החורף גובה מחירים קשים מאזרחים ותיקים. אדם בן 88 נמצא אתמול (ראשון) בחיפה מוטל בתוך שלולית כשחום גופו נמוך מאוד והוא סובל מהיפותרמיה. למקום הוזעקה ניידת מד"א שפינתה את האיש במצב קשה לבית חולים. בחודש האחרון היו לפחות חמישה מקרים של אזרחים ותיקים שהגיעו למצב קשה מהיפותרמיה רובם נמצאו במצב קשה.



"אנשים מבוגרים מתים מקור בשנת 2016 במדינת ישראל. זה מטורף", מסר ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ל"מעריב". "בחודש האחרון מגיעות אליי פניות רבות של אזרחים ותיקים שמבקשים סיוע בחימום הבית. אין שום גורם במדינת ישראל שטורח לאסוף נתונים על נושא ההיפותרמיה. רק זה כבר מעיד על כך שאין שום מדיניות בנושא ושאין טיפול כולל בבעיה. אנשים פשוט מתים מקור". שמולי ייזום השבוע דיון חירום במליאת הכנסת בנושא.



עוד אמר כי "לפי נתוני הלמ"ס ל-2015, 40% מהאזרחים הותיקים, שאלה אזרחים בני 65 ומעלה, נמנעים מלחמם את ביתם בגלל בעיות כלכליות. זה מזעזע ולא נותן לי מנוח. קשישים קופאים בביתם והמדינה מתייחסת לזה בשוויון נפש. לפני שבוע ביום השואה הבינלאומי התרעתי כנגד התופעה הקשה הזו, כאשר כשליש מניצולי השואה לא מדליקים תנור חימום כי הם לא יכולים לעמוד במימון חשבון החשמל".



לדבריו, "הדרישה שלנו היא חד משמעית: מענקי חימום לאזרחים הותיקים. היום המדינה נותנת 400-500 שקלים לכל החורף וגם זה רק באזורים שהוגדרו כקרים, כאשר בעצם בכל הארץ קר בחורף. ויש גם מגבלה על פיה ניתנת התמיכה הזו רק למי שמקבל הבטחת הכנסה".



מענק החימום שניתן היום התגלה כיעיל?
"זה לא יעיל משום שהאנשים במצב כלכלי כל כך גרוע, שלעיתים הכסף הזה הולך לתרופות או לאוכל".



מה הפתרון שאתה מציע?
"להתחיל את מה שקיים בכמה מקומות בעולם כאשר בשלושת חודשי החורף המדינה תממן את חשבונות החשמל של אזרחים ותיקים בכל הארץ. מדובר על פי ההצעה באזרחים שכלל ההכנסה שלהם היא עד גובה שכר המינימום במשק".