לא פחות מ־5,000 שריפות שפורצות מדי שנה בשנה בישראל מתרחשות בתוך מבנים. על פי נתונים של שירותי הכבאות וההצלה, חלק מהשריפות פורצות פעמים רבות באזורים המאופיינים באוכלוסייה מרקע סוציואקונומי נמוך. עוד מתברר כי הגורם המוביל לשריפות בבית ולפציעות נלוות הוא ציוד בית המשמש לבישול ולחימום – עובדה שנובעת ממודעות נמוכה של הדיירים לנושא הסכנה, מחוסר יכולת לטפל בתנאים הסביבתיים ומשימוש באמצעים זולים ולא בטוחים כמו תנורי ספירלה ותנורי גז ונפט שאינם מתוחזקים כראוי. שלא במפתיע, בבתים אלו קשה למצוא גלאי עשן, מטפים וברזי כיבוי בבניינים.



על רקע הנתונים הקשים הללו יצא לאחרונה לדרך מבצע חלוקה והתקנה של מאות גלאי עשן למשפחות מרובות ילדים, לאזרחים ותיקים ולניצולי שואה בירושלים - תרומת הקרן לידידות בראשותו של הרב יחיאל אקשטיין ואגף בטיחות אש של הרשות הארצית לכבאות והצלה: "הקרן לידידות פועלת לחיזוקן של האוכלוסיות החלשות ביותר בישראל ולהגנה על כלל אזרחי ישראל בשעת חירום", אמר הרב אקשטיין והוסיף: "אנו גאים להיות שותפים במבצע התקנת הגלאים שצפוי להציל חיים רבים בקרב אוכלוסיות, שמצבן הכלכלי והחברתי הקשה חושף אותן לסכנות נלוות רבות".



במסגרת הפרויקט מגיעים צוותי מפקחי בטיחות אש ולוחמי אש לבתי המשפחות בתיאום מראש, ומתקינים את הגלאים. לאחר ההתקנה מדריכים נציגי רשות הכבאות את הדיירים לתחזק את הגלאי ומה לעשות במקרה של שריפה, וכמו כן הם מחלקים להם עלוני הסברה שהפיק אגף בטיחות אש בנציבות. בין היתר הונחו המתקינים לאתר גורמי סיכון בדירה ולהנחות את הדיירים לפעול להפחתת הסיכונים לדליקה. 



את הפרויקט המבורך יזם והוביל רמ"ח בטיחות אש, טפסר מני דורון ז"ל, שנפטר בפתאומיות בחודש דצמבר האחרון. לאחר מותו החליטו חבריו לוחמי האש שלא לתת לחלומו לרדת לטמיון. החברים התגייסו להוציא לפועל את הפרויקט מציל החיים. באגף בטיחות אש מזכירים את החשיבות העצומה לגלאי העשן בהצלת נפש ורכוש, ומציינים כי כ־85% מהנפגעים בשריפות אורבניות נפגעים תחילה מהעשן הרעיל שנפלט מהשריפה ורק לאחר מכן מהשריפה עצמה.



בכבאות האש מסבירים כי אחת מהסכנות הכי קטלניות הטמונות בעשן היא שביכולתו לגרום לאופוריה ואף להכניס את אלו השואפים אותו לשינה עמוקה יותר, דבר המונע מהנפגעים להימלט עוד בטרם מגיעה השריפה לממדי ענק ולוכדת אותם. גלאי העשן - מוצר זול וקל ביותר להתקנה - מזהה את פליטת העשן עוד בתחילת התהוות השריפה, מעיר מיידית את תושבי הבית ובהחלט יכול למנוע פגיעתם בשריפות של מבנים. "גלאי העשן שאנחנו מתקינים עכשיו בסיוע הקרן לידידות יכולים למנוע מקרים רבים של שריפות והגנה על נפש ורכוש רב", אמר טפסר משנה אייל כהן, מ"מ מפקד כבאות והצלה ירושלים.



את התקנת הגלאים מבצעים קצינים, לוחמי אש ומתנדבים מכבאות והצלה ירושלים, ומדובר במבצע שהוא חלק מפרויקט רחב היקף, שבו מותקנים 3,000 גלאי עשן בכל רחבי הארץ. לפיילוט נבחרו השכונות קריית מנחם וקריית יובל בירושלים, שתי שכונות שבהן פרצו שריפות רבות בשנים האחרונות.