באחת הנקודות הכי אסטרטגיות של צה”ל בגזרת הצפון ניתן לראות מגוון מאויבי ישראל. מבט ימינה משקיף על מוצב סורי, המוצב האחרון שבו אוחז צבא אסד ברמת הגולן בקרבת רכס החרמון. שמאלה משם, נמצאים ארגוני המורדים שלא נטשו את חזון השליטה על רמת הגולן הסורית. באמצע - גבעת הצעקות שכבר שלוש שנים לא צועקים ממנה לאחים במג’דל שמס ובשאר כפרי הדרוזים בצפון הגולן. דרומה משם, אם השמש מאפשרת, נחשף המוצב האחרון שבו אוחזים חיילי האו”ם בגבול הצפוני עם סוריה. לא רחוק מהם - חיזבאללה. כן, האיום המשמעותי כיום על מדינת ישראל ממוקם מטרים ספורים מלוחמי גדוד ההנדסה 605 של חטיבת השריון הוותיקה 188.



המשותף לכולם בימים אלה - לסורים, לאו”מניקים, למורדים, לדרוזים, ללבנונים מחיזבאללה וללוחמי צה”ל - זה הלבן שעטף את כל הגזרה. “מזג האוויר בהחלט מייצר אתגר מבצעי משודרג” מסביר סרן רז אללוף, מפקד פלוגת דולב בגדוד 605. “אנחנו נערכנו כמובן גם במישור הלוגיסטי וגם במישור המבצעי. מוכנים לכל מצב קיצון. כמובן שבגלל שיש מזג אוויר סוער, אנחנו מורידים יותר לוחמים לשטח - גם לפטרולים וגם לתצפיות”.



סרן אללוף מסביר כי במזג אוויר כל כך סוער תרחיש חדירה יורד באופן משמעותי, אולם האיום של ירי תלול מסלול - כמו טילים נגד טנקים - או הנחת מטענים, הוא עדיין אחד התרחישים המובילים בגזרה. “אנחנו בהחלט מעלים כוננות מחשש לניצול מזג האוויר הסוער, בעיקר להנחת מטענים”, מבהיר המ”פ, “הנוף פה זו חוויה אבל אסור להתבלבל. הגזרה הסורית מטעה. מצד אחד, היא לא עסק שלנו. מצד שני, היא כוונה לעברנו בעבר. לכן, את הבילוי בשלג אני משאיר לאחר כך עם החברה”.



נוף הנשקף ממוצב צה"ל בגזרת החרמון. צילום: דובר צה"ל
נוף הנשקף ממוצב צה"ל בגזרת החרמון. צילום: דובר צה"ל



במוצב השני, זה שמביט לעבר הרי מזרח לבנון המרהיבים בשלג, נמצאים לוחמים מאותו הגדוד. זו אחת הנקודות הבודדות בארץ שגדוד תופס קו כשהוא כפוף באופן ישיר לחטיבה מבצעית. לגדוד אתגר משולש: לשמור על הגזרה, להתמודד עם פגעי מזג אוויר קשים מאוד ולתת מענה לאתר תיירותי מהגדולים בארץ, שביום אחד שומם לחלוטין ולמחרת עמוס בעשרת אלפים מבקרים.



“זו גזרה עם מאפייני אויב ייחודיים” מסביר גורם בפיקוד הצפון. “כל יומיים צץ ארגון חדש בצד השני, מה שמוביל אותנו לאימונים אחרים, להערכות מצב רצופות ולכוננות 24/7”, מסביר הגורם. “לצד זה, יש פה את הגורם המשמעותי ביותר, את ארגון החיזבאללה. זה לא סוד שבשבועות האחרונים אנחנו בכוננות, למרות שנראה כי חיזבאללה ככל הנראה סיים את סבב ההסלמה. אנחנו דרוכים כל הזמן ומאמינים שאם ייפתח פה אירוע, הוא יגיע עם התראה. כרגע, חיזבאללה שקוע בבוץ הסורי ולא נראה כמו מי שרוצה להגיע איתנו לעימות”.



“מזג האוויר משנה את שיטת ההגנה שלנו”, מסביר סרן יקיר לחן, קצין אג”ם של גדוד 605, “אנחנו לא יכולים להוציא פעולות לזמן רב בגלל הסערות, ולכן אנחנו נעזרים באלפיניסטים. הם מקור הידע להתמודד עם מזג אוויר קיצוני שכזה. הם יודעים להגיע למקומות שאנחנו לא. האתגר שלנו הוא, בין היתר, לשמור על מתקן תיירותי עצום, שכולל מסלולי גלישה שאנחנו לא תמיד רואים אותם בעיקר ברום הגבוה. לכן אנחנו פרוסים עם לוחמים בקצוות של המסלולים, לכל תרחיש שיבוא” מסכם סרן לחן.