לפני שנה התפרצה מחלת החצבת דווקא בפארק השעשועים דיסנילנד שבקליפורניה. משם, עם הזמן, התפשטה המחלה המדבקת לאזורים אחרים בארה"ב ולמקסיקו.

 

לאחר כמעט שנה נערך סקר בין הורים אמריקאים שלא חיסנו את ילדיהם (ע"פ סקר שנערך לפני ההתפרצות) והתוצאות פורסמו במגזין Health Affairs.

הורים שהיו מודעים היטב להתפרצות ולסיבותיה (רוב מוחלט וגדול מהנדבקים הם אנשים שלא חוסנו נגד חצבת), שינו את דעתם לגבי נושא החיסונים והחלו לחסן את ילדיהם.

 

ההורים האחרים נחלקו לשתי קבוצות, הראשונה היא הורים שכלל לא היו מודעים להתפרצות המחלה ואלו הרוב, והקבוצה השניה היא הורים שהיו מודעים להתפרצות, אך לא התעמקו כל כך בנושא כדי להבין מי נדבק ובמה נדבקו (או שלא רצו להתעמק).

 

בעקבות ההתפרצות בדיסנילנד, אותם הורים מודעים שינו דעתם וגם החלו לתמוך בחוק החיסונים החל בכמה מדינות בארה"ב, על פיו ילדים לא יוכלו להיכנס לגן או בית ספר אם לא קיבלו חיסונים.

הסקר הראה שגם הורים שהם מתנגדי חיסונים, הם בעצם מתנגדי חיסון MMR בעיקר (בגלל המחקר השקרי שפורסם ב-1998 ) וכי ילדיהם מחוסנים בשאר החיסונים. רק כ-4% מההורים בארה"ב לא חיסנו את ילדיהם בשום חיסון. בדרך כלל מדובר בקבוצות דתיות וכתות ותומכי קונספירציות.

 

הקשר בין אוטיזם לחיסון MMR צץ במחקר שפורסם בשנת 1998 במגזין רפואי. מה שההורים האלו לא ידעו (או לא רצו לדעת) הוא שהמגזין הודה שטעה בעקבות הפרסום, מפני שהמחקר התבסס על נתונים שקריים, לא על טעות, אלא על שקר. הרופא שפרסם את המחקר איבד את רישיון הרפואה שלו.

 

המרכז למחלות מדבקות (CDC ), אותו ארגון שאחראי על טיפול ומחקר במחלות מדבקות, מפרסם בעקביות כל דבר וחצי דבר הקשור לחיסונים, מחלות מדבקות ועל התפרצויות. נציג ה-CDC מסר שאמנם התפרצויות מחלות עוברות בתקשורת, אך לא מספיק. הם ממליצים על הגברת המודעות בבתי ספר וגם על ידי רופאי המשפחה.

 

התחקיר על התפרצות החצבת בדיסנילנד מראה שסוג החצבת זהה לחצבת שהתפרצה כמה חודשים קודם לכן בפיליפינים ולכן סביר שההתפרצות נבעה מתייר שהגיע לדיסנילנד וגרם להדבקות.

ב-2014 היתה התפרצות חצבת גדולה של 383 חברי האיימישים בארה"ב. גם הם לא חוסנו מעולם בשום חיסון.

 

אגב, מידע על הזיקה גם מופיע באתר ה-CDC. כנסו לעוד מידע.