ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בישיבת הממשלה ליוזמה הצרפתית הקוראת לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "במקביל עלתה הצעה של גורמים צרפתיים לכנס ועידה בינלאומית עם איום שאם בסופה לא תצליח, אז למעשה צרפת תאמץ במידה רבה את העמדה הפלסטינית". לדבריו מהות הדבר היא מתן תמריץ לפלסטינים לבוא ולא להתפשר. "מהות משא ומתן היא פשרה והיוזמה הצרפתית כפי שדווחה נותנת לפלסטינים מראש את כל הסיבות לא לעשות כך". עוד הוסיף נתניהו כי עמדת ישראל היא ברורה: "נפעל על מנת שתהיה התפכחות כאן. אנחנו מוכנים למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים וללא תנאים מוכתבים".



כזכור, ביום שישי צרפת הציבה אולטימטום קשה לישראל: "אם מאמצינו לפרוץ את המחסום בשיחות ייכשלו, נכיר במדינה פלסטינית", כך אמר שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס. לדבריו, "צרפת תחל בשבועות הקרובים בהכנות לוועידת שלום בינלאומית שתקבץ יחדיו את הצדדים ואת השותפים העיקריים למו"מ: האמריקאים, האירופים והערבים, על מנת לשמר ולהביא לכך שחזון שתי המדינות לא ירד לטמיון", אמר פביוס. עוד הוסיף שר החוץ של צרפת כי בתור חברת קבע במועצת הביטחון של האו"ם, לצרפת יש אחריות לשמר את המאמצים לקיים את פתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים.



פביוס דיבר במהלך נאום בכנס שגרירי צרפת ברחבי העולם שמתקיים בפריז ואמר כי "למרבה הצער אנחנו רואים שהבנייה בהתנחלויות נמשכת". "אסור לנו לאפשר לפתרון שתי המדינות למות. זו האחריות שלנו כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף.




תפילת נשות הכותל - פשרה שאמורה לאחד את עם ישראל



עוד התייחס נתניהו להסכמות שהושגו עם נשות הכותל, שיאפשרו להן להתפלל בכותל המערבי. "מזכיר הממשלה פעל רבות לעזרה בנושא נשות הכותל והיום מביאים פשרה בנושא שאמור לאחד את עם ישראל. היום מביאים את הפשרה להצבעה", אמר נתניהו.



על פי ההסכמות המסתמנות, נשות הכותל יוותרו על דרישותיהן לקיום טקסים ותפילה בטלית בעזרת הנשים שברחבת התפילה האורתודוקסית. במקביל, "עזרת ישראל" הזמנית שהקים השר נפתלי בנט דרומית לרחבת הכותל, סמוך לקשת רובינזון, תהפוך לרחבת קבע ותורחב מעט. הכניסה אליה תהיה דרך רחבת הכותל ולא בנפרד, כפי שהדבר מתבצע כיום.



כמו כן, לפי ההסכמות, הרחבה שתיבנה תוצא משליטתו של רב הכותל והמקומות הקדושים ותנוהל ישירות מול מנכ"ל משרד ראש הממשלה. פשרה נוספת שהושגה ותוצג לאישור הממשלה נוגעת לרחבה החדשה: באזור זה לא תושמע מוזיקה בשבתות ובמועדי ישראל ולא ייערכו חופות ובריתות. התפילה תתאפשר ברחבה זו כרצונן של נשות הכותל, כולל הכנסת ספר תורה והתעטפות בטלית.