למרות שהלחימה בסוריה אינה נפסקת, נעצרו השיחות שמטרתן לשים קץ לשפיכות הדמים באזור, לפחות באופן זמני ושליח של האו"ם קבע כי "יש עוד עבודה לשני צדדים" לפני שיוכל להיות שלום.



השליח המיוחד של האו"ם לסוריה, סטפאן דה מיסטורה, הודיע אתמול על הפסקה בדיונים עם נציגי הממשל המתקיימים במטה האו"ם בז'נבה, שמטרתם לפתור את המלחמה רבת השנים ואמר כי יש לחדש את הדיונים ב-25 בפברואר. "המטרה העיקרית שלנו היא יישום מיידי של הצד ההומניטרי של הדברים", דה מיסטורה אמר. "שני הצדדים הביעו עניין להתחיל בתהליך המדיני".



למרבה הצער, ההיסטוריה לא משאירה סיבה לאופטימיות שתהליך זה יניב תוצאות חיוביות בקרוב. על פי נתוני האו"ם, יותר מ-250 אלף בני אדם נהרגו, מיליון בני אדם נפצעו ורוב הסורים עזבו את בתיהם בשל האלימות המתמשכת מאז שנת 2011. מפלגות רבות דיברו על פתרון של שלום ונעשו מאמצים כדי שזה יקרה אבל, מלבד קומץ של הפסקות אש בודדות וזמניות - אף אחת מהן לא החזיקה מעמד וקרסה במהרה. במקום זאת, יש כבר קרבי יריות נוספים, יותר פצצות ועוד קטל, המורידים את הסיכוי לשלום באזור המעורער מלכתחילה.



כזכור, שיחות השלום עוררו בעיות עוד לפני שהחלו, כאשר בכירים סוריים-כורדים שהגיעו לז'נבה במטרה לקחת חלק בשיחות, סורבו מלהשתתף בדיונים ונאלצו לעזוב את המקום. סאלח מוסלים, ראש המפלגה הדמוקרטית המאוחדת, השולטת בחלקים נרחבים מצפון סוריה ומייצגת את רוב האוכלוסייה הכורדית במדינה, הגיע לשיחות בגיבוי רוסיה, שטענה כי הכורדים חייבים לקחת חלק פעיל במשא ומתן על גורלה של סוריה. מנגד, טורקיה, אשר נלחמת בארגון הטרור הכורדי PKK ששואף להקים מדינה עצמאית על חלק משטחה, התנגדה בתוקף להשתתפות המפלגה. "עזבנו את שווייץ כי לא קיבלנו הזמנה להשתתף בשיחות", אמר גורם במשלחת והוסיף: "לא נהיה מחויבים לשום הסכמה שתצא מז'נבה, כולל להפסקת אש".



זירת הפיגוע בדמשק. צילום: סוכנות הידיעות הסורית
זירת הפיגוע בדמשק. צילום: סוכנות הידיעות הסורית



בתוך כך, במהלך השיחות אירע פיגוע ראשון של דאעש בבירה הסורית ובו לפחות 60 בני אדם נהרגו וכ-110 נוספים נפצעו, לאחר ששני מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם ומכונית תופת הופעלה סמוך לעמדה של כוחות הביטחון הממוקמת ליד אתר שיעי קדוש - קברה של הקדושה זיינב, בתו של האימאם עלי, בעיירה א-סיידה זינב שבאזור דמשק.



ארגון "אל-מרסד" הסורי לזכויות האדם היושב בלונדון דיווח כי בין ההרוגים 16 חמושים שיעים, סורים, ערבים ואסייתים, הנלחמים לצד משטרו של הנשיא בשאר אסד נגד המורדים. עוד דווח כי מספר ההרוגים עלול לעלות מאחר ומצבם של פצועים רבים הוגדר קשה.