למעלה מאלף בני אדם פקדו היום (שישי) את בית הקברות בקצרין שברמת הגולן כדי ללוות את שמואל ראדה, אביה של תאיר שנרצחה לפני תשע שניםשהלך לעולמו יום לפני יום הולדתו ה-60, לאחר מאבק במחלת הסרטן. בתקופה האחרונה היה ראדה מאושפז בבית החולים פוריה. 
חנוכת בית הכנסת ע"ש תאיר ראדה בקצרין

במועצה המקומית קצרין עשו מאמצים כדי לקיים את הלוויה עוד לפני כניסת השבת. עם היוודע דבר מותו של שמואל, הגיעו תושבים רבים לבית המשפחה כדי לנחם את אשתו אילנה והילדים רועי ואוהד, אחיה של תאיר ז"ל, ומאות כבר עשו את דרכם לבית הקברות המקומי. לא מעט אישי ציבור מהצפון הגיעו לחלוק כבוד אחרון לראדה.

"זו ההלוויה הכי גדולה שהיתה כאן מאז ומעולם", אמר ברוך סבג, חבר וידיד של המשפחה. "גם כשתאיר נרצחה לא היו כאן כל כך הרבה אנשים. מדובר באירוע מרגש וקשה כאחד, כי יממה אחרי ששמואל חנך את בית הכנסת על שם תאיר הוא הלך לעולמו – וזה היה לצערנו ברור לכולם שאלוהים השאיר אותו חי רק בשביל לחגוג את חנוכת בית הכנסת".
הלוויתו של שמואל ראדה ז"ל
הלוויתו של שמואל ראדה ז"ל


גם הפוליטיקאים התייחסו לפטירתו של ראדה. שר הפנים אריה דרעי הביע צער רב על מותו של שמואל ראדה, ואמר כי הוא מתכוון לפנות לראש המועצה המקומית קצרין, דימיטרי אפרצב ולבקשו לפעול להנצחת שמואל ז״ל.

דרעי הוסיף כי "רק אתמול התרגשנו כולנו לראות את התמונות של שמואל ז״ל מגשים את חלומו ומשתתף בערב חנוכת בית הכנסת בקצרין על שם בתו האהובה תאיר ז״ל. לפני שבועיים ביקש שמואל ז״ל מרב היישוב קצרין להתפלל כי יזכה להגיע לחנוכת הטקס ולפחות את זה הוא הגשים וזכה לראות בחייו. יהיה זכרו ברוך״.




סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן אמר בתגובה למותו של שמואל ראדה: "בתפקידי כסגן שר הדתות זכיתי להכיר את שמואל ראדה וסייעתי למשפחה בבניית בית הכנסת על שם ביתם".

בן דהן הוסיף: "שמואל ז"ל זכה להשתתף בחנוכת בית הכנסת על שם בתו, אירוע שהיה כה משמעותי ומרגש עבורו ועבור כולנו. לצערנו הוא החזיר את נשמתו לבורא, אך מורשתו תישאר ובבית הכנסת שבנה בעז"ה יזכו לעשות קידוש ה' גדול. יהי זכרו ברוך".
 

הגשים את החלום


רק אתמול הגיע שמואל לקצרין על מנת לחנוך את בית הכנסת על שם בתו, בעקבות יוזמה שחלה לפני מספר שנים. הוא הגיע באמבולנס שהוא במצב קשה במיוחד וסובל ממחלה סופנית. הוא קיבל שחרור מבית החולים כדי להגיע במיוחד לאירוע. "אני שמח שהצלחתי להגשים את החלום להקים בית מקדש קטן לזכרה של תאיר", אמר שמואל לפני תחילת הטקס. "זה לא היה קל להגיע לרגע הזה. עשיתי את כל המאמצים להגיע לכאן כי אני עוד חולה".



תאיר ראדה ז"ל. צילום פרטי
תאיר ראדה ז"ל. צילום פרטי



לפני הטקס נפוצה שמועה לפיה יש הרעה במצבו של שמואל. בני המשפחה הוזעקו לבית החולים ובדרך נס חל לפתע שיפור והוא הצליח להגיע לאירוע שהוא כל כך חיכה לו. "שמואל תמיד חזר על האמירה לפיה הוא רוצה לראות את הפתיחה של בית הכנסת, להתפלל בו ואחרי זה שום דבר לא משנה לו", אמרו. 



הראיון האחרון של שמואל ראדה
הראיון האחרון של שמואל ראדה



במהלך הטקס בבית הכנסת סיפרה האם אילנה על הדרמה במסגרת ההכנות האחרונות ועל ההרעה שנרשמה במצב של שמואל. "בימים האחרונים ראינו נסים גלויים", אמרה. בטקס הוסיפה: "רציתי להוביל אותה לחופה, אבל לא זכיתי. זכיתי להקים בית לקדוש ברוך הוא. ואז אלוהים לקח אותי ואת שמואל בשתי ידיים והראה לנו את כל האהבה והחיבוק של העם הזה. אני רוצה להודות לקדוש ברוך הוא ואני רוצה להודות לך שמואל. נלחמת להקים את הבית הזה, והנה החלום קורם עור וגידים. זכית. אני רוצה להודות לעם הזה, לבן אדם ששלח מעטפה עם שקל אחד, מתוך זה שאין לו וגם הוא רצה להנציח את תאיר".



לפני כשלושה שבועות הרשיע בית המשפט העליון את רומן זדורוב ברצח תאיר ראדה ברוב של שני שופטים לעומת אחד.