המתיחות השוררת בצמרת משרד האוצר ניכרה אתמול בישיבת ועדת השרים לענייני הפרטה. שר האוצר משה כחלון, העומד בראש הוועדה, החליט לטרפד את תוכנית רשות החברות הממשלתיות להפרטת רשות הדואר, שהוצגה במהלך הישיבה. מנהל הרשות אורי יוגב ביקש למכור חלק ממניות הדואר באמצעות הבורסה וחלק מהן למכור למשקיע פרטי. תכניות יוגב הגיעה לוועדת השרים לא בשלה, וכחלון טען כי היא "פוגעת בציבור ומסייעת בעיקר לבעלי ההון".



יש לציין שאין זו הפעם הראשונה שבה כחלון מתנגד להפרטת הדואר. לפני כחמש שנים, עוד בתקופה שבה כיהן כשר התקשורת, יצא כחלון נגד הרעיון. שר האוצר שלח את מנהל רשות החברות הממשלתיות להכין "שיעורי בית" ולהגיע לישיבה הבאה של ועדת השרים מתואם יותר. כל התקרית המביכה הזאת הייתה הופכת למיותרת לו השניים היו מתאמים מראש את עמדותיהם בנוגע להפרטת הדואר.



אלא שבין שר האוצר למנהל רשות החברות הממשלתיות קיים נתק מוחלט והשניים לא נפגשו במשך חודשים. נראה כי יוגב שורד בתפקיד (כפי שהיה בתקופת לפיד) בזכות התמיכה בו מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו. רגע מביך התרחש במהלך הישיבה כשכחלון ביקש להדגיש כי "מדובר בהפרטה הראשונה שלי, ולכן אני לא מתכוון להקל בה ראש". יוגב ענה בתגובה כי לא מדובר בהפרטה הראשונה, וכי הפרטת התעשייה הצבאית קדמה לה.



כחלון הופתע מהתשובה, שכן ברור שהוא עצמו לא קידם את הפרטת תע"ש (והוא גם מתנגד לה), ומי שקידם אותה היה דווקא שר האוצר הקודם יאיר לפיד. למשמע תגובתו של יוגב פרצו שרת המשפטים איילת שקד והשר אופיר אקוניס בצחוק. כידוע, הפרטת תע"ש עלתה על שרטון בעקבות המכרז השנוי במחלוקת שנוהל לצורך מכירתה.



מערכת היחסים העכורה בין כחלון למנהל רשות החברות הממשלתיות היא סימפטום למצב הלא נעים השורר בצמרת האוצר, ושר האוצר חייב לשים לכך קץ. מדובר במחלוקת החריפה בין החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי־בויאנג'ו, לבין הממונה על התקציבים, אמיר לוי, בסוגיית התנאים ששולמו לאנשי הקבע. בעניין זה קיימת מחלוקת גם בין לוי לבין הממונה על השכר קובי אמסלם.



בחודשים הקרובים תסיים החשבת הכללית את תפקידה ויהיה זה אחד האתגרים החשובים של כחלון למצוא לה מחליף ראוי. עבאדי זוכה לאמונו ולשיתוף פעולה מלא של שר האוצר. עד שימונה לה מחליף חייב כחלון להרגיע את הרוחות בצמרת משרדו.