הפיגוע אתמול בבית אל מסמן ככל הנראה את פתיחתה של האינתיפאדה החמושה ממנה ביקשנו להימנע עד כה. הסימנים המעידים הם: ראשית, פרופיל המחבל מבצע הפיגוע, הוא גבר המשתייך לכוחות הביטחון הפלסטינים, בן 29 נשוי ואב לילדים. פרופיל זה אינו דומה לפרופיל המפגעים הצעירים בהם נתקלנו עד כה. שנית, כל פיגוע מעורר השראה בצד הפלסטיני ועלול להוביל לניסיונות חיקוי על ידי אנשי כוחות הביטחון הפלסטינים שעלולים להפנות את נשקם כנגד אזרחים ישראלים.



למרות פיגועי הדקירה והדריסה בגל הפיגועים הנוכחי, פעילות נכונה של גורמי הביטחון והתיאום הביטחוני בין הפלסטינים לצה"ל אפשר לשני הצדדים לשמור על שיגרת חיים סבירה. עובדים פלסטינים יכלו להמשיך ולצאת לעבודה בישראל בעוד אזרחי ישראל שמרו על שיגרת חיים סבירה.



פיגועי ירי שיביאו להגדלת מספר הנפגעים משני הצדדים עלולים להביא לתהליך התדרדרות שיחייב נקיטת צעדים ביטחוניים דרסטיים, אלה יובילו מיד לאובדן אמון ולפגיעה קשה ברמת התאום הביטחוני וכפועל יוצא יובילו לפגיעה בשגרת החיים. גם באינתיפאדה השנייה היתה התדרדרות מהירה מהרגע בו היפנו אנשי המנגנונים את נשקם כנגד מטרות בישראל.



הן בצד הפלסטיני והן בצד הישראלי אין אינטרס להסלים את המצב עד כדי אובדן שליטה. אבו מאזן מבקש להחזיר את העניין הפלסטיני למרכז הבמה באמצעות מערך התקוממות מבוקר ואילו הצד הישראלי מבקש לשמור על סטטוס קוו ואינו מעוניין להראות כמי שנכנע לטרור.



ישראל היא מדינה חזקה והוכיחה לעולם כולו כי אינה נכנעת לטרור. עלינו להמשיך להילחם בטרור בנחישות ובמקביל, רגע לפני שאובדת השליטה ואנו נכנסים לאינתיפאדה חמושה שאיש אינו יכול לאמוד את תוצאותיה נדרשת התעשתות מצד ההנהגות בשני הצדדים. תחילתו של תהליך מדיני שיסמן שינוי כוון עשויה למנוע את ההתדרדרות שאיש אינו מעונין בה. מפגש פיסגה בין ראש הממשלה נתניהו לאבו מאזן נראית כפתיח ראוי לתהליך זה.