על רקע מותו הטראגי של הזמר גבי שושן ועדת הכלכלה מתגייסת למען האמנים הוותיקים. הוועדה אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הארכת תקופת הגנה זכויות האמנים המבצעים ל-70 שנה ממועד היצירה.

כיום זכויות היוצרים נותנות הגנה לתקליטים של 50 שנה בלבד ממועד היצירה, וחוק זכויות מבצעים ומשדרים מקנה גם הוא הגנה של 50 שנה בלבד לביצוע של אמנים מבצעים (שירה, נגינה, מחול ועוד). זאת בניגוד ליצירות אחרות כמו ספרים, יצירות אמנות וסרטים, שהיוצרים שלהם נהנים מהגנה למשך כל חייהם ועוד 70 שנה. לפי ההצעה שאושרה ביוזמת יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) תקופת ההגנה על זכויות יוצרים בתקליט וזכויות מבצעים תוארך ל-70 שנה ממועד היצירה.

יוזם ההצעה, ח"כ מרגי, התייחס להתאבדותו הטרגית של הזמר גבי שושן, ואמר כי "בתקופה האחרונה קיבלנו תזכורת לכמה החוק הזה נדרש. אנחנו מודעים למצבם של היוצרים והאמנים ואין ספק ש-50 שנה בחיי אמן ויוצר זה זמן קצר מאוד. תיקון החוק הוא מתבקש, ראוי והוגן ואנחנו חייבים זאת לאמנים וליוצרים". ראש אשכול דיני קניין רוחני במשרד המשפטים, עו"ד האוורד פולינר, הבהיר כי הממשלה תומכת בהצעה בתנאי שהיא תחול רק על פרסומים שעדיין מוגנים ולא על פרסומים שההגנה עליהם כבר פקעה.

דלית קן-דרור פלקמן מהקליניקה למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה, טענה כי הצעת החוק עשויה להזיק למבצעים ולפגוע בתחרות החופשית. לדבריה, לאחר שפגה תקופת ההגנה על תקליטים נכנסות גם חברות אחרות לתחרות ומוציאות הוצאות חדשות, מספר ההשמעות גדל והיוצרים מקבלים יותר תמלוגים. יו"ר עילם, עוד" דן גוטפריד, אמר נגד כי מקורות הפרנסה של האמנים הוותיקים הולכים ומצטמצמים ובאירופה כבר מזמן הרחיבו את ההגנה עליהם.

"מצבם של האמנים הוא מתחת לכל ביקורת"

יו"ר ומנכ"ל אשכולות, השחקן אילי גורליצקי אמר כי כבר 20 שנה הוא מדיר את רגליו מדיונים כאלה, כי מה שיוצא מהם זה בעיקר דיבורים. "האמנים המבצעים הם המגזר הגרוע, המושפל והנעזב ביותר שאני מכיר. ברגע שמתחילים להתווכח על הזכויות שלהם אנחנו במצב לא טוב, כי מצבם הוא מתחת לכל ביקורת. אם כל אחד מכם היה קורא את חוק זכויות היוצרים הישן, משנת 1984, כולם היו צוחקים ואני הייתי ממשיך לבכות. העולם טס קדימה מבחינה טכנולוגית ואנחנו עומדים באותו מקום", אמר גורליצקי.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד נעמה דניאל אמרה כי משרד המשפטים עובד על תזכיר חוק שיעסוק בזכויות מבצעים ומקווים שהתזכיר יופץ בקרוב. גורליצקי הגיב ואמר: "כששמתי את זה נזכרתי שעוד ב-2001, כשמאיר שטרית היה שר המשפטים, הגשנו שתי בקשות בעניין ומשרד המשפטים התנגד והבטיח שתוך 3 חודשים הם מפיצים תזכיר חוק – עד הרגע הזה זה לא קרה".

ד"ר יונתן דרורי, המייצג אמנים בהם שמרית אור ומשפחת אורלנד, התנגד להארכת ההגנה גם על יצירות קיימות ואמר כי כשהיוצרים התקשרו בעבר עם מפיקים וחברות תקליטים הם יצאו מתוך הנחה שהעסקה היא ל-50 שנה וכעת מבקשים לשנות את ההסכם ולהאריך את התקופה ב-20 שנים נוספות. ח"כ דוד ביטן תהה באיזה הסכם מדובר ואמר כי בתקופה שנעשה אותו הסכם עליו מדבר דרורי לא היה אינטרנט והמצב היה שונה בתכלית. "היום כל יצירה מסתובבת באינטרנט וליוצרים אין מה לאכול", אמר ח"כ ביטן.

ח"כ רועי פולקמן אמר כי "צריך אמנם לדאוג שמחיר היצירות יהיה שווה לכל נפש, אבל אי אפשר להיכנס ולתת לצרכן הכל בחינם. אסור שהמחיר יהיה אליטיסטי, אבל על אמנות צריך לשלם". ח"כ יואל חסון תהה מה היה קורה אם היצירות של גבי שושן היו חופשיות לנחלת הכלל, האם הוא היה יודע לנצל זאת בעצמו ולעשות מזה פרנסה.

כאמור, בתום הדיון הוועדה אישרה פה אחד את ההצעה לקריאה ראשונה, וקיבלה את הבקשה לקבוע כי ההצעה תחול על יצירות שתקופת ההגנה עליהם טרם פגה והן עדיין לא הפכו לנחלת הכלל. היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי הוא שלם לחלוטין עם ההצעה, שלדבריו "באה לעשות צדק שהוא רק חלק קטן מהצדק שצריך לעשות עם האמנים".