אתם נמצאים בעיצומו של ראיון עבודה שמתנהל בצורה חיובית, אתם מרגישים שעניתם על כל השאלות בצורה עניינית וטובה, ואז נשמעת השאלה: "מה הן ציפיות השכר שלך?". מבטך נפגש עם מבטה של מנהלת משאבי האנוש ולפתע אתה חש את ליבך פועם בחוזקה. אז איך עונים על שאלת ציפיות השכר?


שאלת המשכורת דומה למשחק פוקר שבו מחכים שהיריב יהיה ראשון להניח את הקלפים על השולחן. להלן כמה טיפים איך להתכונן לשאלת השכר, ואיך אפשר להרחיב את טווח הדיון עליה, ואולי אף לנהל משא ומתן קטנטן במהלך ראיונות עבודה.



טיפ 1: חקרו את שוק העבודה הספציפי שלכם לפני ראיון העבודה. אספו מידע ומצאו מה היא המשכורת הממוצעת בתחום. מעבר לכך גלו מה הוא טווח השכר למשרות דומות באזור.



טיפ 2: אם אפשר לדחות את שאלת המשכורת לסוף הראיון, מה טוב. מוטב שהמראיין יקבל תמונה מלאה על הכישורים והניסיון שלכם וירגיש שאתם מתאימים למשרה מאשר שיתפתח דיון רק סביב תנאי העבודה ותנאי השכר. דבר נוסף חשוב הוא להראות שאתם מעוניינים במשרה, ומבינים את אופי החברה ודרישות התפקיד, כל זאת לפני שדנים בנושא השכר.



טיפ 3: הכינו מראש את טווח השכר הרצוי לכם. הטווח יכול להסתמך על נתוני שכר בתחום שלכם, ואז אפשר לומר משהו בסגנון: "השכר המקובל היום בתחום שלי נע בין X ל-Y," או לנקוב בסכום השכר הממוצע. לחילופין אפשר לנהל משא ומתן קטן ולהגיד: "בהתבסס על דרישות התפקיד, ועם הניסיון שצברתי והכישורים שלי, אני מצפה לשכר – x".



טיפ 4: חשבו על המשכורת שבאמת הייתם רוצים להשתכר. אין זאת אומרת שכדאי לנקוב בסכום, כי זה בדרך כלל יפחית את הסיכויים לקבל את העבודה. אבל הרעיון ברור; תציעו טווח שכר שתהיו שמחים להשתכר.



טיפ 5: חשבו על דרכים לשלב את שאלת המשכורת. המטרה היא לקבל את המידע הזה לפני שתשאלו על ידי המרואיין. אפשר לשלב את נושא השכר בשיחה בצורה ישירה אך עדינה. ניתן להגיד: "אני בטוח שנגיע להסכמה על השכר, אם אני המועמד המועדף עליך". או: "מה הוא טווח השכר המתוקצב לתפקיד?".



טיפ 6: מומלץ לדון בענייני שכר ותנאים בשלבים הראשונים של המיון, אם אפשר אז אפילו בשיחת הטלפון הראשונה, או בראיון הראשון שמתנהל בדרך כלל מול מנהל/ת משאבי אנוש. מצד אחד תחסכו הרבה זמן, אם הצעת המשכורת לא בטווח שלכם, ומצד אחר, תגיעו לשלבי המיון הבאים כשאתם הרבה יותר רגועים.



ולסיום כדאי לזכור שחשיפת סכום השכר הנוכחי היא לא תמיד המדיניות הטובה ביותר. נסו לכוון את השיחה ולנסות לקבל את המידע על טווח השכר שהחברה משלמת. זה לא תמיד קל, וצריך לשמור על גישה נעימה ומקצועית, אך זה יקרב אתכם לשכר הרצוי לכם.