חייזר שהיה יורד לכוכב שלנו היה כנראה מתקשה להבין מה פשר השיגעון שאחז בבני האדם מול השם דאעש. מצד אחד נשיא ארצות הברית מגדירו כזניח, כקבוצת מילואים של בית הספר התיכון, ואכן 50 אלף הלוחמים שלו בסוריה ובעיראק הם כמו חגב מול העוצמה האמריקאית, וכמו גוזל מול חילות האוויר של כל המעצמות; ולמעשה הוא לא מהווה איום על ארצות הברית, ולא על המערב ככלל, אלא כעוד גוף טרור אסלאמי קיצוני. ובו בזמן, נלחמות בו קואליציות של כל כך הרבה מדינות, שדומני שלא היה כדוגמתן בהיסטוריה האנושית. ארצות הברית מובילה קואליציה של 65 מדינות, שאולי החייזרים יודעים מה התפקיד של כל מדינה בקואליציה; רוסיה הקימה קואליציה של ארבע מדינות, סעודיה הקימה קואליציה של 34 מדינות אסלאמיות, וצרפת ניסתה גם היא לבנות קואליציה. כולם נגד דאעש (הרוב במילים), ודאעש נגד כולם. אבל מי שבאמת נלחם בדאעש, ובהצלחה, אלו הכורדים שבצפון עיראק וסוריה, שאינם חברים בשום קואליציה.



אז מה היא תמונת המצב של דאעש בסוריה ובעיראק בראשיתה של שנת 2016, כפי שמסכם זאת, בין השאר, "המרכז למודיעין וטרור":



ראשית, שנת 2014 הייתה שנת ההישגים הגדולים של דאעש, ואילו שנת 2015 היא שנת מפלות, אובדן שטחים, אובדן הכנסות, פגיעה בתשתיות נפט ואובדן לוחמים. דאעש נכנס לשנת 2016 כשהוא במגננה אסטרטגית. הסיבה המרכזית לכך היא בסיסית: מאגר לא גדול של כוח לוחם, שעיקר כוחו בקרבות גרילה ובניידות גדולה. כאשר הוא נתקל בכוח לוחם מאומן ונחוש, הוא נכשל. ומול האכזריות החייתית של לוחמיו ופעיליו, מופעלת אכזריות דומה על ידי מליציות שיעיות הנלחמות נגדו. חיות בחיות נפגשו.



שנית, למרות המפלות, הרי שדאעש עדיין שולט בשטחים נרחבים במערב עיראק ובמזרח סוריה, וליבת שלטונו במוסול שבעיראק ובא־רקה שבסוריה עוד לא התערערה; הוא עדיין ארגון הטרור הכי עשיר בעולם; המעצמות נרתעות מלהפעיל נגדו כוח קרקעי, וכל הארגונים הנלחמים בו מסוכסכים בינם לבין עצמם.



שלישית, דאעש הוא בראש ובראשונה רעיון, אידיאולוגיה. כוח המשיכה האידיאולוגי שלו בקרב המוסלמים ברחבי העולם עוד לא התפוגג. הוא ממשיך להיות גורם השראה לא רק למוסלמים, אלא לכל "דפוקי העולם" המערבי ושואפי ההרפתקאות.



לכן הלחצים המופעלים על דאעש בעיראק ובסוריה ימשיכו להחלישו במהלך 2016, אך לא יהיה כנראה בכוחם להכריע את הארגון, בוודאי לא את הרעיון האידיאולוגי. דאעש לא ישקוט, כמובן, על השמרים. צריך לצפות שהוא יגביר את התקפות הטרור שלו בחו"ל (כשעל הכוונת תהיה גם ישראל) על מנת לשמר את תדמיתו כגורם מפחיד ומנצח. במקביל הוא יגביר את המאמץ שלו להתבסס במדינות ערביות/מוסלמיות נוספות. אלו גרורות הסרטן. במוקד התבססות טריטוריאלית במרכז לוב. כאן, מול איטליה, נבנית עכשיו מדינה אסלאמית קיצונית עשירה נוספת שתהווה את האיום המרכזי על אירופה. מה עושה מול זה המערב? שום דבר! כי "כל העולם" נלחם בדאעש שבסוריה ועיראק, אך אין לו שום אסטרטגיה כוללת ללחימה אמיתית בדאעש: לא בגרורת הסרטן הקטנה שבסיני, לא בגרורה הקטלנית שבלוב, ובוודאי לא במלחמת התודעה המוצלחת שלו.