פעילי המשמר הציוני הדמוקרטי, גוף ימני העוקב בכנסת אחר פעילות חברי הכנסת מהשמאל, פנה אתמול ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין בדרישה לשלול את החסינות מיו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, ולהעמידו לדין בחשד להסתה נגד שירות בצה"ל.



הפנייה נעשתה בעקבות ביקור הזדהות של ח"כ עודה אצל תאיר קמינר, "סרבנית מצפון" שנכנסה אתמול לכלא צבאי בעקבות סירובה להתגייס לשורות צה"ל.


קמינר, בת 19, סיימה השנה שנת שירות של תנועת הצופים בשדרות, אך היא מסרת לשרת בצה"ל. "הסירוב שלי נובע מתוך רצון לתרום לחברה שלי ולהפוך אותה למקום טוב יותר, והוא חלק ממאבק מתמשך למען שלום ושוויון", הסבירה בפייסבוק.



"כבר שנים אין שאיפה לתהליך מדיני, לא קיים ניסיון להביא שלום לעזה ולשדרות. אבל כל עוד הדרך הצבאית והאלימה נמשכת, אנחנו מייצרים בשני הצדדים דורות של שנאה שרק יחמירו את המצב. חייבים לעצור את זה. לכן אני מסרבת: כדי לא לקחת חלק פעיל במעשה הכיבוש בשטחים הפלסטינים ובעוולות שנעשות לעם הפלסטיני תחת הכיבוש, כדי לא לקחת במעגל השנאה בעזה ובשדרות".



היא הודיעה כי היא מוכנה לשרת שירות אזרחי חלופי. ביום גיוסה ליוו אותה לבקו"ם עשרות פעילי שמאל שקראו בין היתר "לא פקידה ולא טנקיסטית, סרבנית ופמיניסטית" ו"תאיר אמיצה לאללה – צאו מיד מרמאללה".



בהפגנה, שאורגנה על ידי קבוצת פעילות חדשה בשם "מסרבות", השתתפו פעילות נגד הכיבוש, ועד היוזמה הדרוזי, אנרכיסטים וקומוניסטים, פעילות "40 אמהות" ויוצא "האח הגדול" סלים מרעי.



בסוף השבוע ערך ח"כ עודה ביקור הזדהות אצל קמינר וכתב אחר כך: "תאיר קמינר תיכנס ביום ראשון הקרוב לכלא בגלל סירובה לשרת בצבא הישראלי. כאשר הכיבוש יסתיים ויגיע השלום, כולם יודו שאת, תאיר, קול המצפון. באתי היום לבקר אותך כדי להגיד לך את המילים הללו בדיוק. גאה בך".


במכתבם לוויינשטיין כתבו פעילי המשמר הציוני הדמוקרטי כי התבטאותו של ח"כ עודה היא הסתה על פי סעיף 109 (א) לחוק העונשין, הקובע כי "מי שהסית או שידל אדם החייב בשירות מזוין שלא ישרת בו או שלא יתייצב לפעולה צבאית – דינו מאסר חמש שנים".



בתגובה אמר ח"כ עודה: ״ביום חמישי ביקרתי את תאיר קמינר ואת משפחתה כדי לחזק את תאיר ולהודות לה על אומץ לבה. סיום הכיבוש הוא קודם כל אינטרס של הפלסטינים, אך הוא גם אינטרס של החברה הישראלית. צעירות וצעירים כמו תאיר שבוחרים להתנגד לכיבוש על ידי סירוב לשרת בצבא, הם מגדלור מוסרי שאני מאמין שיכולה להיות לו השפעה מכרעת על עתידנו כאן. נמשיך לחזק את השותפות הערבית־יהודית במאבק נגד הכיבוש ובעד השוויון, למגינת לבם של כל מתנגדינו״.



מארגון "מסרבות", המלווה את קמינר וסרבנים נוספים, נמסר: "תאיר קמינר היא אישה בעלת דעות ועמדות ברורות נגד כיבוש אוכלוסייה אזרחית, אישה ריבונית ואמיצה, שקיבלה החלטה עצמאית בעלת משמעות. ח"כ איימן עודה הגיע בדיעבד, כמו רבים אחרים, להביע הערכה ותמיכה בהחלטתה. אין זה מפליא אותנו שארגון ימני קיצוני מדבר במונחים של 'הסתה', המשקפים אותו, ומבועת מאפשרות סיום הכיבוש ומהאלטרנטיבה של שתי מדינות ושלום".