נשיא המדינה ראובן ריבלין, העביר הערב (ראשון) ביקורת על המדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני. בכנס השגרירים של משרד החוץ בירושלים, אמר ריבלין כי "יש הסבורים שעלינו לפתח מדיניות של התבדלות וחומות גבוהות בינינו לעולם. חלילה לנו מלחשוב כך. אין תחליף לדיפלומטיה".



הנשיא התייחס ליוזמה הצרפתית לחידוש המו"מ בין ישראל והפלסטינים ואמר: "ראוי שהדיאלוג בינינו לבנות בריתנו הקרובות, בנושאים הנוגעים לביטחון ישראל ובטחון אזרחיה, יתקיים בצורה ישירה ולא מעל לראשה של ישראל בוועידות רבות משתתפים. כוחה של הדיפלומטיה לא נגוז גם בימינו, והדבר ניכר אפילו ואולי דווקא בתוך 'הג'ונגל' המזרח תיכוני". עוד הוסיף ריבלין כי "אסור שהיעדרו של אופק מדיני כרגע יגזור עלינו פסיביות. חתירה לשיפור מצב היחסים בין שני העמים היא אינטרס ישראלי מובהק שחייב לבוא לצד הגנה פעילה ואסרטיבית על ביטחון אזרחי ישראל. משימה זו של הצגת כוונותיה של מדינת ישראל לעולם לאַשורן, מוטלת על כתפיכם הרחבות כפי שהיא מוטלת על כתפי ההנהגה הישראלית.



במשרד החוץ בירושלים יתכנסו בשבוע הקרוב ראשי נציגויות ישראל, שגרירים וקונסולים כלליים, המכהנים ב-106 נציגויות ברחבי העולם, לכנס השגרירים השנתי. במהלך הכנס ייפגשו השגרירים והקונסולים הכלליים עם נשיא המדינה, ראש הממשלה, סגנית שר החוץ, מפכ"ל משטרת ישראל, קובעי המדיניות הכלכלית, בכירים במערכת הביטחון, הנהלת משרד החוץ וגורמים בכירים אחרים בחברה הישראלית. גם מזכ"ל ארגון המדינות המפותחות (ה-OECD) יופיע בפני הפורום. בנוסף לראשי הנציגויות המכהנים, יצטרפו ראשי הנציגויות המיועדים שיצאו לשליחותם בהמשך השנה, ויחליפו את ראשי הנציגויות שיסיימו את תפקידם.



הכנס השנתי מהווה פלטפורמה לדיוני ראשי נציגויות ישראל בעולם עם קובעי המדיניות הישראלית והנהלת משרד החוץ, דיון העוסק באתגרי הדיפלומטיה הישראלית ובניתוח הזירה הבינלאומית והשפעת המגמות על עתידה ובטחונה של מדינת ישראל. השנה, הכנס יתמקד בשלושה פרקים המהווים את הסוגיות המרכזיות על סדר יומה של הדיפלומטיה הישראלית: הסוגיה המדינית ביטחונית, הנושא הכלכלי (יצירת הזדמנויות עבור ישראל בזירה הכלכלית העולמית) וסוגיות חברה ומדינה עמן מתמודדת מדינת ישראל – והשתקפותן בזירה הבינלאומית, הן בתחום הדיפלומטיה הציבורית וקמפיינים של BDS, הן בתחום יחסי החוץ.



הנשיא ביקר בביתה של שלומית קריגמן ז"ל: "ילדה של שמחה ואהבה"



מוקדם יותר לדבריו של הנשיא ריבלין בכנס, הוא קיים ביקור ניחום אבלים בבית משפחתה של שלומית קריגמן ז"ל, שנרצחה בפיגוע הדקירה הקשה בבית חורון. "קשה לבוא ולדבר על שלומית ז"ל בלשון עבר אחרי כל אשר שמעתי עליה ועל חייה הקצרים מלאי המעש", אמר הנשיא לבני המשפחה, הוריה, אחיה ואחותה, הסבים והסבתא, אשר סיפרו לו על המשפחה ושורשיה הנטועים עמוק באדמת ארץ ישראל לאורך הדורות. "אנו כולנו משרתים את המדינה הזו, איש איש ומעשיו, ואנו מאבדים גם את הטובים והטובות ביותר החיים בנינו. כך נפלה שלומית על משמרתה. ילדה של שמחה ומעשה, של מחשבה יצירתית ואהבת אדם", אמר הנשיא.



עם כניסתו לביתה של שלומית ז"ל התרשם הנשיא מרעיון שפיתחה בדמות ספרייה על עמוד תאורה. על פי הרעיון, בכל עמוד תאורה יוצב מדף מלא ספרי החלפה לרווחת הציבור. היה זה רעיון שפיתחה שלומית במהלך לימודיה האקדמיים בו ביקשה לקדם החלפת ספרים חברתית וליהנות מכוחם של ספרים לחבר בין בני אדם. "אני יודע שאין כאן אפילו נחמה פורתא אבל רציתי שתדעו שאישיותה המיוחדת של שלומית יצאה למרחוק בארץ כולה. איזו אבדה וכמה נתינה בשנות חייה", אמר הנשיא.



בצאתו מבית משפחת קריגמן, ביקשו אנשי היישוב מהנשיא לבקר בסניף בני עקיבא המוקם בסמוך לביתה של שלומית אשר עתיד להיקרא על שמה. יחד עם ילדי הגנים, הגיע הנשיא למקום ונטע עימם עץ בחצר הסניף. "אנחנו עוד ניפגש, אנשי שדמות מחולה, באירועים של שמחה ואור,״ הבטיח הנשיא בטרם עזב את המקום.



ריבלין בבית משפחת שלומית קריגמן ז"ל. צילום: מארק ניימן, לע"מ