במערכת הביטחון מעריכים היום (שלישי) כי המחבל נשאת מלחם שביצע את פיגוע הטרור ברחוב דיזנגוף בתל אביב פעל בהשראת ארגון המדינה האסלאמית דעעש. הערכות הן כי מלחם ינק את ההשראה מצורת הפיגועים של דאעש, הוא לא נשלח על ידי הארגון, לא קיבל מימון לביצועו, אך פעל בהתאם לרעיון שמייצג הארגון והלך אתו עד הסוף.



בארגון המדינה האסלאמית מעודדים מהפיגוע אותו ביצע מלחם ורואים הצלחה גדולה בחלחול הרעיון בקרב ערביי ישראל. מלחם הוא המפגע הראשון שמבצע בישראל פיגוע בהשראת המדינה האסלאמית לאחר שמספר ערבים ישראלים חצו את הקווים והגבולות בדרך כלל דרך טורקיה ומשם לסוריה ולעיראק.



במערכת הביטחון מעריכים כי עד כה עברו מישראל ללחימה לצד דאעש למעלה מ-50 ערבים ישראלים. בישראל לא מופתעים מכך ורק לאחרונה ראו כיצד תושב ג'לג'וליה, נדאל חאמד צאלח, חצה את הגבול לסוריה ברמת הגולן באמצעות מצנח רחיפה.



בישראל מתייחסים בחומרה לתופעת היציאה לסוריה והחבירה לארגון דאעש, דבר שמהווה סיכון משמעותי לביטחון המדינה ומושקעים מאמצים רבים למניעת יציאת אזרחים נוספים לסוריה. במקביל מבוצעים מאמצים מודיעיניים רבים לצורך איתור וסיכול התארגנויות של תומכי דאעש הפועלים בקרב ערביי ישראל. רק לאחרונה נעצרו שלושה תושבי יפיע, תומכי דאעש, שהודו בחקירתם כי תכננו פיגועים בישראל.