נשיא המדינה, ראובן  ריבלין, דיבר הערב (שני), בערב הפתיחה של הכנס הבינלאומי השנתי התשיעי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). נשיא המדינה התמקד בנאומו באיום ובמבחן שמציבות התנועות הסלפיות-ג'יהאדיסטיות לחברה הישראלית, בראשן דאע"ש, באהדה ההולכת וגוברת אליהן בקרב ערביי ישראל, ובמצוקת הגורמים המתונים בחרה הערבית לנוכח המצב.

בנאומו אמר ריבלין: "״דאע"ש כבר כאן, וזה כבר לא סוד. אינני מדבר על גבולות מדינת ישראל, אלא בתוכה. מחקרים, מעצרים, עדויות, וניתוחים גלויים וסמויים, חלקם נעשו כאן במכון, מצביעים בברור על אהדה גוברת והולכת ואף על הצטרפות ממשית לדאע"ש, בתוככי ערביי ישראל. מי שמכיר את החברה הערבית יודע כי בשנים האחרונות, יש הקצנה גדולה מאוד, בכמה ישובים בדואים בנגב וערביים בצפון בכל הנוגע ליישום חוקי 'השריעה'. גם מקומות וקבוצות שזוהו כחילוניים מושפעים כיום מרעיונות קיצוניים". 
"ההתמודדות מול דאעש, איננה ייחודית לישראל. היא איננה תוצאה של הקונפליקט הישראלי- פלסטיני, ואולי אף להפך. לא ניתן לצייר 'ציר רשע', מדיני וגיאוגרפי ברור, שסביבו ניתן למקד, את הכוחות או את האויב", אמר הנשיא ופרט מהי התפיסה הגלובלית של הארגון הקוסמת לצעירים ברחבי העולם: "במקום מדינות לאום דאע"ש מציע תפיסה גלובלית, זהות דתית שאיננה נתונה למגבלות אתניות או גיאוגרפיות. כמונעים מרעיון, הרוע של תומכי דאע"ש ולוחמיו הוא לא רוע בנאלי. זה איננו הרוע של הפקידים והבירוקרטיה. זהו רוע שנעשה בשם מטרה גדולה מקודשת ולמענה. זהו 'רוע קדוש'. זהו רוע שחוגג את הרוע שלו, בסרטונים, בהוצאות להורג אכזריות במיוחד, בהתעללות, בלעג לפחד מהמוות. המרטיריות, הנכונות למות, הנכונות להרוג, הם 'מבחני האמת' של התנועה".

לצד הבהרה כי דבריו אינם כתב אישום כלפי החברה הערבית בישראל, הדגיש הנשיא כי הוא תובע אחריות  ממנה ומהמנהיגות הערבית על הגינויים המאולצים לעיתים, והרפים מידי, וציין כי אלו מעידים בעיקר על פחדנות: "חמורים הם הקולות המאשימים את ה'כיבוש' כמוקד כל החוליים ומגלים 'סימפטיה והבנה' לפגיעה בחפים מפשע. הם אות קלון לחברה הזקוקה יותר מכל לקול ברור. בגרמניה ובצרפת, אין כיבוש, אך דאעש, כובש לו שם לבבות ואחיזה. ויחד עם זאת, בעיניי, הפתרון איננו בהפקרת הציבור הערבי, להתמודד לבדו עם האיום של דאע"ש הצומח בתוכו" אמר הנשיא.