תערוכת דטרויט שמתקיימת בתחילת כל שנה בבירת תעשיית הרכב של ארצות הברית נחשבה פעם לחשובה ביותר בשוק הצפון אמריקאי, וסביר להניח שחסד הנעורים יישמר לה כל עוד מתקיימות בכלל תערוכות רכב בעולם. בימים שני ושלישי השבוע, לאחר סיכומה של שנת השיא של כל הזמנים במכירות רכב באמריקה, נערכו שני ימי העיתונות הראשונים של דטרויט 2016, ונראה שהתעשייה כבר מתגלגלת למחוזות חדשים - נוסעת מדטרויט לקליפורניה.



את הסכין הראשונה בגבה של תערוכת הרכב נעצה שבוע קודם לכן תערוכת האלקטרוניקה החשובה CES בלאס וגאס. בעידן שבו גוגל ואפל עובדות על פיתוח מכוניות אוטונומיות משל עצמן, שמנתקות את הנהג מנהיגה, אין פלא שחידושי האלקטרוניקה וחוויות המולטימדיה הפכו הרבה יותר חשובים מהמכוניות עצמן.



את חבל התלייה מעל דטרויט, לעומת זאת, תלו שם יצרניות הרכב עצמן, לפחות חלקן, בתום שנתיים שבהן נראה שהאמון בינן לבין ציבור הלקוחות שלהן מעולם לא נמצא בנקודת שפל כל כך נמוכה.



פרשת סוויצ'גייט של ג'נרל מוטורס, כריות האוויר הקטלניות של טקאטה, דיזלגייט של פולקסווגן, ההתעלמות של פיאט־קרייזלר מחובתה לבצע קריאות לתיקון, ואפילו ההסתבכות של ב.מ.וו. עם הרגולטור האמריקאי לאחר שאיחרה בדיווח על כמה קריאות תיקון - כל אלה עוררו זעם ציבורי מחד ואת המפלצת הבירוקרטית האמריקאית הכועסת מצד שני - והסתכמו יחד לקנסות בסכום מצטבר של מאות מיליוני דולרים. התחושה היא שתעשיית הרכב חוטאת בחטא היוהרה, סופרת דולרים אבל לא את הלקוחות שלה או את ביטחונם.



כמה מיצרניות הרכב תפסו את עצמן בידיים ואולי כבר נערכות לעידן אחר ביחסים עם הצרכנים - בעיקר המודל העסקי החדש שכופה עליהן המעבר למכונית האוטונומית. כאשר מאפיינים את המגמות בדטרויט השבוע, ברור שקורה משהו גדול.



ראשית, מספר ההשקות של מכוניות מסה יומיומיות נמוך מאוד השנה, אלא אם כן מתעקשים לכלול בהן מתיחת פנים לפורד פיוז'ן או טנדר חדש של הונדה. לעומת זאת, הדומיננטיות של יצרניות הרכב האירופיות די מביכה כאשר מדובר בתערוכה אמריקאית - אם כי לא מפתיעה לנוכח העובדה שהשוק הזה השתחרר מן המשבר של סוף העשור הקודם וישוב להיות השנה הגדול והעשיר בעולם, לנוכח צניחת השוק הסיני.



ספינת הדגל החדשה של וולו. צילום: יח"צ
ספינת הדגל החדשה של וולו. צילום: יח"צ



וולוו חשפה בדטרויט את ספינת הדגל שלה, S90, אשר תתמודד בין השאר מול כוכבת אחרת שנחשפה לא הרחק ממנה - דור עשירי למרצדס E קלאס. שתי המכוניות, מעבר לתחושת האיכות הנתפסת הגבוהה שלהן, מכילות כבר את השלב העדכני ביותר של מערכות נהיגה חצי אוטונומיות. הן יכולות לקחת את ההגה מן הנהג בעת נסיעה על כביש מהיר במהירויות של עד 130 קמ"ש.


יוקרה וקדמה

המכונית הבודדת החשובה ביותר שמוצגת בדטרויט - אם עושים את השקלול המוזר של חשיבותה עבור היצרנית וגם עבור השוק הישראלי - היא וולוו S90, מכונית הדגל החדשה של היצרן השוודי. וולוו, שרק לפני ארבע וחצי שנים הפסידה כסף תחת בעלות פורד, זכתה לתמיכה מדהימה של בעלת הבית הסינית החדשה שלה ומיהרה לפתח דור חדש של מוצרים.



אחרי XC90 המוצלחת היא מציגה כעת מכונית נוסעים, קופה ארבע דלתות כפי שמעצביה נהנים לכנות אותה, אשר חולקת איתה את אותה פלטפורמת SPA חדישה ואותם מנועי טורבו־בנזין בנפח 2.0 ליטר שזה מקרוב פותחו, ואפילו את מערכת ההנעה ההיברידית העוצמתית, שמספקת 410 כ"ס.


העיצוב מיוחד, מרהיב, והמכונית משדרת יוקרה, קדמה טכנולוגית ואלגנטיות. את מערכות הנהיגה החצי אוטונומיות כבר הזכרנו, ולא מיותר לשים לב גם למערכת הייחודית של “בלימת חירום במקרה של מפגש לא צפוי עם חיות בר גדולות".



עבור וולוו, השוק האמריקאי הוא הגדול והחשוב בעולם. החברה משקיעה כעת 11 מיליארד דולר בהקמת מפעל ייצור חדש בארצות הברית - הראשון שלה מחוץ לאירופה. השוודים הכריזו שהאמריקאים כבר הזמינו 88 אלף S90 עוד לפני שבכלל ראו את המכונית בעין, לעומת צפי מכירות של 50 אלף לשנת 2016 כולה.



לוולוו לא יהיו חיים קלים: היא תנסה להתמודד באחת הנישות החשובות ביותר עבור יצרניות הפרימיום הגרמניות, בין השאר מול הכוכבת הגדולה השנייה של תערוכת דטרויט - מרצדס E קלאס החדשה. 



גם אנשי שטוטגרט השקיעו ביצירה טכנולוגית על בסיס פלטפורמה חדשה ומתקדמת. גם הם ניצבים בחזית הטכנולוגיה בכל הקשור למערכות סיוע לנהג ונהיגה חצי אוטונומית. וגם הם מתחילים את היצע המנועים שלהם עם מנועי טורבו־בנזין בנפח 2.0 ליטר - בנזין ודיזל.



בניגוד לשוודים, אצל הגרמנים מדובר בדגם אחד, חשוב אומנם, בתוך מגוון רחב מאוד של דגמים חדשים ומתקדמים, ויש להם כבר קהל לקוחות נרחב למכונית בגודל הזה. הגרמנים גם ישווקו היצע רחב יותר, שמונה מנועים, שבהם גם דיזל 6 בטור חדש, ומנועי V6 ואפילו V8 עוצמתיים. גרסה היברידית נטענת של המכונית, שמבוססת על מנוע טורבו־בנזין ארבעה צילינדרי ומנוע חשמלי שמותקן בתוך תיבת ההילוכים, תציע טווח נסיעה של כ־30 ק"מ על חשמל בלבד.



אלקטרוניקה מתקדמת, הדגם החדש של מרצדס. צילום: יח"צ
אלקטרוניקה מתקדמת, הדגם החדש של מרצדס. צילום: יח"צ



מרצדס משלימה עם E את המהפך שעברו כל מוצריה המרכזיים בדרכם לקסום לקהל לקוחות צעיר יותר. היא מעוצבת במראה דינמי ונחוש מבעבר ונראית ממש כמו הממוצע של סדרה C הקטנה ממנה וסדרת הדגל S.



E החדשה מכילה את האלקטרוניקה המתקדמת ביותר מבית מרצדס, היא ארוכה ב־4.3 ס"מ מן המכונית שהיא מחליפה, ומה שחשוב יותר - בסיס הגלגלים שלה ארוך כעת ב־6.5 ס"מ והיא מציעה מרחב פנימי בין הגדולים ביותר בקטגוריה.



לא פחות חשובה היא העבודה של מעצבי הפנים של מרצדס על סביבת נהג מרווחת ומתקדמת. באחת הקונפיגורציות היא תציע שני מסכי ענק - אחד למולטימדיה וענייני תקשורת, והאחר - מאחורי ההגה - מחליף את לוח השעונים הקונבנציונלי.


קצת אמריקה

מדובר בכל זאת בתערוכה אמריקאית ואי אפשר שלא לתת קרדיט לאנשי פיאט־קרייזלר אשר עושים מאמץ לחדש ימיהם כקדם כנגד כל הסיכויים.


על אף ששוק המיניוואנים האמריקאי כמעט נמחק, החברה שהמציאה את נושא האנשים האמריקאי טוענת שעדיין יש צורך בכלי רכב שישנע בנוחות נהג עם שמונה נוסעים.



מי שחיסלו את שוק המיניוואנים הם בעיקר הקרוס־אוברים הגדולים בעלי שבעה מקומות הישיבה, אשר מציעים חוויה ויזואלית מושכת בהרבה. כדי להצליח במאבק מולם נדרשו מעצבי קרייזלר להציע בראש ובראשונה עיצוב אטרקטיבי יותר. כדי להיפטר מן התדמית הזקנה הם נפרדו גם מן השם העתיק טאון אנד קאנטרי, ומעתה הם מכנים את היצירה שלהם פסיפיקה.



הכלי החדש מציע שמונה מקומות ישיבה (כולל נהג). הוא מבוסס על פלטפורמת הנעה קדמית חדשה וקלה, ומעט ארוך ונמוך מקודמו. בסיס הגלגלים ארוך יותר.



המנוע הבסיסי, V6 בנפח 3.6 ליטרים, נותר במקומו, אבל עם הספק משופר. באחת הגרסאות שלו הוא יחובר גם למערכת הנעה היברידית נטענת אשר בתום שתי שעות טעינה תספק טווח נסיעה חשמלי של כ־50 ק"מ.



לקסוס, מותג היוקרה של טויוטה, גנב את ההצגה בדטרויט בזכות מכונית ספורט קופה מרשימה שצפויה להגיע לאולמות התצוגה רק בעוד שנה. עם מנוע V8 בנפח 5.0 ליטר שמספק 467 כוחות סוס, ועיצוב לא מצטנע, LC500 נועדה להתחרות מול יגואר F-Type ומרצדס SL.



מה שצפוי למשוך את הלקוחות זה לאו דווקא המספרים - כמו התאוצה מעמידה ל־100 קמ"ש בתוך “פחות מ־4.5 שניות" - אלא דווקא ההשקעה של לקסוס בטכנולוגיה חדישה שכוללת, בצד המנוע, תיבת הילוכים אוטומטית בעלת עשרה יחסי העברה, וחשוב יותר: פלטפורמת הנעה אחורית חדשה שעושה שימוש בטכנולוגיות שטויוטה פיתחה על מסלולי מרוצי הסבולת. המכונית בנויה, למשל, משלדה שבה מחוברים פלדה בעלת חוזק מתיחה גבוה עם יציקות אלומיניום ועם חומרים מורכבים כמו סיבי פחמן מחוזקים בפלסטיק.



לקסוס מתכננת למכור את מכונית הספורט־קופה המתקדמת שלה תמורת “קצת פחות מ־100 אלף דולר".


מדובר בהצהרת כוונות צעקנית, אבל גם בפתיחתו של עידן חדש: על הפלטפורמה הזאת הם מתכוונים לבנות דגמי יוקרה נוספים שאמורים להציק למותגי הפרימיום הגרמניים.



מבט קדימה

ערב תערוכת דטרויט התנצל מנכ"ל פולקסווגן, מתיאס מולר, בפעם המי יודע כמה, על פרשת דיזלגייט, ומאליו ברור שהקבוצה חייבת לרוץ מהר קדימה ובין השאר גם לרצות את הלקוחות שאותם היא אכזבה באופן מיוחד: שוחרי איכות הסביבה.



לדגם התצוגה h-tron קוואטרו יש תשובה טובה עבור הקהל הזה, מפני שהוא רומז על כוונותיה של אאודי, ובעלת הבית שלה, גם בתחום ההנעה באמצעות מימן שנחשבת לדבר המבטיח ביותר בתחום התחבורה הירוקה. חידושים מרשימים אומנם לא פורסמו בנוגע לדגם התצוגה הזה, אבל במקביל לעבודה שלה על היברידיות נטענות, טוב לדעת שפולקסווגן נמצאת גם בזירה הזאת.



קוואטרו מונע באמצעות תא דלק שמספק טווח נסיעה של 600 ק"מ בין תדלוקים, משך התדלוק שלו עומד על ארבע דקות בלבד, ושני המנועים החשמליים מזניקים אותו מעמידה ל־100 קמ"ש בתוך פחות מ־7 שניות.