במחלקה האורתופדית במרכז הרפואי סורוקה, החלו לאחרונה בניתוח חדשני לקיבוע שברים בצלעות, המקצר את השהות בטיפול נמרץ ומשחרר את המטופלים ממכשירי ההנשמה במשך זמן קצר ביותר. הניתוח מבוצע בשיתוף היחידה לניתוחי חזה ומביא לתוצאות דרמטיות של ניתוק מהיר ממכונות הנשמה והחלמה מהירה של השברים.



בניתוח החדשני, מתקנים את השברים בצלעות באמצעות ציוד אורתופדי מתקדם מבית חברת SYNTHES, ופלטות וברגים ייעודיים מותאמים באופן אנטומי למבנה הצלעות של כל מטופל. הניתוח מבוצע בעזרת חתך מעל אזור השבר בצלעות, כאשר המנתחים מכינים גישה ישירה לצלע השבורה, משחזרים את השבר באופן אנטומי ומקבעים אותו באמצעות הפלטות והברגים. הפלטות עצמן עשויות מטיטניום והן בעלות פרופיל נמוך ביותר, כך שאינן בולטות ואינן מפריעות בתנועות הנשימה של בית החזה. מחקרים שבוצעו בעולם בשנים האחרונות, הוכיחו את יעילות הניתוחים האלה בקיבוע הצלעות והדגימו גמילה מוקדמת יותר של המטופלים מהנשמה, שהות מופחתת בטיפול נמרץ וירידה באחוזי הסיבוכים והתמותה.



ד"ר אסף אקר, רופא בכיר במחלקה האורתופדית שבסורוקה, סיים לאחרונה התמחות-על בטראומה אורתופדית בבית חולים ג'ון רדקליף שבאוקספורד, אנגליה, שם נחשף לשיטה החדשנית לטיפול בשברים בצלעות: "לניתוח יש השפעה חיובית כמעט מידית על מצבו של המטופל, ביישום שיטת טיפול זו נסייע למטופלים וניטיב את מצבם. בשנים האחרונות לא ניתחו פצועים עם שברים בצלעות והעדיפו לטפל בהם בגישה שמרנית, כשהמשמעות היתה שבפגיעה בצלעות מרובות המטופלים היו שוכבים ימים רבים בטיפול נמרץ בגלל בעיות נשימה ובעיות ריאתיות".



הרופא הוסיף כי הוא גאה להיות הראשון שמשתמש בשיטה החדשה בישראל: "היום קיימת התעוררות מחודשת של תחום קיבוע השברים בצלעות בכל העולם. על סמך זה פותחה והוכנסה לשימוש מערכת יעילה ויציבה יותר מהמערכות הקיימות, ובפעם הראשונה עשו בה שימוש בארץ במרכז הרפואי סורוקה. אנו גאים להיות הראשונים בארץ ליישם את השיטה החדשנית ולהוביל תחום ניתוחי חדש ומבטיח".



ד"ר אסף לקר בעת הניתוח החדשני, צילום: יח"צ סורוקה.
ד"ר אסף לקר בעת הניתוח החדשני, צילום: יח"צ סורוקה.



לאחרונה נותחו בשיטה זו שלושה מטופלים שהגיעו לטיפול נמרץ בסורוקה במצב קשה וחוברו למכשיר הנשמה. בעזרת הניתוח החדשני הפגינו השלושה התאוששות דרמטית. הראשון, גבר בן 42 מאזור הדרום, סבל מפגיעה רב מערכתית בתאונת דרכים ואושפז כאשר הוא מורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ נשימתי. ביום הראשון לאשפוזו בוצע ניתוח לתיקון שבר בלתי יציב בעמוד השדרה המותני ולמחרת עבר את הניתוח החדשני לקיבוע שברים מרובים בצלעות. יומיים לאחר הניתוח כבר נגמל המטופל ממכונת ההנשמה, ובהמשך עבר למחלקה האורתופדית כשהוא נושם בחופשיות ומבלי שהוא סובל מכל כאב.



במקרה נוסף, אשה בת 73 שנפצעה גם היא בתאונת דרכים ופונתה לסורוקה עם פגיעה רב מערכתית, כשהיא סובלת משברים בעמוד השדרה הצווארי ובצלעות מרובות, אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ ועברה למחרת את הניתוח. על אף מחלת ריאות כרונית שממנה סבלה טרם התאונה, גם מטופלת זו נגמלה ללא קושי ממכונת ההנשמה המלאכותית, והועברה להמשך טיפול במחלקה האורתופדית עד יציאתה לשיקום.



במקרה השלישי הגיע ליחידה גבר בן 71, שפונה לסורוקה לאחר שנפל בביתו ונחבל באורח קשה בחזה עם שברים בצלעות. הבדיקות שבוצעו הדגימו דימום ונקב ריאתי, שנבעו מקריסה מלאה של קיר בית החזה השמאלי לתוך חלל בית החזה והריאה, בשל שברים מרובים. גם במקרה זה, בוצע קיבוע של השברים המרובים בצלעות ותיקון של דופן בית החזה באופן מיידי. הוא נגמל מהנשמה וחזר להכרה מלאה ונשימה עצמונית תוך מספר שעות בלבד. הניתוחים בוצעו במחלקה האורתופדית בשיתוף עם צוות היחידה לניתוחי חזה בסורוקה בראשות ד"ר יעל רפאלי. את הגישה לחזה ולצלעות מבצעים מנתחי החזה ואת קיבוע הצלעות מבצע אורתופד הטראומה, כמקובל במקומות אחרים בעולם.