סערת "חוק השקיפות", המכונה גם "חוק העמותות", חוזרת לכנסת. מליאת הכנסת תדון ותצביע מחר (שני) על אישור הצעת החוק לסימון עמותות המקבלות מימון ממדינות זרות בקריאה ראשונה.

הצעת החוק, אותה יזמה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), אושרה בתחילת השבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה והיתה אמורה להגיע להצבעה במליאת הכנסת בשבוע שעבר אך היא נדחתה בשל מזג האוויר הסוער שפקד את ירושלים והחשש מפני סופגת שלגים.

בפועל חששו בקואליציה להישען על תמיכת סיעת האופוזיציה של ישראל ביתנו, שהבטיחה להצביע בעד משום ששלושה מחברי הקואליציה, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ח"כ אורן חזן (ליכוד) וסגן השר איוב קרא (ליכוד) איימו שלא לתמוך בהצעה בשל מחאתם על פינוי יהודים מבתי המריבה בחברון.
בינתיים הוחזר שלום הבית לקואליציה והשלושה חזרו בהם מכוונתם שלא לתמוך בקואליציה במליאת הכנסת ובוועדותיה וכך יכולה השרה שקד להביא את הצעת החוק להצבעה ללא חשש.

הצעת החוק, המעוררת התנגדות עזה באופוזיציה ובקרב ארגונים אזרחיים,מ בקשת להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות, אשר עיקר מימונן מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות ולחייבן בשקיפות מוגברת. החוק יחול על כל עמותה שמעל חמישים אחוז מתקצובה מגיע מישויות מדיניות זרות והוא קובע כי "נתמך שעיקר מקורות המימון שלו בשנת הכספים האחרונה שלגביה נדרש להגיש דוח כספי או בשנת הכספים הקודמת לה, היה מתרומות שהתקבלו מישויות מדיניות זרות יציין את היותו נתמך ב אופן בולט לעין בכל פרסום המיועד או הזמין לציבור, בשלטי חוצות או בכל אמצעי חזותי אחר כולל אינטרנט, בפנייה לעובד או לנבחר ציבור".

כמו כן, מחויבים נציגי אותן עמותות לציין בדיונים הנרשמים לפרוטוקול כי הם מייצגים עמותות הנתמכות על ידי ישויות מדיניות זרות. עם זאת הוסרה מההצעה הדרישה לחייב נציגי עמותות כאלה לשאת על עצמם תגים מיוחדים במשכן הכנסת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי אין זה הכרחי.

הצעת החוק עוררה ביקורת בינלאומית ואף ביקורת חריגה של שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו. בעקבות אותה ביקורת אמרה השרה שקד כי "אנו מבקשים ממדינות המעוניינות להתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל לעשות זאת בגלוי, בדרכים הדיפלומטיות המקובלות ובאופן המקובל".

בתוך כך קראו הערב ארגוני זכויות האדם והארגונים לשינוי חברתי בישראל לפוליטיקאים שיצאו נגד קמפיין השתולים להצביע נגד חוק סימון העמותות. "אנו קוראים לשרים ולחברי הכנסת שיצאו נגד ׳קמפיין השתולים בתרבות' להצביע נגד חוק הסימון המביש של ממשלת ישראל, שכל מטרתו לנסות ולהוציא אל מחוץ למסגרת הלגיטימית של השיח כל ביקורת נגד מדיניות הממשלה ולפגוע בערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר. במיוחד מבקש החוק לפגוע בארגוני זכויות אדם ובארגונים לשינוי חברתי אשר פועלים לתיקון החברה בישראל ומשמיעים את קולם של הקבוצות החלשות הפגיעות ביותר בה", נאמר בהודעת הארגונים.

בין החתומים על ההודעה האגודה לזכויות האזרח, אמנסטי אינטרנשיונל, בצלם, עדאללה, הוועד הציבורי נגד עינוים בישראל, המוקד להגנת הפרט, המשמר החברתי, המרכז הרפורמי לדת ולמדינה, סיכוי, רופאים לזכויות אדם, שתיל ושוברים שתיקה.