כשליש מהמתאבדים בישראל מדי שנה הם עולים חדשים, כך לפי נתונים שהתפרסמו לאחרונה. בין שנת 2000 ל-2013 התאבדו בישראל 4,806, מתוכם 1,658 עולים חדשים. בשנת 2013 מבין 365 המתאבדים 117 הם עולים. מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן, אמר לעודד בן עמי ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אחוז העולים המתאבדים גבוה משיעורם באוכלוסיה כי הם מהווים קבוצת סיכון. עולה שנמצא במצוקה, אם הוא יודע ש'ער"ן' קיימים, הוא מתקשר. אנחנו מודאגים מאלה שלא התקשרו ולכן התסכול שלנו הוא נוראי, כי הם לא יודעים שהם יכולים להגיע אלינו. אנחנו צריכים תקציב להגיע אליהם בקהילות שלהם וגם לפרסם בשפות כמו רוסית ואמהרית שאנחנו קיימים".



המנכ"ל תולה את האשמה במשרד הקליטה: "אנחנו לא מקבלים שום תקציב לעולים. משרד הקליטה הפסיק את התמיכה בנו לפני כמה שנים, כי מבחינתו אנחנו כבר לא בסדר העדיפויות שלו. גיוס של מתנדב ברוסית או אמהרית הוא מורכב ויקר בהרבה כי צריך להשקיע בו הרבה בתהליך הגיוס. לכן, לצערי, מספר המתנדבים אצלנו בשפות כמו אמהרית ורוסית הוא קטן מדי. התהליך המורכב הוא בין היתר להגיע לקהילות האלה ולגייס מהן מתנדבים, על ידי 'הכשרת לבבות'. הקהילות הללו לא מכירות את השירות של 'ער"ן' כי הן לא גדלו כאן במשך שנים עם המותג הזה שקיים".



"בשנה החולפת נתנו מענה ל-4,000 איש שדיברו על אובדנות, ואף אחד מהם לא התאבד", מציין קורן. משרד הבריאות נותן לנו תקציב מאוד צנוע ואיתו אנחנו רק בקושי מצליחים לתת שירות בעברית. לער"ן יש היום 1,200 מתנדבים ב-12 סניפים ברחבי הארץ. כל אחד מהם עובר הכשרה ומיון מאוד ארוכים. מתנדב כזה בא למשמרת של 4 שעות פעם בשבוע ונותן מליבו ונשמתו. רק בשנה החולפת נתנו מענה ללמעלה מ-170 אלף פונים, כך שהקו הוא מאוד פעיל".



ערך: אסף נבו