אין רצון טוב, אין כוונה לעבוד לטובת האזרח הקטן. כנסת מנותקת מהעם.



בכנסת החליטו לאחרונה ליידע את הציבור שחקיקה היא מהלך שנעשה לטובת הציבור. כמו בכפר מקונדו של גבריאל גארסיה מרקס, צריך לשים פתקים על חפצים כדי שהציבור ידע את המובן מאליו. "זה חוק, הוא לטובת הציבור", כך קמפיין יחסי הציבור החדש של הכנסת. יידוע הציבור על חוקים שעברו בשנים האחרונות הוא חמוד, אך לא ממש קשור למה שקורה שם בהווה.



האבסורד הוא גם שחלק מפיסות החקיקה באמת מתאימות למנת משכל נמוכה. חוק תאגיד השידור הציבורי שונה כדי ששם הגוף יהיה "תאגיד השידור הישראלי", כאילו מישהו חשב שזו רשות שידור במדינה אחרת, מקונדו שכזו. חוק אחר מציע לכנות את מדינת ישראל בספר החוקים "מדינת ישראל", כאילו מישהו חשב אחרת. השבוע הקדישו זמן יקר במליאה להחלפת שם "הסטטיסטיקאי הממשלתי" ל"סטטיסטיקאי הלאומי". עכברים במבוך מעבירים את הזמן במחילות הכנסת עד הכנסת הבאה. 



הכותבת היא בלוגרית פוליטית, בעלת "הפלוג" - בלוג פוליטי