אחרי שכינו את דבריה חסרי אחריות, הזויים ונותנים רוח לגבית לטרור, במשרד החוץ מעלים הילוך נגד שרת החוץ של שבדיה, מרגוט וולסטרום. על פי הודעת המשרד מהיום (רביעי), וולסטרום וסגנה לא יורשו לבקר בישראל. ההחלטה באה בעקבות דבריה של השרה אתמול, בהם קראה לפתוח בחקירה כדי לקבוע אם ישראל אשמה בהוצאה להורג ללא משפט של פלסטינים במסגרת גל האלימות בחודשים האחרונים. 



סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי (הליכוד), אמרה במהלך סיור של צוערי משרד החוץ ביהודה ושומרון, כי "לצערי יש מדינות שעוד לא מבינות את האיום כמו שבדיה, ששרת החוץ שלה מיטיבה להתבטא באמירות מעוותות שמסרבות לראות את המציאות. מדינת ישראל לא תקבל ביקורים רשמיים משבדיה".



בסוכנות הידיעות השבדית דווח כי וולסטרום אמרה בדיון בפרלמנט, כי "חיוני שתהיה חקירה יסודית ואמינה בנוגע למותם של הפלסטינים הללו כדי להבהיר את הנושא וכדי שיהיה דין וחשבון". ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "בהצהרותיה חסרות האחריות וההזויות, שרת החוץ השבדית נותנת רוח גבית לטרור ובכך מעודדת אלימות".


"שבדיה כבר לא ראויה להיקרא ידידה של ישראל"


בעקבות דבריה של וולסטרום, פנה היום יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בקריאה לבטל את אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-שבדיה. במכתבו כתב ביטן כי "לאור ההתנהלות החמורה של ממשלת שבדיה, בהובלת שרת החוץ, שמדי שבוע מביאה מחדש את המושג תמיכה בטרור לשיאים החדש, יש להורות על ביטול אגודת הידידות ישראל-שבדיה, לחדול מחילופי משלחות פרלמנטריות ומכל פעילות עמם".



לדברי ביטן, מדינות יצטרכו להרוויח ביושר את הכינוי 'ידידות של ישראל'. "ההתנהלות השבדית מעידה באופן ברור כי שבדיה אינה ראויה להיקרא עוד ידידה של ישראל". הוא האשים את השרה בכך שבהתבטאויותיה היא מעניקה תמיכה בלתי מסויגת לגל הטרור המתחולל בישראל בתקופה האחרונה, מציבה את הטרוריסטים בצד הקורבן ובכך מעודדת את שנאת ישראל בעולם.


בן ראובן הגיב על הדרישה לבטל את אגודת הידידות עם שבדיה ואמר: : "אגודת הידידות ישראל-שבדיה תמשיך לפעול ולהגן על ישראל כדי להסביר את צדקנו וחומרת דבריה של שרת החוץ". עוד הוסיף ח"כ איל בן ראובן: "התנהלות ודברי שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום, חמורים ביותר. לישראל יש צבא מוסרי ומערכת משפט חזקה - לכן, לא נהיה מוכנים ששבדיה או כל מדינה אחרת תתערב בהליכים הפנימיים שלנו".

דווקא בשל כך, ובשל חומרת הדברים, על ממשלת ישראל ומשרד החוץ להגיב לדבריה ומעשיה בצורה נחושה. תפקידנו ככנסת ישראל צריך להיות שונה. עלינו לבצע מהלכים שעניינם הסברה לחברי הפרלמנט ולציבור השבדי. מהלכים שיבהירו את עמדתה של ישראל וצדקתה. אל לנו לברוח מהמערכה, עלינו להתמודד ולנצח. בשוודיה ישנה קהילה יהודית, שראוי לנו לבטא את אחריותנו כלפיה ולשמור על קשר עמה, גם באמצעות קשרים עם הפרלמנט השוודי."
 
בעקבות הדברים שלח שגריר ישראל בשבדיה, יצחק בכמן, תגובה לעיתונות המקומית: "ההתמקדות במעשים שנוקטים קורבנות הטרור כדי להגן על עצמם מסייעת להסיט את תשומת הלב מזוועות הטרור. במקום זאת, אנחנו צריכים לגנות את הטרוריסטים ולפעול נגדם, נגד מממניהם ונגד מי שמסית לטרור".

משרד החוץ התייחס לפני כחודש לאמירותיה של וולסטרום וטען כי "מדובר באמירה שערורייתית. הזויה, חצופה, ומנותקת מן המציאות. שרת החוץ מציעה שאזרחי ישראל יגישו את צווארם למרצחים שמבקשים לנעוץ בהם סכינים. לאזרחי ישראל וכוחות הביטחון שלה הזכות להגן על עצמם. בישראל, כל אדם שפשע מובא אל בית המשפט, לרבות טרוריסטים. אזרחי ישראל מתמודדים עם טרור, שמקבל רוח גבית מאמירות חסרות אחריות ושקריות מעין אלו".