סקר המנכ"לים הגלובלי לשנת 2016 של פירמת ראיית החשבון והייעוץ PWC (פרייס ווטרהאוז) העולמית, שכלל ראיונות עם יותר מ־1,400 מנכ"לים בקרב 83 מדינות, קובע כי רק 27% מהמנהלים סבורים כי הכלכלה העולמית תשתפר במהלך 2016. תוצאות הסקר הוצגו אתמול בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשווייץ. אגב, בשנת 2015 35% מהנשאלים סברו כי הכלכלה תשתפר.

יש לציין כי מדובר באחד הסקרים החשובים, שמנבא בדרך כלל את מצב השווקים. תשובות המנהלים תואמות תחזיות מוקדמות של אנליסטים. 

בסקר השיבו 23% מהנשאלים כי הם חושבים שתהיה ירידה בקצב הצמיחה העולמי. 70% מהמנכ"לים חוששים שהעסק שלהם ייפגע בשל רגולציית יתר. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של חוסר אמון ברגולציה ובנזקיה שנראתה לאורך 19 שנות הסקר.


איומים פוטנציאליים נוספים על העולם העסקי הם אי הוודאות הגיאופוליטית (74%), תנודתיות בשער החליפין (73%), זמינות של מיומנויות מפתח (72%), תגובה מצד ממשלות לגירעון הפיסקאלי ולנטל החובות (71%) והתקפות סייבר (61%).

35% מהמנכ"לים אמרו כי הם בטוחים במידה רבה בנוגע לסיכויי הצמיחה של הכנסות חברותיהן בשנת 2016 - ירידה של 4% ביחס לשנה שעברה.
על פי תשובות הנשאלים, ארה"ב היא עדיין המדינה בעלת התרומה הגבוהה ביותר לצמיחת הכלכלה העולמית. סין ניצבת במקום השני ואחריה גרמניה, אנגליה ומקסיקו. 

על פי פילוח הנתונים, את האופטימיות הכי גדולה גילו המנכ"לים מהודו, מספרד ומרומניה, ואילו את ההערכות הפסימיות ביותר השמיעו המנכ"לים מטייוואן ומשווייץ. שאלה מעניינת ביותר בנוגע לשימוש באמצעים טכנולוגיים העלתה כי תשעה מכל עשרה מנכ"לים ציינו שהם משנים את אופן השימוש שלהם בטכנולוגיה כדי לעמוד בציפיות הצרכנים ובעלי המניות.

יוסי פלוס, השותף המנהל של פרייס ווטרהאוז ישראל, מסר ל"מעריב־השבוע" כי גם בישראל מהווה רגולציית היתר איום משמעותי מצד מנהלים ובעלי שליטה, ובחלק מהמקרים היא גורמת לשינויים רדיקליים בחוקי המשחק.

לדבריו, "החלקים החלשים במשק הם העסקים הקטנים, ענף התיירות וגם תעשיית המזון והם הראשונים להיפגע בעקבות התחזית הפסימית לעומת החוזק של תעשיות היי־טק ואלה המוטות יצוא. האתגר העיקרי של קברניטי המשק הוא יצירת ודאות עסקית, שתעודד השקעות זרות".