עלייה מטאורית בעישון מריחואנה וחשיש תוך שש שנים, זוהי המסקנה של מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אריאל. על פי המחקר, שכיחות העישון אצל נשים עלתה פי 5, אך עדין גברים מעשנים בתדירות גבוהה יותר . במדגם שכלל כ- 1500 משתתפים נבחנו הסיכויים לעישון קנביס בקרב נשואים וגרושים לעומת רווקים, חילוניים לעומת דתיים ואף נבדקה ההשפעה של זהות מינית.

במחקר, בראשותה של ד"ר ליאת קורן, סוציולוגית רפואית, מתקבלת תמונת מצב עדכנית על התופעה וכן עולות מגמות מעניינות בין השנים 2009-2015, במהלכן נרשמה עלייה מטאורית בשימוש בסם - מרבע- לשליש מכלל הנבדקים תוך שש שנים!

מהנתונים עולה כי התנסות בעישון קנביס דווחה על ידי יותר משליש מהמדגם (36.3%), בתדירות גבוהה יותר אצל גברים (48.7%) מאשר אצל נשים (29.5%). עישון בתדירות של פעם בשבוע או יותר בחודש האחרון דווח על ידי קצת פחות מעשרה אחוז מהמדגם (9.4%) עם הפרש ניכר בין נשים (4.2%) לגברים (16.4%). 

רווקים וגרושים מעשנים יותר 
 
בשנת 2009, שכיחות ההתנסות עמדה על 25.1% בלבד (22.1% אצל נשים ו- 30.9% אצל גברים). כלומר, בתקופה זו של שש שנים בין 2009 ל- 2015, שכיחות העישון בקרב נשים זינקה ביותר מפי 5 בשנת 2015 בהשוואה לשנת 2009. גברים העלו את שכיחות התופעה כמעט פי שלוש. שיעורי השימוש בחודש האחרון מבין המתנסים זינקו מ- 33.3% ל- 47.1%. העלייה בשימוש עם השנים מתבטאת גם בנוגע לשאלה על עישון קנביס בקרב מכרים וחברים באוניברסיטה- כמה מהם מעשנים מריחואנה או חשיש? בשנת 2009 46.9% מהמדגם דיווח על כך שלפחות חלק מחבריהם מעשנים, בעוד ששיעור זה זינק לכמעט 60% מהמדגם (59.2%) בשנת 2015. 
 
הניסיונות להבין מה מנבא את ההסתברות של סטודנטים להשתמש בקנביס מלמדים כי הסיכויים של סטודנט לתואר ראשון לשימוש בקנביס הם גבוהים יותר אם הם גברים (1.36 פעמים גבוה יותר) בהשוואה לנשים, אם הם רווקים או גרושים (1.57) בהשוואה לנשואים, אין להם ילדים (2.09) בהשוואה להורים, ויותר מ- 5 פעמים גבוהים יותר אם חילוניים או מסורתיים בהשוואה לדתיים או חרדיים. סטודנטים שדיווחו על זהות מינית שאינה הטרוסקסואלית (הומוסקסואליים או ביסקסואליים) היו בעלי סיכוי גבוה פי 3.28 להשתמש בקנביס בהשוואה לתלמידים שדיווחו על זהות מינית הטרוסקסואלית. 
 
המנבאים החזקים ביותר לשימוש בקנביס היו בקרב אלו שמבצעים עבירות נהיגה שונות (למשל- נהיגה ברמזור אדום, אי עצירה בעצור, נהיגה במהירות מופרזת וכו'), מראים מדדים אחרים של התנהגות סטייה ועבריינות (למשל כמו- לגרום נזק לרכוש ציבורי, לגנוב משהו יקר כמו טלפון חכם, להכות מישהו בגלל שאתה לא אוהב את מה שהיה להם להגיד, לצפות בפורנו, לרמות במבחנים וכו') וכן מדווחים על שימוש בחומרים ממכרים אחרים. למשל נמצא כי התנסות בעישון נרגילה מעלה את הסבירות לשימוש במריחואנה/חשיש פי 4, והתנסות בעישון סיגריות- מעלה את הסבירות לשימוש במריחואנה/חשיש פי 10.