במתקפת הטרור בשער שכם בה נרצחה לוחמת מג"ב הדר כהן ז"ל, השתתפו שלושה מחבלים שהגיעו מאזור ג'נין, דבר שמעיד על עליית מדרגה בהתארגנות לטרור ביהודה ושומרון. שר הבינוי והשיכון, אלוף במילואים יואב גלנט ממפלגת "כולנו", שוחח על כך עם ניסים משעל וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", לא חושב שמדובר בשינוי גדול מדי. 



"הפעולה חמורה וההתארגנות מדאיגה, אבל למרות שיש פה עליית מדרגה לא הייתי מציע להפריז. שני אנשים עם סכינים לעומת שלושה אנשים עם מטענים מאולתרים, כלי נשק אחד וסכינים זה שינוי, אבל לא שינוי גדול מדי. לא מדובר על התארגנות מסודרת של ארגון טרור. ככל שההתארגנויות עולות מדרגה גם יכולות הסיכול משתפרות".


משעל: "אתם חסרי אונים"
"מאותו מרחב שממנו יצאו המחבלים האלה יצא קאוקג'י לפני 70 שנה, ואני נלחמתי שם לפני 30 ו-20 שנה באותן חמולות מהן הם הגיעו. הגאולה נקנית בייסורים וצריך להילחם. אני חושב שצריך ללכת למעצרים רחבים יותר, גם כשבסיס המידע הוא חלקי מאוד או מוגבל, על מנת לייצר פעולות מנע, בכל המקומות בהם יש סיכוי לפיגועים. בכל מקום שבו אנחנו עוצרים ומגיעים למי שיש לו קצות חוט, אנחנו מגיעים להישגים טובים. זה אחד הכלים המרכזיים שכיבו את האינתיפאדה השנייה. צה"ל יודע לעשות את זה. זה מה שמונע פיגועים קשים לאורך שנים. לגבי הרוצח ומשפחתו אין פשרות. חיסולו של המחבל, הריסת הבית, גירוש המשפחה ומצדי לסוריה לא לעזה. מי שמעורב בטרור - אין פשרות. יחד זה, עם האוכלוסייה - רוחב לב, תעסוקה ואפשרות לחיות".

"לצד הלחימה העיקשת והמאבק כנגד כל טרוריסט, צריכה להיות גם פעולה ברובד האסטרטגי על מנת להגיע לגישור ופיתרון", הוסיף גלנט. "יד אחת צריכה להגן, ויד שנייה צריכה להיות מושטת לשלום. העיקרון שאומר נלחמים כאילו אין שלום ואין ברירה, ומצד שני חותרים לשלום כאילו אין מלחמה. לצערי ראינו אתמול בסמוך לפיגוע את אבו מאזן פוגש משפחות של רוצחים ומברך אותם, אנחנו מבינים שיש לנו בעיה עם הצד הפלסטיני בעת הזאת. אנחנו מקווים שנקבל פרטר פלסטיני מפוכח שמבין את מגבלותיו, ונהיה מסוגלים להגיע איתו להסדרה, זה אינטרס של שני הצדדים".
"הגעה להסדרה מדינית וכלכלית בינינו לפלסטינים היא צורך בטחוני ישראלי ולכן חייבים לחתור אליה", הוסיף השר. "אם אין פרטנר פלסטיני צריך לגרום לכך שיהיה פרטנר פלסטיני ולסייע להצבתו במקום הזה, כי הדבר הזה משרת אותנו, והזמן פועל כנגדנו. הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא אבן הראשה של הסכסוך בינינו לערבים בכל האזור. הוא מחזיק את כל הקשת הזו שנקראת 'הסכסוך'. אנחנו צריכים לפתור את העניין הזה ויפה שעה אחת קודם. אני לא נכנס עכשיו לעקרונות הפיתרון, אבל פיתרון כזה ישחרר הרבה לחצים בהרבה מקומות. ואני לא אומר שניתן להשיג אותו מחר בבוקר".
ערך: אסף נבו
זירת הפיגוע, אתמול. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90