ממשלת בריטניה פרסמה היום (רביעי) הנחיות שאוסרות על רשויות מקומיות ומוסדות ציבוריים להטיל חרם על מוצרים ישראליים. ההנחיות קובעות שחרם כזה אינו ראוי, מנוגד למדיניות החוץ הבריטית ואף פוגע בביטחונה הלאומי של בריטניה. עוד נקבע כי כל גוף שיפר את ההנחיות האלה יהיה נתון לעונשים חמורים.



בהודעה מטעם ממשלת בריטניה נכתב כי "החרמות חותרות תחת יחסי הקהילה התקינים ומעודדים אנטישמיות", וכי הם "פוגעים בייצוא וייבוא של המדינה וביחסים הבינלאומיים". ונאמר עוד כי כל אפלייה של ספק ישראלי כזה או אחר תהיה הפרת חוזה של המחרים אל מול הממשל הבריטי. חבר הקבינט הבריטי, השר מתיו הנקוק, המבקר בישראל בימים אלה, אמר כי "אנחנו חייבים למנוע את החרמות מלהתקיים. אני מאמין שהתקנות החדשות יחד עם שהינויים שאנו מנהיגים בנושא, יעזרו לנו למנוע מקרים אלה מלהשנות". 


"העם היהודי הואשם שהוא 'מרעיל הבארות' של העולם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש גם עם שר הקבינט הבריטי, מתיו הנקוק. בפגישה השתתפו גם תת-שר החוץ הבריטי טוביאס אלווד, שגריר בריטניה בישראל דיוויד קוורי, משלחת לורדים רב-מפלגתית וחברי פרלמנט. בפגישה בירך אותו נתניהו ואמר כי "ניסיונו של העם שלנו הוא שאנטישמיות היא השנאה הוותיקה ביותר בעולם והמתמשכת ביותר. במשך מאות שנים סבלו היהודים מדברי שטנה נוראיים. העם היהודי הואשם בכך שהוא המקור לכל אי-יציבות, שהוא 'מרעיל הבארות' של העולם, שהיהודים רוצחים ילדים בכוונה תחילה ושותים את דמם. הנוהג הזה לא דעך. עכשיו תוקפת האנטישמיות המודרנית לא רק יהודים בודדים, אך היא תוקפת אותם באופן קולקטיבי, והעלילות שבהן האשימו את היהודים במשך מאות שנים הן אותן העלילות שבהן מואשמת המדינה היהודית".



לדבריו, "שוב מאשימים אותנו בכך שאנו השורש של כל אי-היציבות שסביבנו שמשפיעה על העולם כולו. מאשימים אותנו בכך שאנו רוצחים בכוונה ילדים, ועוד עלילות רבות אחרות. הדוגמה הטובה ביותר לאובססיה האנטי-ישראלית הזאת היא מועצת האו"ם לזכויות אדם, שמשקיעה 60% מהחלטותיה לא נגד סוריה, לא נגד איראן, לא נגד צפון קוריאה או לוב, אך נגד ישראל – הדמוקרטיה האחת והיחידה במזרח התיכון. אז בהקשר זה, אני מבקש לציין את הממשלה הבריטית על סירובה להפלות את ישראל ואת הישראלים, ואני משבח אתכם על עמידתכם לצדה של הדמוקרטיה האחת והיחידה במזרח התיכון".


"אפליה נגד ישראל היא שגויה" 

שר הקבינט הבריטי מתיו הנקוק, אמר כך: "אני שמח להיות כאן ולא רק כדי לעסוק בנושאי משלחת המסחר שהבאתי עמי, ולראות את ההזדמנויות התוססות, החדשניות והמרגשות שבהן נוכל לקדם את המסחר בין שתי המדינות שלנו שנמצא כרגע בשיאו; אך גם כדי להכריז שהיום אנו מפרסמים הנחיות חדשות לרשויות ציבוריות בבריטניה שמבהירות שאפליה נגד חברות ארגון הסחר העולמי ובהן ישראל היא שגויה, בלתי חוקית והיא חייבת להיפסק. אנו עושים זאת מכיוון שאנו מאמינים במסחר פתוח וחופשי, ואנו מאמינים שאפליה אינה ראויה ויש להתנגד לה. אני מצפה לשוחח עמך על השינויים שביצענו, גם בנושאי הגנה כללית ובפרט בנושא הגנת סייבר, שעליה אני מופקד בבריטניה. וגם לשמוע ממך על צעדים נוספים שתנקטו כדי להבטיח את השלום שכולם רוצים כל כך לראות".



השר לנושאים אסטרטגיים והסברה, גלעד ארדן, בירך את החלטת ממשלת בריטניה על אישור התקנות שימנעו מרשויות מקומיות וגופים ציבוריים לקדם חרמות על מדינת ישראל. לדבריו "מדובר בצעד חשוב מאוד שיסייע במאבק מול תנועת ה-BDS". שלשום נפגש ארדן עם שרת הצללים לענייני המזרח התיכון ממפלגת הלייבור, דיאנה ג'ונסון, וביקש ממנה שתפעל לכך שמפלגת הלייבור תביע אף היא תמיכה ציבורית בתקנות שימנעו חרמות של רשויות מקומיות וגופים ציבוריים על מדינת ישראל.