פרשת ההטרדות המיניות המיוחסות לשחקן משה איבגי, שנחשפה שלשום בחדשות ערוץ 10, מקבלת תאוצה: שבע נשים טענו אתמול כי השחקן המפורסם הטריד אותן מינית בניגוד לרצונן, נגע בהן או הטריד אותן מילולית. השחקן עצמו מתכונן לשלב הבא בפרשה ושכר את שירותיו של עו"ד ציון אמיר.
הנשים שסיפרו על החוויה הלא נעימה שעברו בחברת איבגי מסרבות בינתיים להיחשף בפומבי מחשש לשמן הטוב ולפרנסתן, וגם לא התלוננו עד כה במשטרה. מדובר בעובדת הפקה, במנהלת הצגה, בנערת מים, בשחקניות, במלבישה ובכתבת נוער. אחת השחקניות, שהייתה אז בתחילת דרכה, דיווחה כי לפני כעשור התקבלה לשחק בסדרה לצדו של איבגי, ובאחת החזרות נישק אותה השחקן בכפייה. לדבריה, היא סירבה לו וזמן קצר לאחר מכן פוטרה מהתפקיד.

אשה אחרת טענה אתמול באתר “וואלה!” כי איבגי הטריד אותה לפני כעשור, כשהייתה בסוף שנות ה־20 לחייה. לדבריה, השחקן ניגש כדי להיפרד ממנה, אך דחף באגרסיביות ובפתאומיות את הלשון שלו לתוך הפה שלה. היא סיפרה כי הדפה אותו בבוטות. “לא קישרתי בין הדבר הדוחה שזוחל לי בהפתעה בתוך הפה לבין השחקן שעמד לפני רגע לידי” חשפה השחקנית. למחרת האירוע היא קיבלה טלפון מגורם בהפקה שהודיע לה על פיטוריה.

הפרשה נחשפה לאחר שצעירה אחרת, שעבדה עם איבגי בתיאטרון, הגישה מכתב התראה לפני תביעה נגד התיאטרון בטענה שהתלונה שלה נגדו לא טופלה בצורה נאותה. לדבריה, היא דיווחה על התנהגותו של השחקן לאחראים בתיאטרון, אך הם לא טיפלו בתלונה כראוי. עורכת דינה הודיע אתמול כי לאור הדלפת מכתב ההתראה ולנוכח התנהלות התיאטרון, מרשתה תגיש תביעה לבית הדין לעבודה על אי קיום החוק נגד הטרדה מינית.

מתלוננת אחרת, שעבדה עם איבגי לפני כשנתיים, חוותה לטענתה מצדו של השחקן הטרדה מילולית ופיזית משך חודשים ארוכים. אותה מתלוננת חשפה כי הוא היה נוגע באיבריה האינטימיים בניגוד לרצונה ושולח לה מסרונים מיניים. לטענתה כל מי שנכח על הסט ידע שמדובר בהתנהגות סדרתית של איבגי.
בעדות נוספת של בחורה בשנות ה־20 לחייה נמסר כי פגשה את איבגי בחדר האיפור, בעודה יושבת והוא עומד. לדבריה, הוא לפתע חיכך את מבושיו בגופה, מה שגרם לה למבוכה גדולה. אמש הצטרפה למצעד המתלוננות אשה בסוף שנות ה־30 לחייה, שלטענתה חוותה הטרדה מינית לכאורה מצדו של איבגי לפני כ־20 שנה. בראיון לערוץ 10 סיפרה האשה כי ההטרדה אירעה בהיותה כתבת נוער בת 17 שהגיעה לראיין את השחקן. “הוא שאל אותי שאלות אינטימיות. אחרי זה הוא גם נגע בי באופן שלא השתמע לשתי פנים. הייתי די משותקת”.

נשים נוספות שעבדו עם השחקן טענו כי כל התעשייה – קולנוע, תיאטרון וטלוויזיה - מודעת זה שנים רבות להתנהגות הבעייתית והלא הולמת של השחקן. גורמים נוספים בתעשיית הקולנוע מדווחים כי זה כבר מזמן לא סוד, התנהגותו הבלתי הולמת של איבגי ידועה בתעשייה.
 

“מלך הקולנוע הישראלי״


משה איבגי (62) הוא אחד השחקנים המוערכים, המצליחים והעסוקים בתעשייה בתחומי הקולנוע, הטלוויזיה, התיאטרון והבימוי. הוא זכה בפרסים רבים על עשייתו הפורה והצלחתו האמנותית, ונחשב ל”מלך הקולנוע הישראלי”. הוא כיכב בשלל סרטים מצליחים, ישראליים ובינלאומיים, בהם “מתחת לאף“, שנחשב לסרט הפריצה שלו, “שורו”, “מדורת השבט”, “חולה אהבה בשיכון ג’”, “מינכן” של סטיבן שפילברג, “אהבה אסורה”, ו”שבעה”. סרט הביכורים שלו כבמאי קולנוע היה “ביום השלישי”.

איבגי אף כיכב בשלל סדרות הטלוויזיה, בהן “זגורי אימפריה”, “הבורר” ו”דיג”, ובשנים האחרונות מופיע על במות תיאטראות חיפה וגשר כשחקן וכבמאי. איבגי נשוי בשנית לאורית סיילס ואב לשתי בנות מנישואים אלה. הוא גם אביה של השחקנית דנה איבגי, בתו מנישואיו הקודמים לשחקנית עירית שלג, שחזרה בתשובה.

שרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד) שאיבגי גינה בתחילת דרכה את מינויה, מסרה אתמול: “תופעת ההטרדות המיניות היא תופעה קשה ועלינו להילחם בה כחברה. היא בוודאי לא פוסחת גם על עולם התרבות. יחד עם זאת, יש בית משפט בישראל ורק הוא רשאי לחרוץ דין. זו טעות לשפוך דמו של אדם בטרם קבעו זאת גורמי אכיפת החוק - המשטרה ובית המשפט”

ארגון השחקנים הישראלי שח”ם, שקידם לפני כמה שבועות את “אמנת שח”ם נגד פגיעה מינית בתעשייה”, מסר אתמול: “מדובר בנושא חשוב וקרוב ללב הארגון, ואנו פועלים לקדם את האמנה כדרך פעולה משותפת של כלל האיגודים והלוקחים חלק בתעשייה. שח”ם, בשיתוף מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בתל אביב, זמין לכל פניה ואנו מספקים כלים, סיוע ומעל לכל - אוזן קשבת לשחקנים ושחקניות הזקוקים לכך”.

 

איבגי: "מצפוני שקט"


בתגובה לתלונות שלפיהן הטריד מינית נשים שעבדו לצדו, מסר אתמול משה איבגי הודעה לתקשורת שבה הכחיש באופן גורף את הטענות נגדו.
"אני רוחש כבוד רב לכל האנשים שעבדו ועובדים איתי", מסר השחקן, והוסיף: "אני המום נלוכח הטענות לכאורה המועלות בכתבה. מעולם לא פגעתי בכל צורה שהיא באדם - גבר או אישה. מצפוני שקט".


מהתיאטרון נמסר בתגובה: "התיאטרון, כמוסד ציבורי, רואה בחומרה הטרדות מיניות ופועל כמחויב בחוק ובאמנה למניעת הטרדות מיניות במקומות עבודה, ולשמירה על כבודם וביטחונם של עובדיו. 

משה כהן השתתף בהכנת הידיעה