נשות הכותל מגיבות על הפשרה: במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ראשון) מול רחבת הכותל, התייחסה ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל המובילה את המאבק מזה למעלה משני עשורים, להחלטה להקמת רחבת תפילה משותפת לנשים ולגברים: "בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל מעביר ראש הממשלה את המפתחות של האתר הקדוש ביותר לנשים ולזרמים הלא-אורתודוקסיים, ומאפשר חופש בחירה אמיתי בדת. זהו ניצחון דרמטי ומשמעותי לעם ישראל ולנשות ישראל".



חזיונן של נשות הכותל לשוויון לנשים בכותל המערבי, חופש תפילה לנשים, תפילה הלכתית וקיום טקסים דתיים בהם נשים משתתפות באופן פעיל - יוצא כעת אל הפועל. "התנענו מהפכה יהודית פמיניסטית", אמרה הופמן והוסיפה על התהליך הארוך של המו"מ שהתנהל בנושא: "אומרים שבכל מו"מ צריך להתפשר, אבל במקרה שלנו - למרות שכל אחד מהצדדים ויתר על משהו - כולם מרגישים מנצחים. המו"מ, בהובלתו של מזכיר הממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, איפשר הקשבה ודיאלוג מתמידים בין כל השותפים. דוח זה, אם ייושם במלואו הוא הישג עצום ונכס גם לדורות הבאים".



"הפרדה בין דת ומדינה"



"המשמעות העומדת מאחורי ההישג הזה היא שלראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל יש הפרדה בין דת ומדינה. הרחבה העליונה תשא אופי ממלכתי - ולא יחול בה דין תורה – כך שטקסים ממלכתיים יתקיימו בנוכחות נשים ובהשתתפות פעילה של נשים, לרבות בטקסי השבעת חיילים, בימי הזיכרון, בשירת התקווה בסיום הטקסים לאומיים", הוסיפה הופמן.



במהלך 27 שנות המאבק של "נשות הכותל" להכרה בלגיטימיות של תפילת נשים הלכתית בעזרת הנשים בכותל המערבי, הוצעו מגוון פתרונות שמטרתם לאפשר לכל אישה ואיש להתפלל לפי אמונתו. הפתרונות נדחו על הסף ע"י רב הכותל, שמואל רבינוביץ', שלטענת הארגון עשה הכל, כדי לדחוק את נשות הכותל החוצה ולא נתן מקום לשום פתרון החורג מהקיים. אך היום, כאמור, לראשונה בתולדות המדינה החליטה היום הממשלה על הקמת רחבת תפילה משותפת לגברים ולנשים באזור "קשת רובינסון", שבכותל הדרומי. 15 שרים תמכו בהחלטה וחמישה התנגדו: השרים יעקב ליצמן (יהדות התורה), אריה דרעי ודוד אזולאי (ש"ס), אורי אריאל (הבית היהודי) וזאב אלקין (הליכוד).



תוכנית הכותל החדשה



על פי התוכנית, אותה הגיש צוות בראשות מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, הרחבה החדשה שתוכשר תהיה מיועדת למתפללים רפורמיים וקונסרבטיבים וכן לנשות הכותל ותתאפשר בה תפילה במתכונת פלורליסטית ושוויונית תוך כיבוד מנהגי הזרמים השונים ביהדות. לצורך כך, יבוצעו עבודות כדי להכשיר באזור הכותל הדרומי רחבת תפילה קבועה עבור מתפללים מהזרמים הלא-אורתודוקסיים. 



עוד נקבע כי כל המתפללים והמבקרים המגיעים לכותל ינסו בשער כניסה משותף שיהיו בו שלושה מסלולים: לגברים, לנשים ולמתפללים מעורבים. בהחלטת הממשלה נקבע כי רב הכותל והמקומות הקדושים, לרבנות הראשית וכן לשר הדתות לא תהיה כל סמכות על הרחבה החדשה והיא תופקד למעשה בידי מועצה ציבורית חדשה שתקום. 




הרחבה הדרומית של הכותל. צילום: מרק ישראל סלם