המנהרה בה נהרגו שבעת אנשי גדודי עז א דין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, שימשה לחטיפתו של חייל צה"ל אורון שאול במהלך מבצע צוק איתן לפני כשנה וחצי, כך אמר היום (ראשון) בכיר חמאס חליל אל חיה בטקס לזכר ההרוגים קריסת המנהרה. "המנהרה בה נהרגו בנינו היא אותה המנהרה בה נחטף אורון שאול", אמר.



חבר הלשכה המדינית של חמאס העביר במהלך טקס לזכר שבעת ההרוגים שנערך בעזה מסר למזכ"ל האו"ם באן קי מון, לפיו, היכולות הצבאיות שלנו - טילים, מנהרות או בנשק אחר - נועדו להגן על בני עמינו ועל המקומות הקדושים לנו". 



"אנו לא חובבי דם הרג או מלחמות. אנו רוצים את החירות, המולדת, זכות השיבה ומדינה עם המקומות הקדושים בה. אנו עם שרוצה להסיר את הכיבוש ולשחרר את המולדת", אמר אלחיה וקרא למזכ"ל האו"ם לעמוד לצד העם הפלסטיני, תוך שהוא מדגיש כי "נשק ההתנגדות הוא למטרת הגנה עצמית".



אל חיה ברך על הפיגוע בבית אל, בו נפצעו שלושה חיילי צה"ל ובוצע ע"י שוטר של המשטרה הפלסטינית וקרא לכל הפלגים הפלסטיניים להשתתף באינתיפאדה.



אתמול הוציא מזכ"ל האו"ם הודעת גינוי להנהגת חמאס בעקבות הידיעות שהגיעו אליו כי בכוונת ארגון הטרור להמשיך ולבנות מנהרות ולירות טילים לישראל. "אני מודאג מאד מהתבטאויות החמאס לגבי חפירת מנהרות לעבר ישראל. הצהרות ופעולות כאלה פוגעות במאמצים לשיקום רצועת עזה", אמר המזכ"ל והוסיף כי "אחרי שלוש מלחמות בשנים האחרונות, לתושבי עזה ודרום ישראל מגיעה הזדמנות לשלום, ויש לעשות כל מאמץ לשיפור תנאי החיים בעזה".



ביום שישי אמר בכיר חמאס, איסמעיל הנייה, כי חמאס ממשיך לחפור מנהרות. "הזרוע הצבאית של החמאס תמשיך בהיערכותה תחת לאדמה ומעליה. ביבשה ובים, ולא נעצור עד לשחרור המקומות הקדושים", אמר הנייה במסגד אלעמרי בעזה, במסגרת הלוויית שבעה חברי הארגון שנהרגו בחפירת מנהרה. לצד חפירת המנהרות ציין הנייה כי חמאס מבצע ניסויים בשיגורי רקטות. "מזרח עזה גיבורים החופרים מנהרות מתחת לאדמה, ומערב עזה הם גיבורים מעל האדמה המבצעים ניסויים בשיגורי רקטות".



הנייה הדגיש את כוחו של חמאס בחפירת מנהרות והוסיף: "עזה יצרה מנהרות התנגדות כפול ממנהרות וייטנאם אותם לומדים בבתי הספר הצבאיים. הזרוע הצבאית חפרה מנהרות סביב עזה כדי להגן על עמה ולשחרר את מסגד אל אקצא ואת המקומות הקדושים".



הדברים האלה באים ארבעה ימים לאחר שאמר בדיון של מועצת הביטחון של האו"ם, כי "הכיבוש הישראלי גורם לתסכול בקרב פלסטינים, דבר שמניב באופן טבעי טרור". הוא טען כי"עול הכיבוש שנמשך חצי מאה הגביר את התסכול הפלסטיני וגרם לשיתוק תהליך השלום", ולהדגשת דבריו הוסיף, "זאת אמת שאין להכחישה". לדבריו, "אמצעיי אבטחה לבד לא יעצרו את האלימות. הם לא יכולים לטפל בתחושה העמוקה של ניכור וייאוש שמלווה חלק מהפלסטינים - במיוחד אנשים צעירים במיוחד".