השכלה תיכונית של 12 שנות לימוד היא דרישה בסיסית כיום למי שרוצה להתקבל ללימודי הכשרות מקצועיות, לקורסים מקצועיים או ללימודי תעודה ואין ספק לגבי יכולתה לשפר את ההשתלבות בשוק התעסוקה הן במגזר הפרטי והן במגוון מוסדות וגופים כמו משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר ועוד. במשרד הביטחון תמיד ראו לנגד עיניהם לגייס נוער מכלל חלקי האוכלוסייה. לשם כך נולדה תוכנית “משלי”, שמטרתה לאתר חיילים משוחררים שחלקם ניסו להשלים את השכלתם התיכונית, אך ללא הצלחה.



"משלי היא תוכנית ייחודית מהפכנית מבחינת המעטפת שהיא מספקת לחיילים המשוחררים הלוקחים בה חלק לשילוב מיטבי בחיים האזרחיים", מספרת חמדה מרק, מנהלת הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון. "התוכנית מאפשרת לצעירים לעשות שינוי אמיתי בחייהם, למרות כל הקשיים והאכזבות שהם חוו בעבר, בדבר הבסיסי ביותר בהשכלתו של אדם בוגר במדינת ישראל, והוא 12 שנות לימוד".



במסגרת תוכנית משלי, שנפתחה בשנת 2014 כפיילוט, בשלב הראשון מאתרים את המועמדים שיוכלו להשתלב בה ומציעים להם להיכנס לתוכנית לימודים בת שבעה חודשים, שמתנהלת באופן אינטנסיבי ובליווי אישי ומקצועי של עובדת סוציאלית של המכינה. המשתתפים בתוכנית מקבלים מלגת לימודים מלאה ומלגת קיום חודשית.



עד כה נרשמו בתוכנית משלי 80% הצלחה. רבים מבוגרי התוכנית ממשיכים למכינה להשלמת בגרויות, מתקבלים למקומות עבודה כמו משטרת ישראל, שב"ס וכיבוי אש או ממשיכים ללימודי הנדסאים. השנה נפתחו שלוש כיתות של תוכנית משלי במכללת ספיר, במכללת הדסה ובמכללת צפת הכוללות כ־70 חיילים משוחררים או משתחררי שירות לאומי או אזרחי. לפרויקט שותפים משרד הרווחה, ג'וינט-אשלים וקרן גרוס.



השבוע לפני


נחיתת מטוסי הברק הראשונים בישראל, 9.2.1987

השבוע לפני 29 שנה נחתו בבסיס חיל האוויר ברמת דוד בצפון הארץ מטוסי הברק הראשונים מסוג F-16. ב־9 בפברואר 1987 התכנסו בכירי חיל האוויר וצמרת המדינה במנחת המטוסים של בסיס רמת דוד וקיבלו בברכה את שלושת המטוסים הראשונים מסוג F-16, שכונו "הברק" ונחשבים מטוסי סילון קטלניים.



מערך מטוסי הברק הוא הגדול ביותר מבין כל מערכי מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי, עם חמש טייסות קרב המפעילות אותו ופרושות ברחבי הארץ. נכון להיום, בחיל האוויר ישנם שני דגמים של מטוס "הברק", חד־מושביים ודו־מושביים, שבהם יכולים לטוס טייס ונווט יחדיו. המטוסים מצוידים במנוע רב־עוצמה, בעל דחף סטטי רב, מכ"ם חזק, תא טייס מתקדם בעל שני צגים רב־תכליתיים ומבנה חזק המאפשר כושר נשיאה של חימוש מוגדל.



מפקד חיל האוויר, אלוף (מיל') עמוס לפידות בטקס נחיתת מטוס הברק, 1987. צילום: ארכיון ביטאון חיל האוויר
מפקד חיל האוויר, אלוף (מיל') עמוס לפידות בטקס נחיתת מטוס הברק, 1987. צילום: ארכיון ביטאון חיל האוויר



מטוסי הברק לקחו חלק משמעותי מאוד בפעילויות מבצעיות ובמלחמות לאורך השנים. הם יצאו לגיחות מבצעיות מעל שמי לבנון, ברצועת עזה ובשלל משימות הביטחון השוטף של החיל. פעולה מפורסמת שעליה חתום המטוס התרחשה בזמן מלחמת לבנון השנייה, אז הפיל מטוס ברק את המזל"ט האיראני "אבאביל". לאחר שאותר על ידי מערך ההגנה האווירית ויחידת הבקרה הצפונית, שיגר מטוס ברק שהוזנק ליירוט טיל אוויר־אוויר והפיל את המזל"ט מעל הים, בשטח לבנון.



בחיל האוויר אומרים עד היום כי מטוסי הברק שינו לחלוטין את פני מערך הקרב של החיל. בזכות יכולות המערך הטכנולוגי של חיל האוויר צפוי המטוס הוותיק לשרת בצה”ל לפחות עוד ארבע שנים, ואם יעבור תהליך השבחה נוסף, הוא צפוי לתפוס מקום בשמיים עוד 15 שנה לפחות.   



מבזקים


שומרים על קשר
מנהל הרכש במשרד הביטחון הודיע על רכישת 70 אלף סוללות נטענות למכשירי קשר צה"ליים ממפעל בשדרות בהיקף של כ־33 מיליון שקל. לאור ההזמנה החדשה, תתאפשר הכפלת מספר העובדים במפעל. ההחלטה להאיץ את רכש הסוללות הנטענות עבור היחידות הלוחמות בצה"ל התקבלה כלקח ממבצע צוק איתן, שבו נעשה שימוש רב בסוללות חד־פעמיות.



חוסכים זמן
השבוע עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת הצעת חוק השיפוט הצבאי בדין יחיד בעברות הנוגעות לחומר משכר. הצעת החוק נועדה לייעל ולקצר את הדיונים בבתי הדין הצבאיים בעברה של הכנסה, החזקה, מכירה או שימוש בחומר משכר בניגוד לפקודות הצבא, ולפי ההצעה, בעברות אלו ידון שופט צבאי אחד בבית דין צבאי מחוזי, ולא הרכב מורחב של שלושה או חמישה. המטרה המרכזית היא לייעל ולקצר את הליכי הדיון בעברה זו.