רבות דובר על יכולות האויב לתקוף את ישראל באמצעות רחפנים ומזל"טים ממולכדים. האיום, על פי הערכות במערכת הביטחון, הוא מוחשי ולפי פרסומים זרים החיזבאללה מחזיק בלא מעט כלים מעופפים שצפויים לקחת חלק בעימות הבא מול צה"ל ולגרום לא מעט כאב ראש למערכת הביטחון.



השבוע, בתערוכה האווירית בסינגפור, תציג חברת רפאל מגוון מערכות אוויריות מתקדמות ולראשונה תוצג מערכת ההגנה "ספיידר", הפעם על גבי רכב גלגלי משוריין.



מערכת "ספיידר" הנה מערכת קרקעית המשמשת להגנה מפני כלי טיס ואיומים אוויריים אחרים, באמצעות מיירטים מדגם פיתון-5 ודרבי – טילי האוויר-אוויר מתוצרת רפאל. המערכת כוללת בערכה שלה רכב שיגור - משאית שעל גבה מורכב משגר בעל יכולת צידוד המכיל עד ארבעה טילים בתוך זבילים. על המשאית מותקנת גם מערכת אלקטרו-אופטית לתצפית ביום ובלילה. בנוסף כוללת הערכה רכב שליטה ובקרה - משאית שעליה מורכב מכ"ם עקיבה מתוצרת אלתא. והחלק השלישי בערכה הוא רכב מנה שנייה - משאית לתובלת וטעינת טילים למשגר המצוידת במנוף אינטגרלי.



הסוללה מורכבת מרכב שליטה ובקרה ועד שישה רכבי שיגור. התקשורת בין רכב השליטה והבקרה ורכבי השיגור נעשית באופן אלחוטי, מה שמאפשר את פריסתם של רכבי השיגור במרחק רב מרכב השליטה והבקרה. המערכת מיירטת בטווחים שנעים בין קצת פחות מקילומטר ועד 15 ק"מ שגובה היירוט המינימלי הוא 20 מטר גובה היירוט המקסימלי הוא 9 ק"מ.



בנוסף תציג חברת רפאל בערוכה בסינגפור גם את מערכת "רכב אש" ליירוט רקטות לטווח קצר מאוד באמצעות אלומות לייזר.