התיירות עדיין לא התאוששה לגמרי מהמכה שקיבלה בעקבות מבצע צוק איתן והדבר בא לידי ביטוי כמות תיירים נכנסים שעדיין לא הגיעה למספרים שלפני המבצע וכפועל יוצא בירידה בהכנסות המדינה מתיירות.


במציאות כזו חשוב לנצל כל תחום שיכול להביא תיירים ואחד מאלו היא תיירות כנסים ותערוכות של מוסדות, תאגידים וחברות בינלאומיות. מירית בכר, מנכ"לית מרכז הירידים תל אביב, סיפרה למעריב אונליין: "לתיירות הכנסים והתערוכות יש חשיבות כלכלית גדולה היא לא רק מגדילה את מספר התיירים שמגיעים לישראל אלא שמדובר בתיירים עשירים שכן כל תצייר שבא לתערוכה מוציא בממוצע פי שלוש מאשר תייר רגיל.  תיירות זו משפיע על ענפים רבים  כמו בתי מלון מסעדות סוכנויות מוניות וכו".
 
"ישראל נתפסת בעולם כ- Startup nation בתחומים רבים ומגוונים, תעשיות ביטחוניות, מים, סייבר ועוד ועל כן בתחום העסקי הדבר מהווה מנוף להבאת תיירות עסקית בהיקפים גבוהים", מסבירה בכר.


בכר מתגאה בהישגים של השנה החולפת ומספרת על הפוטנציאל הגלום בעריכת כנסים ותערוכות בארץ: "תערוכת WATEC שהתקיימה באוקטובר 2015, היא דוגמה מצוינת לתערוכה מקצועית מצליחה. התערוכה התקיימה על אף המצב הביטחוני והגיעו משלחות בהיקף של כ 10,000 איש מרחבי העולם, לרבות, מושל קליפורניה, לצד שורה של מכובדים מחו"ל, המלונות בת"א היו בתפוסה מלאה וכך גם מסעדות ומקומות בילוי.

התיירים לא באים, אבל אנשי העסקים כן? צילום: צרים אלסטר, פלאש 90
התיירים לא באים, אבל אנשי העסקים כן? צילום: צרים אלסטר, פלאש 90


 מלבד התרומה לתיירות, מסבירה בכר על הפוטנציאל העסקי לישראל: "תערוכות וכנסים מהווים גם היום זירה חשובה ומרכזית ליצירת עסקאות ושיתופי פעולה מסחריים אשר תרומתם הישירה והעקיפה לכלכלת המדינה היא אדירה".
      
שנת 2015 לא הייתה שנה מזהירה בתחום התיירות איך היה המצב מבחינת תערוכות וכנסים?
"בשנת 2015 התקיימו במרכז הירידים תל אביב עשרות תערוכות, כנסים, ירידים ואירועים שונים, חלקם בינלאומיים.  במידה רבה, שנת 2015 הוכיחה כי עולם התערוכות חי ובועט, ממציא עצמו מחדש וממשיך לשמש זירה מרכזית לחברות המציגות ולקהל המבקרים. על אף המצב הכלכלי, התחזיות הקודרות והטענות כי עולם התערוכות הולך ונעלם, התערוכות הרבות שהתקיימו השנה במרכז הירידים משכו אליהן מבקרים רבים והביאו ליצירת עסקאות ושיתופי פעולה מסחריים חשובים".
מה הערך של מוסד כמו שלכם לכלכלה הישראלית? 
"במרכז הירידים תל אביב מתקיימים מדי שנה אירועים רבים המושכים אליהם כ 2.5 מיליון מבקרים בשנה. מספרם הרב של האירועים משפיע באופן ישיר על שוק העבודה. היקף הפעילות הגדול מספק מקומות עבודה ותעסוקה בתחומים רבים גרפיקה, מחשוב, אנימציה, במאים, מפיקים, מעצבים, יועצים בתחומים שונים, ניקיון, אחזקה, צוותי הפקה, בינוי ועוד ובכך תורמת להרחבת מעגל המועסקים במשק". 
 יש לך הערכה, כמה עסקאות בוצעו עקב תערוכות של מרכז הירידים? האם יש היקף כספי מוערך שניתן לתת? 
"אין בידינו נתונים מדויקים על עסקאות שבוצעו אך אין לי ספק כי היקפם עצום. מעבר להיקפים הכספיים קיים גם הערך הרב של חתימת הסכמים לשיתופי פעולה מסחריים ומקצועיים. כך למשל, בתערוכת WATEC הבינלאומית באוקטובר האחרון נחתמו מספר הסכמים פורצי דרך בתחום המים (מקורות חתמו על שותפות טכנולוגית עם ICS2 ועם חברת קנוק אנד לוק לפיתוח מערכות מנעולים, הגיחון תאגיד של ירושלים חתמו על שת"פ עם תאגיד המים של ניו יורק) בכנס הסייברטק הבינלאומי נחתמו הסכמים מסחריים ושיתופי פעולה ביטחוניים בהיקפים אדירים וחשובים אשר מוסיפים לביסוס מעמדה של ישראל כמעצמת סייבר עולמית".