שגריר צרפת, פטריק מיזונאב, הציג היום (שלישי) למשרד החוץ את פרטי היוזמה הצרפתית לכינוס ועידת שלום בפריז בקיץ הקרוב, שבאה להתניע את המשא ומתן המדיני. היוזמה שהוצגה בנאומו של שר החוץ הצרפתי לורן פביוס אומרת כי אם היא תיכשל, צרפת תכיר באופן חד צדדי בפלסטין כמדינה. הצרפתים קיוו להתחיל בהתייעצויות עם ישראל לגבי כינוס הועידה ולאחר מכן תכננו להפגיש נציגים מישראל עם נציגים פלסטינים לקראת כינוסה בתקווה שהיא אכן תשפיע.



לאחר הפגישה נמסר מטעם ראש המערך המדיני במשרד החוץ כי ישראל תומכת במשא ומתן ישיר עם הפלסטינים ומתנגדת לכל ניסיון לקבוע מראש את תוצאות המשא ומתן. עקרון זה, המלווה את התהליך מתחילתו, זוכה לתמיכה של הקהילה הבינלאומית לאורך השנים ועמד גם בבסיס המו"מ לשלום עם ירדן ומצרים. זאת בניגוד לגישה הפלסטינית אותה הביע רק אתמול ריאד אל מלכי, אחד מבכירי הרשות, במהלך ביקור ביפן, שם אמר כי הפלסטינים לא ינהלו לעולם משא ומתן ישיר עם ישראל. ראש המערך התייחס גם לגל הטרור הפלסטיני הנמשך וההסתה לשנאה ולאלימות שמלבה אותו, והצביע על החובה להיאבק בהם בהתמדה.


שר החוץ הצרפתי: "נפעל לכך שחזון שתי המדינות לא ירד לטמיון"

שר החוץ הצרפתי טען בנאומו לפני כשבועיים כי "צרפת תחל בשבועות הקרובים בהכנות לוועידת שלום בינלאומית שתקבץ יחדיו את הצדדים ואת השותפים העיקריים למו"מ - האמריקאים, האירופים והערבים - על מנת לשמר ולהביא לכך שחזון שתי המדינות לא ירד לטמיון", אמר פביוס. עוד הוסיף שר החוץ של צרפת כי בתור חברת קבע במועצת הביטחון של האו"ם, לצרפת יש אחריות לשמר את המאמצים לקיים את פתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים.



עם פרסום דבר היוזמה הגיבו בירושלים בביטול. גורם מדיני אמר אז כי "אנחנו תוהים אם צרפת תציע ועידה בינלאומית עם דאעש, שזורע ומפיץ טרור בצרפת".


עוד נטען כי אמירתו של פביוס "מהווה תמריץ לפלסטינים להגיע למבוי סתום, כך לא ניתן לנהל משא ומתן".



לעומת התגובה הישראלית, אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, בירך על הרעיון והודה על המאמצים הערבים והאירופאים לתמיכה ביוזמה זו. בנאום שנשא בפני פסגת האיחוד האפריקאי באדיס אבבה שבאתיופיה, קרא אבו מאזן ליישם את יוזמת השלום הערבית על בסיס שתי מדינות, וליצור מנגנון חדש לפתרון הסוגיה בחסות מועצת הביטחון של האו"ם. "לא נשוב למו"מ למטרת משא ומתן, לא נמשיך ליישם הסכמים חתומים, ולא נקבל פתרונות זמניים", אמר אבו מאזן.



"לא נוכל להשלים עם המצב הקיים, כולל הכיבוש וההתנחלויות", אמר יו"ר הרשות והוסיף: "לא נשלים עם שוד המשאבים הטבעיים שלנו, ואי ניצול אדמותינו והשקעה בהן", הדגיש אבו מאזן. דבריו צוטטו ע"י סוכנות הידיעות הרשמית "וואפא". אבו מאזן חידש את קריאתו לקהילה הבינלאומית "להביא קץ לכיבוש, הגנה בינלאומית על בני עמנו, והגבלת הזמן בו נזכה בזכויות ההוגנות והלגיטימיות שלנו, הקמת מדינה ריבונית שבירתה מזרח ירושלים".