הכוחות הכורדיים שהכו בעבר את דאעש בעיר קובאני שבסוריה החליטו לאבטח את הפליטים הסורים שנאלצו לנוס על נפשם מהעיר חלב ומפרבריה בגלל המתקפה האווירית הרוסית המסיבית וכיתור כוחותיו של אסד את העיר.



הפליטים העושים את דרכם אל הגבול הטורקי מיואשים. הם נמצאים כבר שנים בתווך של מאבק המורדים בשלטונו של אסד, ומאז שהרוסים הצטרפו למלחמה החמיר מצבם מאוד. ארגון זכויות אדם סורי דיווח כי מפקדי היחידות הכורדיות הפועלות באזור עפרין שבשליטתה נועדו עם מנהיגי הפלגים הלוחמים בפרברי חלב הצפוניים וסיכמו על הבטחת מקלט לפליטים הסורים התקועים בתנאי קור עזים בגבול שבין סוריה לטורקיה. מדובר ברבבות בני אדם, גל הפליטים הגדול ביותר שהיה בסוריה מאז 2011. בנוסף פתחו הכוחות הכורדיים מעבר הומניטרי בין אעזאז לעפרין לכל הנסים על נפשם ודאגו לטיפול רפואי מיידי לחולים במצב קשה.



חלב נחשבת לעיר השנייה בחשיבותה בסוריה. נפילתה בידי המורדים נחשבה לאבן דרך חשובה במאבק על סוריה כולה, ונפילתה הקרובה שוב לידי משטרו של אסד, בחסות אנשי חיזבאללה וכוחות איראניים ורוסיים, עשויה לסמן מפנה במלחמה כולה.


אתמול עד שעות הערב לא אפשרו הכוחות הטורקיים שסגרו את הגבול לאלפי הפליטים לעבור לשטחם. מושל מחוז קיליס מסר כי ביומיים האחרונים הגיעו לגבול 35 אלף פליטים. "דלתנו אינה סגורה, אבל בינתיים אין צורך להכניס את הפליטים שבגבול", אמר. הוא הדגיש כי שלטונות טורקיה הקימו עבור הפליטים אוהלים בצד הסורי של הגבול.



על פי דיווחים בכלי התקשורת, מעבר הגבול באונקופינר, סמוך לעיר קיליס שבדרום טורקיה, נותר סגור. במקביל, עשרות אלפי סורים התגודדו במקום והפצירו בכוחות הביטחון הטורקיים לאפשר לקרוביהם לחצות את הגבול אל מקום מבטחים. גם האיחוד האירופי לוחץ על אנקרה לפתוח את גבולותיה לפליטים. שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, אמרה: "התמיכה של אירופה בטורקיה, בין השאר, נועדה בדיוק להבטיח הגנה ואירוח למבקשי המקלט הנמלטים מהלחימה בסוריה".



טורקיה מקבלת מהאיחוד האירופי סכומי כסף גדולים תמורת הסיוע שהיא מעניקה לפליטים, גם כדי שהזרם האדיר של הנמלטים מסוריה לא יציף את אירופה, אולם אין ספק כי מספר כה גדול של אנשים הנזקקים למקום מקלט ולעזרה גורם בעיה גם לשלטונות אנקרה. שר החוץ של טורקיה, מבלוט קבוסוגלו, אמר לכתבים באמסטרדם בתום פגישה עם שרי החוץ של האיחוד: "הגבול עם סוריה נותר פתוח. קיבלנו כ־5,000 פליטים, ועוד 50 אלף עד 55 אלף עושים את דרכם לעבר הגבול".