זה נגמר. מצוד של חמש שנים הסתיים אתמול לכאורה בכשלון צורב. כפי שנכתב כאן אין ספור פעמים, לא היתה כל עבירה פלילית, לא היה פוטש, לא היתה חתירה נגד הדרג המדיני וכל סיפורי האלף לילה ולילה נמצצו ממוחם הקודח של בעלי אינטרסים. מה שכן היה, זו מלחמת לשכות מכוערת, יצרית, שנכפתה על רמטכ"ל בידי שר ביטחון חסר מעצורים ושואף נקם, שלא היסס להבעיר את המטכ"ל ובעקבותיו את המדינה כדי להשאיר, גם הפעם, רק אדמה חרוכה אחריו.


בשורה התחתונה, המצוד דווקא כן הצליח. נכון, לא יהיה משפט נגד אשכנזי וגם לא נגד אבי בניהו וארז וינר. אין אשמה, אין ראיות ואין סיבה. אבל רב אלוף במילואים גבי אשכנזי, שסומן כסוג של תקווה לבנה גדולה לכל מי שחושב שצריך להחליף פה ראשי ממשלה מדי פעם, נשחט ציבורית, הותש משפטית, נגרר מכוסה זפת ונוצות ברחבי העיר במשך חמש שנים, כשכל זב ומצורע בתקשורת (ולא חסרים בה כאלה) מתגולל עליו ומאשים אותו באין ספור אישומים מאישומים שונים, החל מזה שכתב בעצמו את מסמך הרפז, דרך הפנסיה שסידר לבועז הרפז, העסקים המשותפים שעשה איתו, הקומבינות של רעייתו ומה לא.
 
ועוד משהו: שום מהלך בפרשה הזו לא היה תמים. מתחילתה, ועד סופה. מסמך הרפז אינו מסמך מזויף. רק הלוגו הודבק עליו. המסמך אותנטי, מדויק, והיה מסמך עבודה שכל מה שניבא כותבו התרחש אחר כך במציאות בדייקנות מדהימה. המטרה: להכפיש רמטכ"ל מכהן ולהבריחו מהתפקיד כמה שיותר מהר, כדי לפנות אותו לעבריין קרקעות סדרתי. המבצע המתוחכם הזה, אופייני מאוד לסיירת מטכ"ל, אמור היה באותה הזדמנות גם לחסל את אשכנזי פוליטית.
 

בתחילת 2011, שבועות ספורים לאחר שאשכנזי השתחרר מצה"ל, התקיימה בירושלים ישיבה בה נטלו חלק ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ברק, היועץ המשפטי לממשלה ויינשטיין, ראש אגף החקירות סגלוביץ', ובכירים נוספים בפרקליטות. הישיבה הזו מדהימה, כי היא מסגירה בעצם את הסיכול הפוליטי. הישיבה התמקדה בחקירת פרשת הרפז. אהוד ברק עצמו קרא כעבור זמן קצר לאלוף במילואים יעקב (מנדי) אור, ודיווח לו על הפגישה. מה שהכי מדהים זה, שאהוד ברק אמור היה להיות אחד מנחקרי הפרשה. כפי שהוצהר אין ספור פעמים על ידי אנשי מבקר המדינה ואנשי הפרקליטות, את פרשת הרפז הם היו אמורים לחקור משני צידי המטבע: בצד של אשכנזי, שם היו מאה אלף שעות הקלטה, ובצד של ברק, שם נותרה רק, כרגיל, אדמה חרוכה.
 
בפגישה ההיא, מנחים נתניהו וברק את רשויות החקירה והאכיפה להעמיק בחקירת הרפז ולא להימנע מבדיקתה בשל "סוגיות ביטחוניות". ברק מגדיל לעשות וטוען שהוא מפקפק בנחישות החקירה. הוא טוען שעל המדינה השתלטו נורמות של עולם שלישי ויש צורך דחוף לפצח אותן. העובדה שהנחקר מנחה את החוקרים, במעמד ראש הממשלה, לא מפריעה לאף אחד מהנוכחים בישיבה. סגלוביץ', אגב, עדיין חושב שאסור היה לפתוח מחדש את התיק הפלילי, אבל אף אחד לא באמת הקשיב לו. את ברק עניין לחסל את אשכנזי, את נתניהו עניין לחסל את אשכנזי, כל השאר עובדים אצלם ואף אחד לא פצה את פיו או צפצף. בעוד הציבור והתקשורת מקבלים מסרים לפיהם החקירה תהיה חסרת פניות וכל הצדדים ייחקרו, כולל שר הביטחון, ישב אותו שר בטחון עם היועץ המשפטי ועם ראש הממשלה ועם המפכ"ל ועם כולם, ותמרן את החקירה תוך שהוא מפזר הנחיות. לא ייאמן, אתם אומרים? ייאמן לגמרי. זה קרה.

הסיפור המלא מחר ב"מעריב סופהשבוע"