פרופסור ויואן פונסקה, נשיא ה- ADA (הארגון האמריקאי לסוכרת) לשעבר, אשר שימש גם העורך המיתולוגי של המגזין המקצועי המוערך DIABETES CARE ונחשב למומחה עולמי בתחום, התארח השבוע בישראל ודיבר בכנס בינלאומי לסוכרת שהתקיים בתל אביב.  בראיון ל"מעריב" הסביר פרופסור פונסקה את החידושים העיקריים בתחום הסוכרת מהעשור האחרון



האם יש בשורות לחולים בסוכרת סוג 2?
"בהחלט. ב-10-15 שנים האחרונות פותחו טיפולים חדשים שמתייחסים לסוכרת המופיעה בגיל מבוגר בגישה הוליסטית, להבדיל מהשיטות הקודמות".



איך זה בא לידי ביטוי?
"אנחנו לא מטפלים רק במחלה, אלא במניעת הסיבוכים שלה. סוכרת היא מחלה מורכבת, ויש לה השלכות רבות, כמו למשל בעיות לב ואף תמותה מוקדמת. הגישה ההוליסטית, ופיתוחן של תרופות חדשות לאחרונה, לא רק מודדות את רמת הסוכר בדם, אלא גם לחץ דם ואת משקל המטופל וכאשר מתייחסים לכל אלה, אנחנו מצליחים להוריד בצורה דרסטית סיבוכים ומקרי מוות. בסוכרת סוג 2, חייבים להתייחס למכלול סיבות, לא לנסות להוריד את ערכי הסוכר בכל מחיר, אלא גם לתקוף את גורמי הסיכון המרכזיים, שהם עודף משקל, שומנים בדם, לחץ דם גבוה וכו'.



לאילו תוצאות אפשר להגיע?
"40% פחות התקפי לב ודום לב אצל חולים, ובאופן כללי ירידה בכמות האישפוזים עקב אירועי לב, ואף 30% ירידה בשעורי התמותה אצל מטופלים בשלבים מתקדמים של המחלה, אשר לגביהם בוצעו מרבית המחקרים עד כה. בימים אלה אנחנו מתחילים במחקר בנוגע לאנשים בשלבים מוקדמים של המחלה"



דיברת על מניעת המחלה. כיצד?
"מחלת הסוכרת נובעת פעמים רבות מהרגלי חיים לא בריאים. אם בעבר בהודו וסין, המחלה הייתה נפוצה פחות בזכות הרגלי חיים בריאים יותר מבמערב, תזונה בריאה ודלת שומן ויותר פעילות גופנית, המזון התעשייתי והמזון המערבי רווי השומן הפך פופולארי שם וכך גם הסוכרת.



מה היית ממליץ לקורא?


ארגונים כמו ה- ADA (ארגון הסוכרת האמריקאי), ממליצים על בדיקות סקר לסוכרת לכלל האוכלוסייה מעל גיל 45. עם זאת, לאנשים בסיכון גבוה, מומלץ לבצע את הבדיקה אף בגיל צעיר יותר. זה כולל קבוצות אתניות בסיכון גבוה כגון אלה מאסיה, אמריקה הלטינית ואפריקה - ולפיכך מתאים עבור אנשים רבים מישראל, כמו גם לקבוצות נוספות בסיכון גבוה, למשל אוכלוסיה הסובלת מעודף משקל, הסובלת מלחץ דם גבוה, כולסטרול או מחלות לב ונשים שסבלו מסוכרת במהלך ההריון שלהן. אנשים כאלה חייבים להיבדק באופן קבוע, אפילו החל מגיל 25 או 30. אם כל אדם בסיכון גבוה מקבוצות סיכון אלה יבדק בגיל 30 על ידי בדיקת דם פשוטה לגילוי סוכרת, מגיפת הסוכרת תיעצר"



"כל פעם אני סוגר על עוד חור בחגורה"

אלי רחיניאן, 53, אב ל- 4, רופא שיניים מאור עקיבא, חולה סוכרת סוג 2 כבר 10 שנים. רחיניאן סבל מסוכרת שלא הגיבה לטיפולים במשך 10 שנים, הוא העיד על עצמו שהוא אדם שאוהב לאכול ו"לא יודע להגיד לא לאוכל", ולכן לא הצליח לרדת במשקלו, שעמד עד לאחרונה על 106 ק"ג. הוא התנסה בטיפולים תרופתיים כולל זריקות של 2 סוגי אינסולין ללא הצלחה.



ד"ר זוהדי אגבריה, אנדוקרינולוג מומחה בשירותי בריאות כללית שטיפל ברחיניאן, הציע לו תרופה בשם פורסיגה, תרופה מקבוצת ה- SGLT2, קבוצת טיפול חדשה יחסית בישראל, שמפנה את עודפי הסוכר בדם ואף תורמת להורדת המשקל ולחץ הדם. (התרופה ניתנת במסגרת הביטוחים המשלימים אך התרופה לא נכנסה לסל התרופות השנה, אב"א). התוצאות הגיעו במהירות, רחניאן ירד תוך 3 חודשים בשמונה ק"ג והירידה במשקל נמשכת. "כל פעם אני סוגר על עוד חור בחגורה" הוא מעיד "אחרי שלושה חודשים עם התרופה אני יורד במשקל ומסוגל להגיד לא לאוכל מבלי שזה פגם לי בהנאה מארוחה טובה. הסוכרת שלי התאזנה וגם הורידו אצלי את המינונים של האינסולין. בהתחלה היו אצלי תופעות לוואי של ירידה חזקה בתיאבון, אבל התיאבון חזר, רק שאני יודע מתי לעצור. זה טוב כי אוכל אצלי זה כמו אורגזמה. כיום אני לא מתנזר ממנו אבל אוכל פחות. התרופה הזו עשתה לי טוב".



ד"ר אגבריה מסביר: "מרבית חולי הסוכרת סובלים מעודף משקל. בשנים האחרונות נכנסות עוד ועוד גישות טיפוליות חדשניות שמאפשרות גם להילחם בערכי הסוכר, אבל גם לסייע בהפחתת המשקל והפחתת מדדים נוספים. טיפולים שונים מקבוצת GLP -1 הניתנים בזריקה וכן קבוצת הטיפול החדשה SGLT2, יעילים במיוחד בתחומים אלו. במקרה של אלי, החלטתי להוסיף לפרוטוקול הטיפולי שלו את הפורסיגה, וכך הוא גם הפחית במשקלו, מה שטוב לבריאות בכלל וכמובן גם לאיזון הסוכרת, אך לצד זה, ולפני כל טיפול תרופתי, חייבים לשנות את אורח החיים מבחינת תזונה ופעילות גופנית כמפתח להצלחה".