לאור העלייה הגדולה שנרשמת בקיצורי קיבה, הצרת קיבה, מעקפי קיבה ותריסריון באנשים המוגדרים בעלי השמנה חולנית והשמנה קיצונית, החליט ארגון הדיאטנים והתזונאים בישראל, לצאת עם הנחיות למנותחים. הניתוחים הללו, הנקראים ניתוחים בריאטרים, נערכים בשיטה זעיר פולשנית (לפרוסקופית), שמפחיתה באופן משמעותי את הסיכונים והתמותה הקשורים. להלן הנחיות עמותת עתיד, ארגון  הדיאטנים והתזונאים בישראל:


לפני הניתוח

המועמדים לניתוח צריכים לעבור הערכה תזונתית של  דיאטנית מומחית בתחום הבריאטריה. ההערכה כוללת בדיקת התאמה לניתוח, אפיון דפוסי אכילה ואיתור הפרעות אכילה, הערכת מוכנות לשינוי, תיאום ציפיות והכנת המטופל להתמודדות עם הניתוח והשלכותיו על שינוי אורח החיים. בנוסף על המנותח לקיים שלושה שבועות של דיאטה דלת קלוריות ודלת פחמימות טרום הניתוח: במקביל לדיאטה יש ליטול מולטי ויטמין ומינרל. במידה ונמצאים חסרים תזונתיים על פי בדיקות דם, יש להמליץ על תוספים נוספים. ירידה של 5-10% מהמשקל ההתחלתי טרום הניתוח עשויה להוביל לירידה משמעותית יותר במשקל בטווח הקצר לאחר הניתוח ולהפחית סיבוכים ניתוחיים.
אחרי הניתוח

מתחילים בתזונה נוזלית צלולה המתחילה לרוב תוך 24 שעות לאחר הניתוח, מעבר לנוזלים מלאים, מרקם דייסתי, מרקם רך ועד לכלכלה מאוזנת ומגוונת במרקם רגיל המכילה גם סיבים תזונתיים.  תדירות בדיקות הדם המומלצת לאחר הניתוח, היא אחת ל-3 חודשים לפחות בשנה הראשונה, אחת לחצי שנה בשנה השנייה ואחת לשנה החל מהשנה השלישית ולכל החיים.  מומלץ לצרוך 4-6 ארוחות קטנות במשך היום, ללעוס טוב את המזון ולהפריד שתיה מאוכל: רצוי לשתות כ-15 דקות לפני האוכל ו/או 30 דקות לאחר האוכל.  יש להקפיד על שתיית מים רציפה.  שתיית אלכוהול מופרזת מהווה סיבה למנוע מהמטופל אישור לביצוע ניתוח בריאטרי.
מומלץ לקיים לפחות 6 פגישות בשנה הראשונה עם מעקב אצל דיאטנית בריאטרית, ו- 1-3 פגישות בשנה החל מהשנה השנייה והלאה. מומלץ לבצע פעילות גופנית לאחר הניתוח: הפעילות הגופנית תתבצע לאחר אישור רפואי.  סך הפעילות הגופנית האירובית המומלצת לאחר הניתוח הינה בהיקף של לפחות 150 דקות שבועיות עם יעד מטרה של 300 דקות שבועיות. במהלך הפעילות מומלץ לשלב 2-3 פעמים בשבוע אימוני כוח
 צום מהווה חלק משגרת מנהגם הדתי של אנשים רבים. היעדר מוחלט של אכילה ושתייה לאחר ניתוח בריאטרי מעמיד את המנותח בסיכון להתייבשות, להקאות ולחוסר יכולת לווסת את האכילה לאחר סיום הצום. על המטופלים להימנע מביצוע צום מלא במהלך 12-18 החודשים הראשונים לאחר הניתוח הבריאטרי. להימנע מכל שימוש במוצרי טבק: עישון מסוכן במיוחד למנותחים בריאטריים בגלל שיש סיכון מוגבר לעיכוב בריפוי פצעי הניתוח, היווצרות כיב בקיבה ופגיעה בבריאות הכללית. נטילת תוספי ויטמינים ומינרלים:  נטילת תוספי ויטמינים ומינרלים וביניהם מולטי-ויטמין, מי שכבר מעשן, מומלץ להפסיק את העישון לפחות 6 שבועות טרום הניתוח. 
בני הנוער 

אצל בני נוער התנאים לניתוחים בריאטריים מחמירים יותר, ונדרשת הכנה תזונתית ארוכת טווח לניתוח. דרישות נוספות לבני נוער המועמדים לניתוח הן הערכה פסיכיאטרית במרכז להפרעות אכילה, הדגמת מחויבות למעקב רפואי, פסיכולוגי ותזונתי לפני ואחרי הניתוח והדגמת יכולת הבנת משמעות הניתוח.
בטיפול בבני נוער יושם דגש גם על הערכת סביבת הבית של הנער/ה. כאשר החינוך התזונתי טרום הניתוח ולאחריו יכללו את המטופל ואת הוריו, או מטפל עיקרי אחר בהיעדר משפחה. ההמלצות התזונתיות לאחר הניתוח דומות ברובן לאלו של מבוגרים. 

הריון 

הריון לאחר ניתוח בריאטרי מוגדר כהיריון בסיכון ונדרש מעקב על ידי צוות רב מקצועי הכולל רופא מומחה לרפואת אם ועובר, מנתח בריאטרי ודיאטנית טרום ההיריון ובמהלכו.  כמו כן, קיים קונצנזוס על ההמלצה להמתין  12-18 חודשים לאחר הניתוח עד לכניסה להריון.  בהריון קיימת חשיבות רבה לנטילת תוספי התזונה המומלצים לאחר הניתוח הבריאטרי עם התוספות הדרושות בהריון וכן ניטור אחר העלייה במשקל במהלך ההיריון.
דוגמה לתוכנית פעילות גופנית מומלצת לאחר ניתוח בריאטר:
1. מומלץ לבצע הליכות קצרות כבר מהיום הראשון לאחר הניתוח, בהתאם להנחיות הצוות הרפואי.

2. רצוי להגביר את משך ההליכה באופן יומיומי ולהוסיף פעילות אירובית כמו שחייה, רכיבת אופניים או מכשיר אליפטי, על פי מה שהותר על ידי הכירורג, בהתאם ליכולת האישית ובמקטעים של 10 דקות רצופות לפחות.

3. כחודש וחצי - חודשיים לאחר הניתוח ניתן  להוסיף אימון משקולות קל (במסגרת ההיתרים שניתנו על ידי הכירורג) בחדר כושר או בבית בעזרת משקולות ומוצרים הנמצאים בהישג יד כמו בקבוקי מים. לאחר תחילת האימונים רצוי להעלות את המשקל ולהגביר את מספר החזרות באופן הדרגתי. סוג זה של אימונים יתרום לשימור מסת השריר, יסייע לשמר את מסת העצם ולהגביר את קצב חילוף החומרים בגוף.

4. מומלץ להגיע בהדרגה לפעילות אירובית מתונה של 150 דקות או פעילות אינטנסיבית של 75 דקות בשבוע, במקטעים של 10 דקות לפחות. מדד אפשרי לזיהוי מידת הפעילות הוא קצב הנשימה. פעילות מתונה מאפשרת דיבור עם השלמת משפטים במהלכה ואילו פעילות אינטנסיבית אינה מאפשרת זאת. בהגעה ליעד ראשוני זה, מומלץ להגביר את הפעילות עד להגעה ל- 300 דקות שבועיות של פעילות גופנית.

5. מומלץ לשתות מים לפני, במהלך ואחרי הפעילות הגופנית על מנת למנוע התייבשות. רצוי להקפיד על שתייה של לפחות 1.5 ליטר ביום, ולהתאימה לתנאי מזג אוויר ולסוג האימון.