"ממשלת ישראל צריכה לשאול את עצמה: מדוע כשילד בן 13 זורק אבנים ממרחק עשרה מטרים, הוא נורה בראש על ידי צלף ממרחק 200 מטרים? הילדים האלו ראו את מה שאירע בדומא עם משפחת דוואבשה, הם ראו את מה שאירע עם מוחמד אבו ח'דיר. נמאס להם מהעוול. תנו לנו את זכויותינו כדי שכל המצב הזה יירגע", כך אומר יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בפגישה שערך השבוע עם עיתונאים ערבים ישראלים במוקטעה ברמאללה.



הפגישה עם אבו מאזן מתרחשת על רקע גל הטרור שמתחולל בחודשים האחרונים, והאצבע המאשימה שמפנים בממשלת נתניהו נגד יו"ר הרשות הפלסטינית ואנשיו, בטענה שהם מעודדים את הפיגועים על ידי הסתה. רק בשבוע שעבר נסדק שיתוף הפעולה בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לצה"ל לאחר ששוטר פלסטיני בן 34 משכם, ששימש איש ביטחון ברשות והמלווה של התובע הכללי הפלסטיני ברמאללה, פתח באש לעבר חיילים במחסום צבאי ליד בית אל ופצע שניים מהם באורח קשה.



אלא שאבו מאזן מקפיד להדגיש שלמרות ההאשמות המוטחות בו, הרשות עושה הכל כדי שהמצב בשטח לא יידרדר. “ההתקוממות העממית החלה בגדה המערבית בדרכי שלום, באמצעות הפגנות, לאחר שהגיעו מים עד נפש אצל הציבור הפלסטיני", הוא אומר. “הסיבה לכך היא שממשלת ישראל אפשרה לאנשים לפגוע במסגד אל־אקצא. אנחנו לא מתנגדים שאנשים יבקרו בצורה מכובדת במקום הקדוש, אך כאשר תוקפים את המסגד ואחר כך את הכנסיות ואף דורשים מהנוצרים לעזוב את מולדתם – אז אנחנו אומרים עד כאן".



“הילדים האלה ראו את מה שאירע בדומא עם משפחת דוואבשה". נערים פלסטינים מיידים אבנים. צילום: רויטרס
“הילדים האלה ראו את מה שאירע בדומא עם משפחת דוואבשה". נערים פלסטינים מיידים אבנים. צילום: רויטרס



מה לגבי הטענות שלפיהן הרשות עומדת מאחורי ההסתה שגורמת לפלסטינים לצאת ולבצע פיגועים?
בישראל מדברים על הסתה, אבל אנחנו מוכנים שוועדה משותפת אמריקאית־ישראלית־פלסטינית תבדוק את הטענות הללו. אמרנו להם זאת לפני 17 שנה והודענו להם שמה שהאמריקאים יגדירו כהסתה - יהיה מקובל עלינו. הייתה ועדה כזאת בעבר, שפעלה רק שישה חודשים. ההסתה בישראל ממוסדת וכוללת גם את אמצעי התקשורת, המוסדות הרשמיים והשרים. בנוסף, היא נמצאת גם במסרים שלומדים הילדים בבתי הספר. על כולנו לנקות את ההסתה – אצלנו ובישראל. בישראל 95% מהספרים כוללים הסתה, ואצל הפלסטינים רק 4%־5%".



העובדה שרבים ממי שיוצאים לבצע פיגועים בגל הטרור הנוכחי הם נערים ואף ילדים אינה נעלמת כמובן מעיניו של אבו מאזן, אך לטענתו ברשות הפלסטינית מנסים להעביר לציבור הפלסטיני, גם הצעירים שבהם, מסרים נגד אלימות. “אני תמיד אומר שאנחנו נגד שימוש בנשק", הוא אומר. “אנחנו רוצים פתרון בדרכי שלום. אנחנו פונים לממשלת ישראל כמייצגת את העם בישראל, אך אני דואג להעביר את העמדות שלי בכל החוגים, כולל בפני עיתונאים ישראלים וזרים ובפני משלחות זרות. אנחנו נגד אלימות וטרור. הדם של יהודי, מוסלמי ונוצרי הוא דם בצבע אחד. אנחנו דואגים להעביר את המסרים שלנו


גם לילדים ולנערים פלסטינים".



“מעוניינים להתנתק"


על רקע הקיפאון המדיני והניסיונות הבינלאומיים לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים, פורסמה לאחרונה היוזמה הצרפתית, שלפיה צרפת תפעל לכינוס ועידה בינלאומית בהשתתפות הצדדים והשותפים המרכזיים – בהם ארצות הברית, אירופה ומדינות ערב – בניסיון ליישם את פתרון שתי המדינות. שר החוץ הצרפתי לורן פביוס אף הודיע שאם השיחות ייכשלו, צרפת תיאלץ להכיר במדינה פלסטינית. בישראל כמובן מיהרו לתקוף את האולטימטום הצרפתי בטענה ש"כך לא משיגים שלום", אך ברשות הפלסטינית דווקא בירכו על היוזמה. ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת אמר כי "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לקיים ועידה בינלאומית בנושא הפלסטיני, על בסיס החוק הבינלאומי והחלטות האו״ם, ועל מנת לסיים את הכיבוש הישראלי". גם אבו מאזן, בנאום שנשא באדיס אבבה שבאתיופיה, אמר כי “לא נוכל להשלים עם המצב הקיים, כולל הכיבוש וההתנחלויות", אך הצהיר כי “לא נשוב למשא ומתן למטרת משא ומתן, לא נמשיך ליישם הסכמים חתומים ולא נקבל פתרונות זמניים". “אנחנו מצפים לוועידה עם מכניזם שיהיה מסוגל לטפל בסוגיה הפלסטינית ויביא לסיום הכיבוש שנמשך זה 48 שנים", אומר כעת אבו מאזן.



במקביל, הרשות ממשיכה במאמציה לפעול נגד ישראל בזירה הבינלאומית. לאחר שב־2012 הכירה העצרת הכללית של האו"ם בפלסטין כמדינה משקיפה שאינה חברה בארגון, לאחרונה העלה הנציג הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור את האפשרות שהצעד הבא יהיה פנייה למועצת הביטחון של האו"ם על מנת שתגנה את הבנייה בהתנחלויות.



“אני פונה לישראלים ושואל: מדוע ההתנחלויות הללו?" אומר אבו מאזן כעת. “המשך ההתנחלויות יהפוך את מדינת ישראל לא רק למדינת כיבוש, אלא למדינת אפרטהייד נגד העם הפלסטיני. נמאס לנו מכל הבנייה בהתנחלויות שעדיין נמשכת בהרבה מקומות. הם תוקפים אנשים, עצים וגם מבנים. ממשלת ישראל הפרה את הסכמי אוסלו, וצה"ל נכנס לאזור A מתי שהוא רוצה. ישראל לא רוצה משא ומתן, ואנחנו עונים להם שידינו מושטות לשלום כדי לדון בכל הסוגיות לשלב הסופי, אך עליכם להפסיק את ההתנחלויות. הם עונים לנו שמדובר בתנאים מוקדמים. כל העולם, כולל ארצות הברית, אומר שההתנחלויות אינן לגיטימיות. גם מפלגות ואישים ישראלים אומרים זאת. אז איך הם מצהירים שמדובר בתנאים מוקדמים? אנחנו עומדים על זכותנו ללכת למועצת הביטחון של האו"ם על מנת להוציא החלטה בעניין ההתנחלויות. נמשיך להיאבק למען מדינה פלסטינית עצמאית בדרכים הדיפלומטיות, כולל הגנה על הפלסטינים ופירוק נשק המתנחלים. ישנה כבר החלטה שאם ישראל לא תפעל ליישום ההסכמים, נמשיך במסע ההכרה במדינתנו ברחבי העולם. מבחינתנו, יש לנו מדינה שבה הכירו 137 מדינות בעולם".



אתה עדיין רואה בממשלת נתניהו פרטנר למשא ומתן?
“רק אם בנימין נתניהו יעמוד ויגיד לעם בישראל שיש לנו פרטנר ויקבל על עצמו את הלגיטימיות הבינלאומית. אנחנו לא דורשים את הבלתי אפשרי. אנחנו רוצים רק את הלגיטימיות הבינלאומית ושישראל תעמוד בהסכמים שהיא חתמה עליהם. ישראל רוצה להפוך אותנו לעבדים ולמשרתים למטרת התיאום הביטחוני בלבד. על ישראל להפסיק את ההתנחלויות ולשחרר את 104 האסירים מלפני אוסלו, דבר שחתמו עליו נתניהו וקרי, ואז נבוא לשולחן המשא ומתן. למה ממשלת ישראל עצרה באמצע את עסקת שחרור האסירים? עוד אין לנו תשובות לצעד הלא מקובל הזה. מבחינתם אלה תנאים מוקדמים, ומבחינתנו ומבחינת העולם זה המינימום. אנו רוצים מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967 ובירתה מזרח ירושלים. אין שלום ואין מדינה פלסטינית בלי ירושלים, לצד פתרון הוגן וצודק של בעיית הפליטים לפי האמנות הבינלאומיות. לא מקובל עלינו לא לפתור בעיה של שישה מיליון פליטים. זו עמדתנו, ואנחנו לא נסטה ממנה. יחד עם זאת, אנחנו מעוניינים בשלום ולא רוצים להגיע אל מימוש זכויותינו אלא באמצעות משא ומתן ובדרכי שלום".



“שיגיד לעם בישראל: יש לנו פרטנר". נתניהו. צילום:  Getty Images
“שיגיד לעם בישראל: יש לנו פרטנר". נתניהו. צילום: Getty Images



מה בעניין התנגדותכם להכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית?
“הכרנו במדינת ישראל כבר בכינוס אש"ף באלג'יריה, אבל לא נכיר במדינה יהודית. לא יכולים להכריח אותנו בכוח. שיבואו לאו"ם וישנו את שמם למה שהם רוצים, אפילו ‘האימפריה הציונית היהודית'. מדוע לא באו בדרישה דומה למצרים ולירדן? למה דווקא אנחנו? אנחנו לא נכיר במדינה יהודית. למה? ככה. זה 20 שנה שאנחנו מכירים במדינת ישראל, ואנחנו יודעים למה אנחנו אומרים את זה. אנחנו יודעים את הסודות מאחורי הדרישה להכיר במדינה יהודית".



אבו מאזן מתייחס גם לסוגיית חילופי השטחים, שעלתה במהלך הבחירות האחרונות בארץ, ולפיה גושי ההתנחלויות יסופחו לישראל ואילו שטחי המשולש יסופחו למדינה הפלסטינית העתידית. "לא נקבל אף אחד מכם במדינת פלסטין", הוא אומר לעיתונאים כעת ומתייחס לאי רצונו לקלוט את הערבים הישראלים במדינה הפלסטינית, "אבל אתם כן תהיו אורחים מקובלים".



אבו מאזן מתייחס גם ליוזמתו של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג להיפרדות מהפלסטינים, שלפיה יש להשלים את הבנייה של גדר ההפרדה בגדה המערבית באופן שיכלול את כל גושי ההתנחלויות הגדולים בישראל ולנתק את הכפרים הפלסטיניים במזרח ירושלים מיתר העיר. "לא שמענו מהרצוג יוזמה בצורה ישירה כדי שנגיב", הוא אומר. "אנחנו מעוניינים להתנתק מהישראלים. לא מעוניינים במדינה אחת".



"לא שמענו ממנו יוזמה בצורה ישירה". הרצוג. צילום: מרק ישראל סלם
"לא שמענו ממנו יוזמה בצורה ישירה". הרצוג. צילום: מרק ישראל סלם



“לא מתערבים"


פגישתו של אבו מאזן בשבוע שעבר עם משפחות מחבלים דווקא ביום שבו נרצחה לוחמת מג"ב הדר כהן בפיגוע בשער שכם עוררה ביקורת רבה נגדו בישראל. “אלו משפחות שהידים", הוא אומר כעת. “מה ישראל רוצה? שאגיד להם ‘לכו לעזאזל'? זה לא יקרה. אנחנו עומדים לצד המשפחות ותומכים בהן. הסברנו לישראלים בעבר שגם כאשר תופסים מרגל וגם אם מוציאים אותו להורג, אנחנו ממשיכים לשלם משכורת למשפחתו. מה פשעו משפחות השהידים?".



לצדו של אבו מאזן יושב מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב של הערבים בישראל. לגבי עמדתם בנוגע ליום הסולידריות עם אזרחי ישראל הערבים, שצוין לראשונה ב־30 בינואר האחרון ביוזמת ועדת המעקב של ערביי ישראל, אומר אבו מאזן: “אנחנו לא מתערבים. מה שאתם רואים לנכון לעשות, אנחנו נתמוך בכם, כמו שהערבים הישראלים תומכים בהקמת מדינה פלסטינית".



גם לאופציה של פיוס פנים־פלסטיני בין חמאס ופת"ח, שבימים אלה נמצאת שוב על הפרק בסבב שיחות נוסף בין הצדדים בדוחא שבקטאר, אבו מאזן מתייחס ואומר: “כל עוד חמאס לא יעמוד בתנאים שלנו לפיוס, זה לא יתגשם. שני התנאים הם הקמת ממשלת אחדות והליכה לבחירות".