תגובות חריפות במערכת הפוליטית נגד חוק "נאמנות בתרבות" שיוזמת שרת התרבות והספורט ויוצג מחר (שלישי) בוועדת החינוך של הכנסת. בכוונת השרה לבצע תיקון בחוק התקציב שיתנה לראשונה מתן תמיכה במוסד תרבות על בסיס נאמנותו לחוקי מדינת ישראל. 



בדברי ההסבר לחוק כותבת השרה, כי בתחילת כל שנה מחולקת התמיכה הכספית למוסדות תרבות ע"י ועדת התמיכות של משרד התרבות והספורט בראשות מנכ"ל המשרד. הבשורה שהחוק יביא היא שלראשונה, ועדת התמיכות של משרד התרבות והספורט תוכל להחליט שאיננה מעבירה תמיכה ותקציבים למוסד שיעבור על אחד מהחוקים הנ"ל: 


1. שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.


2. הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור.


3. תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל.


4. ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל.


5. מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.



השרה רגב אמרה כי "באחריותו של משרד התרבות לפקח על מוסדות התרבות, לרבות התוכן שמוצג בהם, ולוודא שהם לא עוברים על חוקי המדינה.


מוסדות התרבות הם לא מעל החוק, עליהם לפעול על פי חוקי מדינת ישראל ועלינו לוודא זאת – לא לעצום עין.



"לא אהיה כספומט", אמרה רגב, "יש לי אחריות לכסף הציבורי והחוק הזה יעניק לי את הסמכות לממש את האחריות שלי ולשלול תמיכה ממוסד מפר חוק. חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואני אלחם עבורו אך באותה מידה אלחם עבור חופש המימון ובשום פנים ואופן לא אאפשר עברה על חוקי המדינה במסווה של חופש ביטוי".



מבחני נאמנות מופרכים שכל מטרתם להדיר ולהסית


כצפוי, הצעת החוק מעוררת סערה וגרמה לתגובות חריפות בצד השמאלי של המפה הפוליטית. ח''כ מיכל רוזין (מרצ), אמרה כי ''ממשלת הימין מנסה להצמיד תו תקן לחופש הביטוי ומעמידה אמנים ומורים על קו היורים של פגזי הלאומנות. יש קשר ישיר בין צמצום הדמוקרטיה לבין ההתערבות הפושעת של השרים במוחם של ילדינו, דרך מערכת החינוך, ובתודעתנו האמנותית, דרך משרד התרבות. פעם אחר פעם השרים פועלים לניפוץ הצביון הדמוקרטי של מדינת ישראל ומעלים על נס לאומנות דרך הסתה, סילוף ההיסטוריה והורדת שאלטרים תקציביים".



ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "מדינת ישראל היתה מדינה חופשית לפני מירי רגב וחבריה ותשרוד גם אותם. הפוליטרוקים החדשים מבית היוצר של הליכוד חותרים תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית, חופש הביטוי וחופש היצירה הם אבני היסוד שלה. נלחם בהם בתוך הכנסת ומחוצה לה". 



חברת הכנסת איילת נחמיאס (המחנה הציוני) הזכירה כי "רק אתמול דרשתי משר החינוך לגנוז את ספר האזרחות החדש בגלל שכתוב ההיסטוריה הישראלית, ועתה מבקשת שרת התרבות לבשר לכולנו כי היא מבקשת להקים באופן רשמי משטרת מחשבות שתפעל לוודא שהיצירה בישראל תנוהל כאחרון המשטרים החשוכים".



לדבריה, המקרה היחיד בו רצוי ואף צריך לשלול מימון מיוצרים הוא טיפוח ועידוד הסתה לאלימות, עניין המסכן את החברה הישראלית. "מה שעושה השרה רגב מרסק את אבני הבניין הדמוקרטיות של ישראל עד שנישאר רק עם יצירות ׳מטעם׳ ונטולי תרבות בכלל. מסתבר שלא חשוב מה המציאות, יש קומיסרים בתרבות ובחינוך".



"יש קומיסרים בתרבות ובחינוך". ח"כ נחמיאס ורבין. צילום: פלאש 90
"יש קומיסרים בתרבות ובחינוך". ח"כ נחמיאס ורבין. צילום: פלאש 90



ח״כ עיסאוי פריג׳ (מרצ) אמר כי מירי רגב מנסה להיות הליברמן החדש ולדרוש מבחני נאמנות מופרכים שכל מטרתם להדיר, להסית ולסתום את פי כל מי שלא מסכימים להיות חלק ממקהלת הימין.



לדבריו, "פני רגב הם פניה של הממשלה, ששריה מתחרים ביניהם מי יישם טוב יותר את רוחו של המפקד, רוח של משטרים אפלים, משטרים שרודפים את מבקריהם ומשתיקים את הביקורת. הם מבקשים 'לנטרל' את השיח האידאולוגי בישראל ולהפוך כל מי שמעז לא להסכים עימם לבוגד. את בוז'י המפוחד הם כבר הצליחו לנטרל, אבל למזלה של מדינת ישראל נשארו בה עוד אנשי שמאל שלא מפחדים ממסע הדה לגיטימציה של הממשלה - אנחנו נמשיך להיאבק על ערכינו למרות ההפחדה, למרות הרדיפה".



ח"כ קסניה סבטלובה ("המחנה הציוני"), יו"ר השדולה למען חופש ביטוי והעיתונות של הכנסת, אמרה: "לאחר שהשר בנט שיכתב את ההיסטוריה שלנו בספר האזרחות החדש, ממשיכה השרה רגב בעקביות לרמוס ערכים דמוקרטיים כגון חופש הביטוי במיטב המסורת המקארתיסתית".



לדבריה, "מחזור הססמאות הנדושות, שלמעשה שייכות לבית היוצר של אביגדור ליברמן, כנראה מצביע על כך שכל תומכי סתימת הפיות חושבים ומדברים במונחים זהים. ממשלת נתניהו הרביעית מזכירה קטר הדוהר בעוצמה אל תוך תהום ומסכן את כל יושביו".