בית משפט בצרפת קבע ביום שישי שניתן להעמיד את חברת פייסבוק לדין בצרפת, זאת למרות שהיא טענה כי היא תחת הרשות השופטת של מדינת קליפורניה שבארה"ב.



פייסבוק עלולה להיתבע בגין צנזורה של ציור עירום מהמאה ה-19, בצרפת, לאחר שחסמה את החשבון של פרדריק דוראן ביאסס, מורה ואוהב אמנות פריזאי בן 57, משום שהעלה תמונה של ציור שמן על קנבס של הצייר גוסטב קורבה שציורה בשנת 1866. הציור המפורסם שכותרתו "מקורו של העולם" מציג מבט מקרוב של איבר מין נקבי של אישה עירומה השוכבת על מיטה ומפשקת את רגליה.



אם אכן יתקיים המשפט המשמעות היא שהמקרה של פרדריק דוראן ביאסס, יהיה משפט חסר תקדים. 



פייסבוק, שמרכזה נמצא בפאלו אלטו, קליפורניה, הגישה ערעור לרשות בית המשפט הגבוה לצדק שבפריז, אך ערכאת הערעור טענה שערעורה של פייסבוק לא הייתה קבילה. פייסבוק גם טוענת שבית המשפט בצרפת לא מוסמכת לטפל במקרה, ושהחוזה עם המשתמש לא נמצא תחת ההגדרה של חוזה "צרכן וספק, והשירות ניתן חינם".



אולם ב-2015 פסק שופט בית המשפט העליון כי "למרות שהשירות למשתמש הוצע בחינם, פייסבוק עדיין נהנתה מרווחים משמעותיים מן העסק, לרבות באמצעות אפליקציות בתשלום, פרסום ומשאבים אחרים".



"הציור "מקורו של העולם". צילום: ויקיפדיה
"הציור "מקורו של העולם". צילום: ויקיפדיה



דוראן דורש שחשבונו יוחזר והוא מבקש פיצוי של 20,000 יורו, והוסיף ש"ישמח" מאוד לקבל הסבר מהרשת החברתית.



בראיון טלפוני הוסיף דוראן: "המקרה מייצג דוגמה לשלילת חופש הביטוי ברשת החברתית. ואם פייסבוק לא יכולה לעשות הבחנה בין יצירת אמנות לבין פורנוגרפיה, אנחנו הצרפתים כן יכולים".



פייסבוק לא נתנה הסבר לסיבת הורדת החשבון, ולא הגיבה לאחר מתן פסק הדין. בתקנון החברה כתוב שמדיניות שלה כוללת הגבלת תצוגה של דימויים עירומים בשל הרגישות של קהלים מסוימים לסוג תוכן כזה. "כתוצאה מכך המדיניות שלנו יכולה לעיתים להתפרש באופן בוטה יותר ממה שהיינו רוצים, אבל אנחנו עובדים ללא הרף כדי לשפר את ההערכות שלנו לתכנים. אנחנו מסירים תמונות של אנשים המציגים אברי מין, או תמונות המתמקדות בישבנים חשופים לחלוטין. כמו כן, אנחנו מגבילים תמונות של שדיים נשיים אם הם כוללים את הפטמה", נכתב.



עם זאת, עורך הדין של דוראן אמר שפייסבוק שינתה את המגמה שלה בנושא בשנים האחרונות. "זה ניצחון גדול וסיפוק עצום אחרי חמש שנים תמימות של הליכים משפטיים", אמר. "המקרה משמש מסר ברור לכל נפילי האינטרנט; הגיע הזמן לתת דין וחשבון על כל הכשלים האפשריים שלהם בבית משפט צרפתי".