השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי, העלה אמש (חמישי) ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, שלפיו סיכם עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יפעלו יחד עם בנק ישראל כדי להנפיק שטר של 500 שקלים שעליו תתנוסס אישיות מזרחית. דרעי התבטא פעם נוספת בנושא אתמול, כשאמר בכנס הפיוט העולמי החמישי שנערך בבנייני האומה בירושלים, כי "כשהקימו את אותה ועדה בת 12 חברים שייעודה היה למצוא אנשי רוח לשטרות החדשים, המזרחי היחיד בה היה ערבי ולא מצאו אף משורר או משוררת יוצאי עדות המזרח. אמרו לנו לחכות לסיבוב הבא - שיהיה עוד 15 שנה. אנחנו לא נחכה 15 שנה. בשיחה קשה ונוקבת שהיתה לי עם ראש הממשלה, החלטנו ביחד, למרות שזוהי הסמכות של בנק ישראל, להוביל הוצאת שטרות של 500 שקל שעליהם תהיה דמות שכולם יכירו. מי שלא רצה אותנו ב-200 שקלים יקבל אותנו ב-500 שקלים".
 

נתניהו התחייב כמה פעמים בעבר כי על גבי שטרות הכסף שמנפיק בנק ישראל יופיעו משוררים ומשוררות יוצאי קהילות ערב. כך לדבריו, למשל, ב-2013, כאשר הממשלה אישרה את הנפקתם של שטרות חדשים: "אני מסכים עם אלה שאומרים שהיה מקום ושיש מקום להביא נציגים של משוררי יוצאי קהילות ספרד וגם של יוצאי קהילות אחרות. אני מציע הצעה קונקרטית - שהראשון שנביא בשטרות הבאים יהיה מי שאני חושב שהוא אחד מגדולי משוררי ישראל - רבי יהודה הלוי, שאני מעריך את שירתו כגאונית וכחשובה למורשת עמנו. אבל בוודאי יהיו גם הצעות אחרות. אתם מוזמנים לתת אותם לנגיד בנק ישראל הבא", אמר אז נתניהו.
 

ישראל הרעבה

בנובמבר האחרון, דרעי פנה למזכיר הממשלה בדרישה שיתערב כדי לעצור את הדפסת מחזור השטר החדש בסך 200 שקלים, הנושא את דיוקנו של המשורר נתן אלתרמן, מכיוון שעל השטר אין משורר ממוצא מזרחי. השטר אמנם יצא, אך כוונת בנק ישראל להנפיק שטר של 500 שקלים שעליו תתנוסס דמותו של ראש הממשלה מנחם בגין או של ראש הממשלה יצחק רבין - אכן נעצרה. בסביבתו של דרעי הציעו אז את הדמויות ברכה סרי, ילידת תימן, או את הפייטן המרוקני רבי דוד בוזגלו. כזכור, השטרות הישנים של 200 השקלים עם דמותו של זלמן שזר ימשיכו להיות במחזור במשך כמה שנים.

עוד לפני כן, בדצמבר 2014, נכנס למחזור השטר החדש של 50 השקלים, הנושא את דיוקנו של המשורר שאול טשרניחובסקי. במהלך 2017-2016 צפויים להיכנס למחזור השטרות החדשים, הנושאים את דיוקנם של המשוררות רחל ולאה גולדברג.

לפני כשנה, דרעי השמיע התבטאות נוספת בנושא, עת הוציא סרטון לרשת שבו דיבר על עשירים ועניים, מזרחים ואשכנזים, וקרא: "מהיום לוקחים מישראל השבעה ונותנים לישראל הרעבה".