ציפי ליבני ממפלגת "המחנה הציוני" שוחחה עם ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על היוזמה הצרפתית, שפועלת לכנס ועידה בינלאומית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "לפני היוזמה הצרפתית נגיע להיעדר היוזמה הישראלית. נתניהו שחרר סרט שלם שבו הוא מראה שכולם מחייכים לישראל ולוחצים ידיים בפגישות איתו. מאחורי לחיצות הידיים עומדים הרבה לחצים. הממשלה מספרת שהכל בסדר, או לחילופין שמי שלא בסדר הוא אנטישמי, בזמן שהמצב המדיני מידרדר, מצב מדיני קשה שצריך לטפל בו. כשהממשלה אומרת שישראל מוכנה לחזור למשא ומתן השאלה על בסיס מה. האם בליכוד מוכנים שבסוף הדרך תוקם מדינה פלסטינית? האם הבסיס הוא 'שתי מדינות לשני עמים?'. לא"



"האולטימטום הצרפתי מדבר על הכרה במדינה פלסטינית", ציין משעל, ולבני השיבה: "ההתמודדות עם ההצעה הצרפתית צריכה להיות בדיפלומטיה אקטיבית, דיבור ושכנוע. הניסיון שלי מעיד שזה אפשרי. אני זוכרת ויכוח שלי בצעקות עם שר החוץ הצרפתי הקודם, כשהם רצו להניח על השולחן פרמטרים להקמת מדינה פלסטינית, מאוד בעייתיים, שלא מייצגים את האינטרסים שלנו. הסברתי לו ב-4 עיניים למה זו טעות, והתוצאה היתה שהנייר לא הונח על השולחן. דיפלומטיה זה לא רק להגיד כן או לא, ולא רק להתראיין ולהגיד למה הם טועים. אלא לנהל עם העולם שיח ודיאלוג, שיכול להיות גם קשה, אבל לשכנע".

"אני מציעה לישראל לקבוע את התנאים לועידה כזו", התייחסה לבני להצעה הצרפתית. "בואו נקבע אנחנו את התנאים. בואו נסכם שלא יהיה מסלול שאומר שאם זה נכשל אז יש מדינה פלסטינית. בואו ניזום. יש המון דברים שמדינת ישראל יכולה לעשות היום, שיגייסו את העולם, כולל צרפת, לאינטרסים שלנו. במקום זה ישראל מסתגרת ולא מטפלת בנושאים המדיניים כמו שצריך. והכישלון בסוף פוגע בביטחון. לא מספיק לומר שהם לא בסדר. צריך להסביר להם במה הם לא בסדר ולגייס אותם. אני אומרת מניסיון שעשיתי את זה כשרת חוץ עם יותר ממדינה אחת. זה בתנאי שהם מאמינים למי שמדבר איתם, שהוא מתכוון ברצינות, שישראל תשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה, אבל שהיא מוכנה לקדם תהליך כן ואמיתי".

על דבריו של השותף ל'מחנה הציוני' יצחק הרצוג, שאמר כי זו לא העת לפיתרון של הקמת מדינה פלסטינית, אמרה לבני: "הרצוג תלה את הבעיה להגיע להסכם בנקודת הזמן הזו בנתניהו ואבו מאזן. הוא לא סתם את הגולל על הרעיון. הוא לא קבע שהוא לא רוצה תהליך מדיני. וזה כל ההבדל בינינו לממשלה הזו, שמבחינתה 'אין פרטנר' זו בשורה מצוינת. היא רוצה שנגיע לנקודת האל-חזור. היא תבנה עוד התנחלות מבודדת על חשבון הביטחון ויחסינו עם העולם רק כדי להתקדם לנקודת האל-חזור. אני שומעת את חבריי לאופוזיציה, ראשי מפלגות אחרות, תוקפים בינינו לבין עצמנו, אבל יש פער עצום בינינו לממשלה. אנחנו רוצים להיפרד מהפלסטינים ומעדיפים להגיע להסכם. לכן צריך לקדם תהליכים שנועדו להיפרד מהפלסטינים גם אם אין הסכם, יש קיפאון מדיני ואין משא ומתן. זאת התורה כולה".

 

ערך: אסף נבו