דרכה האחרונה: למעלה מאלף בני משפחה, חברים, לוחמים ולוחמות ממג"ב ושוטרים ליוו בצהריים (חמישי) למנוחת עולמים את רש"ט הדר כהן ז"ל (19), שנהרגה אתמול בפיגוע בשער שכם בירושלים. קולות השבר והזעקות הדהדו בבית העלמין הקטן ביהוד, שם נטמנה הדר בחלקה הצבאית: "איך אני אמור להיפרד ממך? היית גיבורה, אני גאה בך, אני מצדיע לך", אמר אביה, עופר, בדברי פרידה שנשא מעל קבר בתו. 
"כולם אומרים שהיית גיבורה אמיתית, שהצלת הרבה אנשים בגופך ובנשמתך, אבל אף אחד לא מכיר את הדרי שלי, מלאת חום, שובבות, שמחת חיים", אמר עוד האב בקול שבור.
אחותה, מור, אמרה בבכי: "את מודל החיקוי שלנו, כל מה שאומר עלייך יתגמד. איך מגיבים כששומעים את הדפיקות הארורות בדלת? את היית האור שלנו. חסמת בגופך את המחבלים הארורים. כמה שנאת חינם אפשר? בבקשה תפסיקו. עם ישראל עמד מול עינייך, גיבורה שלנו. כולם גאים בך ולא מאמינים. הפכת מגיבורה שלנו לגיבורה של כל עם ישראל. ניפגש בסוף. אני מצדיעה לך. "עם ישראל עמד מול עינייך, היה אכפת לך. כולנו גאים בך".

דודתה שעמדה לצדה של האחות, אמרה: "הדרי, תגידי לי שזה חלום רע. עצוב לנו מאד, ויותר עצוב שנצטרך להמשיך בלעדייך. נותרנו בחושך הגדול. את היית האור והזוהר שלנו. רצית להיות לוחמת, להגן על המדינה. היית מהממת. עם חיוך ענק. לא היה בך פחד". 

אביה של הדר כהן ז"ל מצדיע לה. צילום: אבשלום ששוני
אביה של הדר כהן ז"ל מצדיע לה. צילום: אבשלום ששוני

 
מפקד פלוגת מג"ב, בה שירתה הדר כהן, פקד מוטי אלבז, אמר: "אנו עומדים כאן המומים וכואבים ובלב מסרב להאמין. רק לפני שבוע התכנסנו במסדר השבעת הנשק. הייתה גאווה רבה. הוריך ומשפחתך היו גאים בך. ועיניהם היו דומעות מאושר. מי האמין שבדיוק שבוע אחרי כן דמעות האושר יהפכו לדמעות עצב ואבל".
פקד אלבז סיפר שהדר כהן הייתה בעלת מוטיבציה גבוהה ושיבח את התנהלותה. "סיפרת לאביך לפני שיצאת למשימה שאת הולכת לפעילות המבצעית. הגבת בנחישות, במקצועיות ובגבורה רבה. הצלחת לירות ולנטרל את אחד המחבלים. נלחמת מספר שעות עוד על חייך. במותך הצלת חיים של אזרחים רבים. מי האמין שזה קרה כל כך מהר, רק כמה ימים לאחר סיום טקס ההשבעה. תחזקי את חברותייך הלוחמות, שמתקשות להכיל את גודל הכאב. אני מצדיע לך".
סגן מפקד מג"ב, תנ"צ יוסי פוני, אמר בדברי הפרידה: "אנו מצויים בעיצומה של מציאות מורכבת. הזירה הבטחונית מזמנת אתגרים רבים. אנחנו מחוייבים להוות חומת מגן למדינה. בצהרי היום, היית עם לוחמים נוספים. אותם מפגעים שהיו מצויידים באמצעי לוחמה רבה ומלאי שנאה - נלחמת בהם. הדר, הצלת חיים רבים".
עוד הוא סיפר שכהן הייתה נחושה עם גיוסה למג"ב לפני 8 שבועות לצלוח את האתגר ולשרת כלוחמת: "בזכות העירנות, הנחישות והחתירה למגע - מנעת אירוע שיכול היה להיות אחרת וקשה יותר".

בני משפחתה של הדר ליד קברה. צילום: אבשלום ששוני
בני משפחתה של הדר ליד קברה. צילום: אבשלום ששוני



מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך שיבח את התנהלותה של לוחמות ולוחמי מג"ב באירוע מול המחבלים בשער שכם: "הן חתרו למגע וסיכלו פיגוע גדול בירושלים. נתנו לאזרחי ירושלים על מגש הכסף את בטחונם. ללא יצירת המגע, היה עלול לקרות אסון כבד שמחזיר את ירושלים לימים קשים מאד".
בהמשך דבריו, הדגיש אלשיך את האתגרים הרבים שהמשטרה נדרשת להתמודד מולם נוכח המציאות: "אנו בכל מקום והמשטרה הקטנה נמתחת למשימות רבות", ציין והדגיש את חשיבות התגובה החדה של השוטר בשטח. "הדר, אני מודה לך בשם עם ישראל ומצדיע לך בשם כל משטרת ישראל".
השר ארדן אמר: "חוליית מחבלים שהייתה בדרכה לבצע פיגוע המוני "ניגשתן לבירור מי הם, והגבתן בנחישות". בהמשך דבריו, ציין ארדן כיצד הדר כהן הייתה נחושה לשרת כלוחמת וסיפר כיצד חבריה תיארו תמיד את פניה הקורנות מאושר. ארדן אמר שכהן היא גיבורה והזכיר אירועי גבורה נוספים בתולדות המדינה, שגבורתה של הדר נכנסת כפרק נוסף בהן. "הגנת בגופך על המהלך הגדול של תקומת עם ישראל בארצו", הוסיף ארדן והבטיח: "תשובתנו נחושה - נצח ירושלים. היית דוגמא ומופת".
בסיום טקס הלוויה, התקיים מפגש מרגש בין רווית מירילאשווילי, הלוחמת שנפצעה אתמול בפיגוע וניצלה הודות לתושיית הדר, שהגיעה למקום מבית החולים כשהיא מלווה בבני משפחתה. רווית שהגיעה חבושה לאחר שהשתחררה מבית החולים, התחבקה ממושכות עם בני המשפחה והם התקשו להיפרד.

רווית מירלאשווילי, שנפצעה בפיגוע בשער שכם. צילום: אבשלום ששוני
רווית מירלאשווילי, שנפצעה בפיגוע בשער שכם. צילום: אבשלום ששוני


בני המשפחה, חבריה הקרובים נפגשו עם חברותיה של הדר במג"ב והן סיפרו על בחורה בעלת כושר מנהיגות, מוטיבציה ושמחת חיים, שהייתה עמוד התווך. "איך אפשר להיפרד ממך הדר?", זעקה אמה.

 


מסע הלווייתה של כהן. צילום: אבשלום ששוני
מסע הלווייתה של כהן. צילום: אבשלום ששוני



כזכור, הדר נפצעה באורח אנוש בפיגוע הקשה בשער השכם ומיד פונתה לבית החולים "הר הצופים" בירושלים שם נלחמו הרופאים על חייה במשך שעות ארוכות, עד שלבסוף נאלצו לקבוע את מותה. כהן ז"ל, תושבת אור יהודה שהועלתה בדרגה לאחר מותה, התגייסה למשמר הגבול לפני כחודשיים והותירה אחריה הורים, אח ואחות. לפני מותה היא הצילה את חיי חברתה, רווית מירילאשווילי המאושפזת בבית החולים "הדסה עין כרם".



מסע ההלוויה. צילום: אבשלום ששוני
מסע ההלוויה. צילום: אבשלום ששוני



בתוך כך, במהלך הלילה פעלו כוחות צה"ל בעיירה קבטיה וחמישה מבוקשים נעצרו. כמו כן, כוחות הביטחון הגיעו לביתם של המחבלים, ביצעו מיפוי לקראת הריסת הבתים, תחקרו את בני המשפחו ואספו ממצאים. בקבטיה פרצו עימותים בין תושבי המקום לבין כוחות הביטחון בעקבות הכתר שהוטל והפלסטינים דיווחו על מספר פצועים.



ארונה של הדר כהן. צילום: אבשלום ששוני
ארונה של הדר כהן. צילום: אבשלום ששוני