יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל מוחמד ברכה, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה ויו"ר תנועת בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, קראו היום (שני) במסיבת עיתונאים בכנסת להפסיק את מה שכינו "מסע הסתה" נגדם והצדיקו את המפגש שהיה בשבוע שעבר עם משפחות מחבלים, בטענה כי מדובר במפגש הומניטארי למען החזרת גופות.



ראשון הדוברים, ח"כ איימן עודה, נשא דברים נרגשים ואמר כי "הרשימה המשותפת מוקיעה בתוקף את ההסתה הפרועה במסע הדה-לגיטימציה נגד האוכלוסייה הערבית ומנהיגיה". לדבריו, הפגישה של חברי בל"ד שעוררה את הסערה היא "מעשה הומניטארי ממדרגה ראשונה. צריך להחזיר גופות מיד ולהוקיע את עמדת הממשלה לשמור גופות במקרר". עוד אמר עודה כי "'הרשימה המשותפת' תומכת במאבק העם הפלסטיני נגד כיבוש, ובעד הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, אך עם זאת, הרשימה המשותפת מוקיעה פגיעה באזרחים חפים מפשע וקוראת להם לצד מעגל האלימות".



עודה גם תקף את כוונת ראש הממשלה לחוקק חוק שיאפשר להדיח חברי כנסת מכהנים ברוב של 90 ח"כים. לדבריו מדובר בחוק לא דמוקרטי ולא חוקתי, מאחר והח"כים נבחרו ע"י העם בבחירות דמוקרטיות ואין להרחיקם מהכנסת ע"י קולגות שלהם.



יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה, אמר כי "בשמה של כל האוכלוסייה הערבית בישראל, אני דוחה את ההשתלחות של ראש הממשלה באוכלוסייה הערבית ונציגיה". לדבריו, חברי בל"ד עשו מעשה הומניטארי אלמנטרי, כשביקשו לטפל בהחזרת גופות שאותן ישראל מחזיקה ומיד לאחר הפגישה הם אף פנו לשר לביטחון פנים ודיווחו על תוכנה.



לדבריו, גם רוב של 119 ח"כים מול אחד לא יכול להרחיק חבר כנסת מכהן. "הם רוצים ליצור רוב שיוציא את המיעוט מהכנסת ושזו תהיה כנסת על טהרת הגזע". לדבריו, הפתרון הוא לסיים את הכיבוש ולא לטפל בגרורותיו".



יו"ר בל"ד ג'מאל זחאלקה שהשתתף בפגישה עם משפחות מחבלים, אמר כי הוא וחבריו לסיעה שלחו מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו בקשה לחזור בו ממה שכינה "דברי ההסתה נגדנו". "הלכנו לבקר ביקור תנחומים למרות שעברו ארבעה חודשים מאז מותם של אותם אנשים. נתניהו הסית את הציבור נגדנו ואפילו מרצ נגררו אחריו. אנחנו מקבלים מכתבי איום על חיינו וצריך לומר שהדברים שאמר עלינו אינם נכונים. נפגשנו עם משפחות שמבקשות להחזיר גופות. יעלון מחזיר גופות בגדה וארדן לא מחזיר גופות במזרח ירושלים. המטרה שלנו הייתה למצוא פתרון מהיר".



ח"כ ג'מאל זחאלקה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ ג'מאל זחאלקה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



עוד אמר זחאלקה, כי בתום הפגישה הכינה ח"כ זועבי טבלה עם שמות ההרוגים ועמדות המשפחות לגבי תנאי המשטרה להצבת הגופות. "לא הסתרנו שום דבר. אנו קוראים להחזרת הגופות מיד. היהדות, האסלאם והנצרות נגד החזקת גופות ומצוות על קבורה מיידית. המשפחות לא ישנות בלילה. זה נורא. כל אדם שיש לו שאריות מצפון צריך להתקומם נגד זה".



זחאלקה אישר כי חברי הכנסת של בל"ד עמדו דקת דומיה לזכר השאהידים במהלך הפגישה, לדבריו, "זה מנהג מקובל בכל אירוע אצלנו לעמוד למען חללי העם הפלסטיני בכל הזמנים ולא לגבי חללים ספציפיים".



נתניהו: "חייבים לשמור על כללי התנהגות בסיסיים"


ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בישיבת הסיעה להצעת החוק שיזם ואמר כי "חייבים לשמור על סייגים וכללי התנהגות בסיסים כדי שדמוקרטיה לא תהפוך, כדברו של משפט אמריקאי דגול, לחוזה התאבדות. היא חייבת לשמור ולהגן על עצמה".



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה בישיבת הסיעה  לחקיקה שמקדם ראש הממשלה בעקבות המהלך של חברי הכנסת של בל"ד: "אני מגנה את המעשה הפרובוקטיבי והמזיק של חברי הכנסת מסיעת בל"ד. עם זאת, לא אתן יד ליוזמות חקיקה פוגעניות שמטרתן היחידה היא להדיר ולפגוע באזרחי ישראל הערבים. כבר התרגלנו לכך שככל שהמצב הביטחוני החברתי והכלכלי נהיה גרוע יותר, כך ראש הממשלה מסיט את הביקורת ומסית נגד אזרחי ישראל הערבים בצורה יותר מפורשת וחמורה".



גלאון הוסיפה: "אני קוראת לחבריי באופוזיציה לא להיגרר לפופוליזם ולא לחזק את ראש הממשלה במסע ההסתה שלו. ישנן בעיות אמיתיות שעומדות על הפרק".



יו"ר המחנה ציוני, ח"כ יצחק הרצוג, התייחס בישיבת הסיעה לסערה הציבורית שעוררו חברי הכנסת של בל"ד בביקורם אצל משפחות המחבלים. "הפעולות של חברי בל"ד ללא ספק מסעירות את הרגשות וגורמות לדם לרתוח. הציבור לא מוכן לקבל את זה יותר", אמר יו"ר האופוזיציה.



הרצוג התיייחס גם להצעת החוק שיזם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר הדחת חבר כנסת מכהן ברוב של 90 ח"כים ואמר כי "באמצעות חקיקה בשלוף לא נגיע לשום מקום. צריך להמתין לחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה".