השחקנית זוכת פרס ישראל, גילה אלמגור, הגיבה הערב (שישי) בחדשות ערוץ 2 לקמפיין "שתולים בתרבות" של ארגון הימין "אם תרצו", המסמן אנשי רוח ותרבות ישראלים התומכים בעמותות שמאל, וכן ליוזמת חוק "נאמנות בתרבות" של שרת התרבות מירי רגב, שנחשפה השבוע. אלמגור סיפרה כי הגישה תלונה במשטרה בעקבות מאמר שנכתב עליה באתר nrg, שלשון כותרתו: "גילה אלמגור, הגיע הזמן להכין צוואה". לדברי אלמגור, "היה כתוב שם 'מה יקרה אחרי שיירו בי שלוש יריות בגב, כדאי שתיפרדי יפה לשלום מכולם ונעדכן את תאריך הפטירה שלך בוויקיפדיה'. אני אדם בוגר, צוואה כבר יש לי מוכנה".

עוד הוסיפה אלמגור: "חשבתי שזה הומור מוזר, אבל רק הומור. אני מודה שבמהלך הלילה לא הצלחתי לישון. זה הטריד אותי. אם יש מטורף שמסתובב בעקבות קריאת המאמר, הוא לא צריך אפילו להתאמץ לחשוב מה לעשות. אני לא חוששת לחיי, אבל הימים הללו מפחידים. ההסתה היא נוראית. לקרוא לדוד גרוסמן 'אב שכול בשקל', אמות הספים רועדות לנוכח זה. כשאני רואה את הכרזה של אם תרצו 'שתולים בתרבות' אני חשה שהייתי מתביישת אם לא הייתי ברשימה זו. מיטב הסופרים ואנשי הרוח של מדינת ישראל נמצאים בה. אני, קטונתי, ביניהם".

כרזת קמפיין "השתולים בתרבות". צילום מסך

 

רדיפה ומקרתיזם

אלמגור הרחיבה את דבריה ואמרה כי האווירה בישראל מאותתת על רדיפה פוליטית ומקרתיזם. "כל האווירה כאן מזכירה את רפובליקת ויימאר, מקרתיזם, רדיפות של אנשים כי דעתם הפוליטית אחרת, אתה הופך לבוגד כי אתה חושב אחרת? עד יום מותי אתמוך בארגוני זכויות אדם, איפה שרק אפשר. אני הייתי מתביישת לקום בבוקר אם לא הייתי כזאת. לא אקום בבוקר עם שכפ"ץ. אני נולדתי כאן ואני מייצגת את המדינה בכל מקום שבו אני נמצאת. מעולם לא העברתי ביקורת על המדינה מחוץ לגבולות הארץ, תמיד אמרתי את זה פה. יש כאן הסתה שמתחילה מהממסד".

השחקנית חתמה את דבריה בתגובה להצעת החוק של מירי רגב, הדורשת מאמנים ומוסדות תרבות להצהיר על נאמנות למדינה על מנת לקבל תמיכה ממסדית. לדבריה, "מה זו היוזמה הזו שמתחילים לבדוק את הנאמנות שלנו, ומאיימים שאם לא נכריז על נאמנות לא נקבל מימון? כבוד השרה טועה, חופש הביטוי, האמנות והיצירה הם מעמודי התווך של הדמוקרטיה. ככה פועלים במשטרים חשוכים".

כזכור, ארגון הימין "אם תרצו" התנצל היום על קמפיין "השתולים בתרבות" בעמוד הפייסבוק שלו, בפוסט שעליו חתום מנכ"ל הארגון מתן פלג. הארגון, שספג ביקורת רבה על הקמפיין מרחבי הקשת הפוליטית, פרסם פוסט שבו אמר כי "טעינו, העלנו פוסט שגוי בנושא מאוד חשוב ומהותי ודווקא מתוך כך היינו צריכים להקפיד הרבה יותר, לא היה 'קמפיין', ולא היו אמירות על 'בוגדים' שהדביקו לנו בתקשורת ומעולם לא אמרנו. אנחנו לוקחים אחריות מלאה ומבטיחים להמשיך לעבוד באמונה גדולה למען עם ישראל וחיילי צה"ל".