השר להגנת הסביבה אבי גבאי (כולנו) הודיע אמש בראיון בחדשות ערוץ 2 כי ישקול סגירת מפעלים מזהמים במפרץ חיפה, אם התוצאות הסופיות של המחקר שנערך כיום באוניברסיטת חיפה יאשרו כי ביישובים באזור נולדו תינוקות במשקל נמוך ובהיקפי ראש קטנים ומדאיגים.



מדובר במחקר שיצא לדרך ביוזמת משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, ונערך בהובלת פרופ' בוריס פורטנוב וד"ר יוני דובנוב מאוניברסיטת חיפה. ממצאים חלקיים של המחקר פורסמו אמש בחדשות ערוץ 2, ובהם גם נתונים מדאיגים על ריבוי ילדים חולי אסתמה הגדלים בחיפה ובקריות. אמש התייחס לכך גם השר גבאי, שסיפר כי מאז נכנס לתפקידו לפני כשמונה חודשים הוא משקיע עבודה רבה סביב בעיית הזיהום הסביבתי במפרץ חיפה.



"אנחנו כבר יודעים מזמן על סרטן ועל בעיות נשימה, אבל אם אומנם יש בעיה של בריאות של תינוקות, חומרת הבעיה עולה ונקיים בדיקה ממשלתית עצמאית של הממצאים", אמר השר, "אינני פרופסור לרפואה, אבל ברור שמדובר פה בבעיה חמורה וקיבלתי 'צ׳ק פתוח' משר האוצר על מנת לפתור אותה".



זמן קצר קודם לכן נפגשו השר גבאי ושר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) עם עורכי המחקר וביקשו מהם לשטוח בפניהם נתונים נוספים. מקורב לגבאי סיפר ל״מעריב־השבוע״ כי בשיחה הסגורה שאל השר את פרופ' פורטנוב אם הוא ועמיתיו מנהלים את המחקר באופן עצמאי ונקי מלחצים, והפרופ' השיב לשר בחיוב.



שר הבריאות ליצמן התבטא כבר בשעות הבוקר אתמול בכנס הלאומי של משרדו בנושא נתוני המחקר שפורסמו על מפרץ חיפה, ואמר: "אם הם אכן נכונים, הם בהחלט מדאיגים. לא נוכל לעבור לסדר היום על כזו פגיעה בבריאות של תושבי חיפה והסביבה".



עם זאת, במשרד הבריאות סירבו לאפשר ראיונות עם מנכ״ל המשרד, משה בר סימן טוב. הגורמים במשרד הבריאות האחראים על טיפות החלב בחיפה נמנעו אף הם מלהתייחס לנתונים שפורסמו, ומסרו: "המחקר לא נעשה במימון או בהשתתפות של משרד הבריאות. הנתונים טרם הוצגו לאנשי המקצוע במשרד הבריאות. כאשר יוצגו, נלמד את הנתונים ונביע את עמדנו".