ראש סיעת המחנה הציוני ויו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג,  נשא הערב (שישי) נאום בכנס המכון לביטחון לאומי ובו פרש את משנתו המדינית ותקף את יריביו משמאל ומימין. 

"אנחנו בעיצומה של האינתיפאדה השלישית. ואם נמשיך ונתכחש לאמת, זו עלולה להיהפך לאינתיפאדה אכזרית מקודמותיה, אינתיפאדה ברוח דאעש. אבל אצלנו ממשיכים לחלום חלומות. החלומות הרומנטיים של גורמים מהשמאל, שמחר בבוקר רק נושיט יד לשלום ומיד הפלסטינים ילחצו אותה, הם חלומות באספמיה. יש יותר מדי שנאה ויותר מדי הסתה".
 
"גם החלומות המשיחיים של גורמים מהימין, שמחר תקום כאן מדינה אחת על כל השטח בין הירדן לים ותהיה הבית הלאומי של שני העמים, מדינה עם 6 מיליון פלשתינאים ו-6 מיליון יהודים, זה לא חלום, זהו סיוט" אמר הרצוג.

הרצוג התייחס לתגובת הממשלה לאתגרים ואמר:"אף אחד לא מציג פתרון מעשי. אפילו יו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, הסכים איתי היום ואמר בעצמו שביבי לא מביא ביטחון. הוא מתח ביקורת חריפה אבל לא הציע שום פתרון מעשי."
"כשהמנהיגים משותקים הקיצונים חוגגים, משני הצדדים, הטרור הפלסטיני והטרור היהודי. אנחנו תקועים. לא לבלוע ולא להקיא. וזה משפיע לנו על כל תחומי החיים: ביטחון, חברה, כלכלה והמוראל הלאומי. עם נתניהו לא תהיה התקדמות. נתניהו חתם קבע עם הימין הקיצוני כי הוא פוחד מהם" הוסיף הרצוג.

"להיפרד מהפלסטינים"

הרצוג המשיך לתאר את חזונו המדיני.  כשלב ראשון דרש הרצוג לגבות מחיר כבד מארגון חמאס ומההסתה הפלסטינית. "החמאס מלבה את האינתיפאדה השלישית. הוא שולח את הרוצחים, מעודד,  מכוון, מדריך ומברך אותם על כל פיגוע. בעיני אין הבדל אם הם שולחים לירושלים ותל אביב רקטות או רוצחים. אצלי לחמאס לא תהיה שום חסינות ועל כל פיגוע הם ישלמו מחיר כבד מאוד. לא הפצצות סרק מהאוויר על שטחים ריקים. נפעיל אגרוף ברזל אפקטיבי וגם נשתק להם את הטלוויזיה והרדיו, אח"כ לא יהיה להם אינטרנט ולא טלפון סלולרי. הם לא יוכלו להעביר הוראות למחבלים" אמר הרצוג. 
 
במקביל, הציג הרצוג את ההיפרדות מהפלסטינים : "אני רוצה להיפרד מכמה שיותר פלסטינים כמה שיותר מהר. הם שם ואנחנו כאן. נקים חומה גדולה בינינו.  זה דו הקיום שאפשרי עכשיו - אתם קיימים שם ואנחנו קיימים כאן. אריאל שרון עשה מעשה נכון כשהקים את הגדר, שמנעה חדירת מחבלים מתאבדים, אך לא השלים את המלאכה. אנחנו רוצים להשלים את המלאכה – להשלים את בניית החומה שתחצוץ בינינו לבינם. אנו קוראים לזה - קביעת קו הביטחון, הקו האדום" אמר הרצוג.
 
 
הרצוג המשיך: "כדי שאפשר יהיה לבצע את תכנית ההפרדה צריך לעשות שני דברים. הראשון, השלמת החומה סביב גושי ההתיישבות. חומת ההפרדה תמנע פיגועים בגושי ההתיישבות שיישארו שלנו. המצב יהיה ברור לכולם: אנחנו יושבים כאן. אתם, הפלסטינים, יושבים שם. הגושים בריבונות ישראל יהיו חלק מפתרון הקבע. בעתיד הם ישמשו כפתרון לקליטת התושבים שמחוץ לגושים".
 
"הדבר השני", הוסיף  הרצוג, "הוא הפרדת  הכפרים הפלסטינים מירושלים. ירושלים היום לא רק מחולקת, היא מפוררת. נתניהו כבר חילק את ירושלים. הוא הקים מחסומים ובטונדות. ירושלים מחולקת דה פאקטו. אבל גם כאן נתניהו גמגם ועשה חצי עבודה. המפגעים ממשיכים לחדור לשכונות היהודיות. אז למה אנחנו משחקים בנדמה לי? אם הפרדה – אז עד הסוף".