בצל מחלוקת חנך היום (שני) יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, פסל המנציח את יישובי גוש קטיף שפונו בהתנתקות ואמר: "הכל הולך כאן למחלוקות. לא היתה לי כוונה פוליטית אבל גם אם יש, לא אשנה את ההחלטה וכל עוד אני יו"ר כנסת המציג הזה יוצג כאן".



יו"ר הכנסת אמר במהלך הטקס: "היום זה יום גוש קטיף במערכת החינוך וזה אך סמלי שבבניין שהיה אחראי להחלטה, והאחריות היא תמיד קולקטיבית, יוצב הפסל. קורה בחיים שהרוב, שתמיד קובע, לא תמיד צודק. אני מקווה שהדור הצעיר שיבוא לבקר בכנסת יוכל לזכור שהיו חיים בגוש קטיף גם לפני ההתנתקות ואולי בעקבות זה הם יבקרו גם במוזיאון גוש קטיף ואנחנו נוכל לתרום את חלקנו להעשיר את הידע על הגוש ויישובי צפון השומרון שפונו.



מדובר בפסל נחושת מעשה ידיו של האמן אהרון שבו, שהוא מודל מוקטן של אנדרטה  לזכר יישובי גוש קטיף וצפון השומרון המוצבת ביישוב ניצן. על הפסלון חקוקים שמותיהם של כל 24 היישובים שפונו בהתנתקות.



אמש פנה מזכ"ל 'שלום עכשיו', יריב אופנהיימר, ליועץ המשפטי של הכנסת וביקש לברר מדוע ואיזו סמכות החליט יו"ר הכנסת על הצבת פסל פוליטי בתוך משכן הכנסת. היועץ, עו"ד אייל ינון, אמר בתגובה כי "מדובר בהעתק מוקטן בגובה של 40 ס"מ, המבטא את פינוי היישובים וניתן להזזה ולהסרה ולא מהווה אנדרטת קבע. לדבריו, יו"ר הכנסת דחה את הפניות להציב אנדרטה קבועה.



עוד ציין היועץ, כי הדגם שהוצב, אין בו כדי לנקוט עמדה ביחס להתנתקות, שהרי גם מצדדי התכנית אינם מתכחשים לעובדה כי פינוי היישובים היה אירוע בקנה מידה לאומי והיסטורי, וככזה אין מניעה לציינו באופן עליו החליט יו"ר הכנסת במסגרת סמכותו.



בטקס השתתפו כמה משפחות ממפוני הגוש. אחד מהם הוא אבי פרחאן שפונה מביתו פעמיים - מימית במסגרת הסכם השלום עם מצרים ופינוי סיני ומגוש קטיף במסגרת תכנית ההתנתקות. הוא אמר כי "תכנית ההתנתקות תיזכר לדיראון עוולם. הפסל הזה הוא מעין מקדש מעט שיזכיר לכל מי שנכנס לפה את הטעות ההיסטורית שנעשתה. 10.5 אחרי ההתנתקות, אנחנו, 200 משפחות, פליטים בארצנו ונשחקים מדי יום".



האמן אהרון שבו אמר: "אני שמח שאפשרו לי להביא לפה את הפסל המוקטן. הבן שלי אחיעד גורש מהיישוב מורג ומאז אני סופר כבר 3863 ימים לגירוש. הפסל מבטא את השסע העמוק אבל גם את התקווה והצמיחה, שכן מתוכו צומח דקל. אני איש מאמין ומאמין שדברים טובים יכולים לצאת גם מרע".



בטקס נכחו חברי הכנסת מהבית יהודי ומהליכוד וגם חברת הכנסת רחל עזריה מכולנו.